دادگاه فرانسه حکم تخلف مسئولین بازسازی نوتردام را صادر کرد

بنا بر اظهارات دادگاه فرانسه، سازمان مسئول بازسازی نوتردام باید در مورد استفاده از کمک های مالی شفافتر عمل کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از آرت نت، حکم دادگاه مبنی بر سوء استفاده از بودجه کمک های مالی به مبلغ 5.8 میلیون دلار داده شده است.

دیوان حسابرسان فرانسه در پی انتشار گزارشی تأکید کرده است که کمک های مالی دریافت شده جهت بازسازی کلیسای جامع نوتردام پاریس نباید برای تأمین بودجه نهاد عمومی ناظر بر مرمت و باز سازی هزینه شود و باید مستقیما صرف مرمت و بازسازی کلیسا شود.

جهان متحد شد تا به نجات کلیسای مشهور نوتردام بشتابد. آتش سوزی ویرانگر 15 آوریل 2019 این بنای 850 ساله را در هم کوبید و باعث فروریختن برج مخروطی و سقف آن شد و استحکام بنای دو برج آن را نیز به خطر انداخت. در عرض چند ساعت میلیون ها دلار کمک مالی برای باز سازی این بنای مشهور جهانی وعده داده شد که 300 میلیون یورو از این مبلغ (340 میلیون دلار) متعلق به François Pinault و Bernard Arnault ،کلکسیونر های آثار هنری و کارآفرینان معروف، بود.

دادگاه می گوید کمک های مالی که تاکنون بالغ بر 825 میلیون یورو (967 میلیون دلار) برای صندوق کمک های مالی وعده داده شده است، باید صرفاً برای پرداخت هزینه های بازسازی کلیسای جامع، از جمله آموزش کارآموزان میراث باستانی در محل، استفاده شود. از طرف دیگر، بر اساس اعلام دادگاه، در احترام به نیت خیرین، نهاد عمومی ناظر بر این عملیات باید توسط بودجه عمومی (دولت) نیز حمایت شود.

بر اساس یافته های حسابرسان، سازمان مسئول اجرای این پروژه با ریاست Jean-Louis Georgelin ، ژنرال بازنشسته ارتش، سالانه 5 میلیون یورو (5.8 میلیون دلار) از کمک های جمع آوری شده را بابت پرداخت حقوق کارکنان 40 نفره خود، و اجاره ساختمانی که در آن ساکن هستند و همچنین برای پوشش سایر هزینه ها مانند ارتباطات هزینه می کند و این نقض قانونی است که در 16 ژوئیه 2019 برای پروژه بازسازی و هزینه های مربوطه به تصویب رسیده است.

نماینده کل بنیاد نوتردام Christophe Rousselot، در بیانیه ای گفت: "هیچ گونه سوء استفاده و تضییعی در وجوه صندوق از سوی موسسات عمومی و شرکت هایی که پس از آتش سوزی پا به میان گذاشته اند، صورت نگرفته است."

دادگاه خواستار شفافیت بیشتر در رابطه با استفاده از بودجه صندوق کمک های مالی و ایجاد کمک های مالی سالانه از سوی وزارت فرهنگ برای حمایت از این پروژه شد.

این میزان رسیدگی و بررسی دقیق با توجه به این که برخی از کمک های مالی وعده داده شده ممکن است به دلیل بحران جهانی کنونی که سلامتی انسان ها را به خطر اندخته است، هرگز تحقق پیدا نکند؛ از اهمیت بسزایی برخوردار است. چرا که از همان ابتدای سال خیرینی که مجموعاً درحدود 640 میلیون یورو (716 میلیون دلار) برای تامین بودجه باز سازی کلیسا وعده داده بودند، تاکنون به تعهد خود عمل نکرده اند. (طبق گزارش اعلام شده کمک های مالی اولیه به مبلغ 39 میلیون دلار از کمک های جزئی مردمی ( 46000 نفر) و 60 شرکت تأمین شده است).

علی رغم تأخیرهای ناشی از قرنطینه و منع رفت و آمد در فصل بهار، Emmanuel Macron ، رئیس جمهور فرانسه، متعهد شده است تا بازسازی نوتردام را به موقع برای بازی های المپیک 2024 که قرار است در پاریس برگزار شود ، انجام دهد. کمیته بین المللی المپیک نیزمبلغ 500000 یورو (544000 دلار) برای تحقق این هدف کمک کرده است.

logo-samandehi