انتخاب والنسیا به عنوان پایتخت طراحی جهان در سال ۲۰۲۲

والنسیا هشتمین شهری است که به‌عنوان پایتخت طراحی جهان به مدت دوسال انتخاب می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، پایتخت طراحی جهان هر دو سال یکبار از سوی سازمان جهانی طراحی (WDO) تعیین می‌شود. این برنامه به ارتقای حرفه طراحی در سراسر جهان اختصاص دارد.

هدف این سازمان شناسایی شهرهایی است که از طراحی به عنوان ابزاری برای ایجاد انگیزه در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی استفاده می‌کنند.

آخرین شهرهای انتخاب شده تورین، سئول، هلسینکی، کیپ‌تاون، تایپه، مکزیکو‌سیتی و لیل بوده‌اند. ترکیبی جالب از شهرهایی که طراحی را به عنوان یکی از روشهای کلیدی تحول تبدیل کرده‌اند.

والنسیا، سومین شهر پرجمعیت اسپانیا، پایتخت طراحی جهانی برای سال ۲۰۲۲ خواهد بود. این عنوان آغاز یک سری رویدادهای فرهنگی در طول سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ است که میراثی از طراحی در بافت اجتماعی در این شهر و کشور باقی خواهد گذاشت.

دلیل این انتخاب، میراث طراحی دیرینه این شهر است که از آن می‌توان به‌عنوان یک نمونه‌ پیشرو در استفاده مفید و استراتژیک از طراحی برای رشد سیاست‌گذاری عمومی و تاثیر آن بر صنعت نام برد. آثاری که طی صد سال گذشته در والنسیا در زمینه‌های طراحی، معماری، طراحی داخلی و تصویرسازی توسعه یافته است. زیرساخت شگفت‌انگیز این شهر به سمت همزیستی با طبیعت و سازه‌های شهری است.

نقش والنسیا به عنوان پایتخت طراحی جهانی، ضمن ارزش‌گذاری به طراحی اسپانیایی به عنوان مجری تغییرات اجتماعی و نوآوری شهری هم عمل می‌کند.

ایده نامزدی این شهر، به عنوان پروژه یک تیم جامع متشکل از مدیران اجرایی، متخصصان و طراحان برای انتقال ابتکار عمل به شرکت‌ها و نهاده‌‌های سیاسی تشکیل شد.

انجمن Associaciò València Capital del Disseny مسئولیت کل پروژه را بر عهده گرفت. هدف از این پروژه برجسته کردن نقش این شهر در کیفیت طراحی مدیترانه‌ای‌اش است که بیانگر ارزش‌های پیشرو مختلف مانند مشارکت، شادی، همدلی، عدالت اجتماعی، برابری جنسیتی، پایداری و آموزش است.

logo-samandehi