عملیات ایمن‌سازی کلیسای نوتردام پاریس پایان یافت

عملیات ایمن‌سازی کلیسای نوتردام در پاریس، دو سال بعد از آن که این بنای تاریخی طعمه حریق شد، به پایان رسیده است.

به گزارش گالری آنلاین، مسئولان پروژه بازسازی این کلیسا روز شنبه اعلام کردند با پایان عملیات ایمن‌سازی، اکنون عملیات بازسازی نوتردام آغاز خواهد شد و اظهار امیدواری کرده‌اند که این کلیسای تاریخی طبق برنامه از پیش اعلام شده، در سال ۲۰۲۴ بازگشایی شود.

این کلیسای قرون وسطایی که از جاذبه‌های گردشگری مهم پایتخت فرانسه هم محسوب می‌شود، در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ دچار آتش‌سوزی شد و بخش‌هایی از برج‌ اصلی و سقفش فرو ریخت.

قرار است این کلیسا به همان شکل سابق بازسازی شود و برج اصلی ۹۶ متری آن هم که در قرن نوزدهم به بنای اصلی اضافه شده، به همان شکل قبلی ساخته شود.

تمرکز اصلی تاکنون روی ایمن‌سازی بنای این کلیسا پیش از آغاز عملیات بازسازی و مرمت آن بود، از جمله خارج کردن ۴۰ هزار قطعه داربستی که در جریان این آتش‌سوزی آسیب دیده بود.

ژان لوئی ژرژلن، مدیر نهاد عمومی ویژه‌ای که برای بازسازی این کلیسا تشکیل شده، می‌گوید: "ما مصمم هستیم که در این نبرد پیروز شویم و این کلیسا را تا سال ۲۰۲۴ بازگشایی کنیم." آقای ژرژلن فرمانده سابق ستاد مشترک ارتش فرانسه است و از سوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، برای نظارت بر عملیات بازسازی کلیسا منصوب شده است.

تاکنون کار مرمت ارگ تاریخی و مشهور این کلیسا که از بیش از ۸ هزار لوله فلزی ساخته شده، تکمیل شده است. این ارگ به کمک صنعتگرانی از اقصی‌نقاط فرانسه مرمت شده و قرار است در اکتبر ۲۰۲۳ بار دیگر سر هم شود.

همچنین قرار است دیوارهای داخلی و کف این کلیسا هم تا اواخر این ماه به طور کامل شستشو و تمیز شود.

علاوه بر این، اکنون حدود ۱۰۰ مزایده مختلف برای انتخاب شرکت‌هایی برگزار می‌شود که بخش‌های مختلف عملیات بازسازی این کلیسا را بر عهده خواهند داشت.

کلیسای نوتردام که از قرن یازدهم بر شهر پاریس سایه افکنده و یکی از نمادهای اصلی این شهر محسوب می‌شود، از دو جنگ جهانی هم جان سالم به در برد و آخرین بار در جریان انقلاب فرانسه دچار آسیب جدی شده بود.


منبع: بی بی سی

logo-samandehi