طراحی موزه هنری با الگوهای هندسی در چین توسط نورمن فاستر

موزه هنر داتونگ در شمال چین با مجموعه‌ای از اشکال هرمی در شرکت معماری فاستر و همکاران طراحی شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، نورمن رابرت فاستر، معمار مشهور بریتانیایی به همراه گروهی از همکاران خود یک موزه هنری بسیار اعجاب‌انگیز در شهر داتونگ چین طراحی کردند که در پنل‌های فولادی قرمز آجری محصور شده است. ساختمان این موزه، فضایی به مساحت ۳۲ هزار فوت مربع را در برگرفته و در میدان فرهنگی جدید شهر واقع شده که با الهام از قله‌ها کوه‌های پرصخره ساخته شده است.

این ساختمان به طور کامل در زیرزمین قرار دارد و تنها پشت بام آن که از چهار هرم تاشده روی یکدیگر تشکیل شده روی سطح زمین واقع شده است. این هرم‌ها از ارتفاعی حدود ۳۷ متر برخوردارند تا مجسمه‌ها و آثار هنری بسیار عظیم را به راحتی در موزه جای دهند.

لوک فاکس،مدیر استودیو فاستر و همکاران، گفته است: «موزه به ‌عنوان یک مرکز اجتماعی برای مردم در نظر گرفته شده- یک اتاق نشیمن شهری برای داتونگ- که مردم، هنر و هنرمندان را در فضایی کنار هم قرار می‌دهد تا بتوانند با هم تعامل داشته باشند. در قلب موزه، یک گالری بزرگ برای قرار دادن آثار هنری در مقیاس بزرگ، اجرای پرفورمنس آرت و رویدادهای دیگر طراحی شده است.»

بازدیدکنندگان با دنبال کردن مسیرهای مورب ایجاد شده در محوطه وارد اتاق نشیمن شهری می‌شوند و گذرگاه‌ها آن‌ها را از طریق رمپ‌ها به سمت میدانی که برای رویدادهای فضای باز تعبیه شده هدایت می‌کنند.

نمای سقف با صفحات فولادی که به صورت خطی چیده شده‌اند تا شکل قله‌ها را برجسته کرده و به تخلیه آب نیز کمک کند. بین هر قله پنجره‌ای وجود دارد که در روز نور را به داخل گالری‌های زیرزمینی هدایت و در شب میدان اطراف را روشن می‌کند.

پنجره‌ها به سمت شمال یا شمال غربی باز می‌شوند که استفاده از نور خورشید را به حداقل برسانند و محیطی مناسب برای آثار هنری باشد. همچنین قسمت‌های مختلف نمایشگاه را در امتداد محیط موزه پیدا کرد.

معماران این پروژه در طراحی فضاهای آموزشی دقت خاصی داشتند. گالری کودکان با نور طبیعی فراوان، یک مرکز آموزشی و یک کتابخانه که همگی برای حمایت از برنامه آموزشی طراحی شده‌اند. از بعضی قسمت‌های موزه می‌توان برای رویدادها و برنامه‌های مختلف مانند سخنرانی‌ها، نمایشگاه‌ها و حتی اقامتگاه‌های هنرمندان نیز استفاده کرد.

جدا از مزیت فرهنگی این موسسه جدید برای شهر، طراحی خود موزه آن را به نمادی برای منطقه تبدیل می‌کند.

logo-samandehi