طراحی پروژه «گیاه اومبو» توسط گروه معماری فاستر

هدف استودیو فاستر و شرکا ارائه فضاهای بیوفیلیک در پروژه اومبو است تا علاوه بر رفاه کارکنان و ارتباط ساختمان با طبیعت را به حداکثر برساند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، استودیوی معماری فاستر و شرکا یک سازه قابل تفکیک در یک کارخانه گاز بلااستفاده در مادرید طراحی کردند.این پروژه با عنوان «گیاه اومبو» برای ایجاد یک فضای کاری مناسب برای شرکت انرژی اکسیونا و حفظ یک ساختمان آجری از تخریب، طراحی شده است.

کارخانه گاز اوایل قرن بیستم با بیش از ۱۰هزار مترمربع دفتر، با گیاهان و تزئینات چوبی مجهز شده و در کنار آن فضاهایی برای استفاده خصوصی و عمومی در فضای باز نیز دیده می‌شود. هدف استودیو فاستر و شرکا ارائه فضاهای بیوفیلیک بود که هم رفاه کارکنان و هم ارتباط ساختمان با طبیعت را به حداکثر برساند.

نورمن فاستر، بنیانگذار استودیو، می‌گوید: پروژه اومبو یک زمین بایر صنعتی را به باغ جدیدی در شهر تیدیل کرده است. آب و هوای مطبوع مادرید به فضاهای کاری اجازه می‌دهد تا هم از فضای داخل و هم بیرون استفاده بهینه کنند و در عین حال سبک زندگی منعطف و مطلوبی را رقم می‌زند.

این ساختمان در منطقه آرگانزوئلا در سال ۱۹۰۵ توسط معمار لوئیس دا لاندچو ساخته شد که در ابتدا انرژی مورد نیاز منطقه را تامین می‌کرد اما در نهایت بلااستفاده باقی ماند. شرکت ساختمانی اکسیونا بعد از خرید این ساختمان در سال ۲۰۱۷، تعمیرات اساسی و طراحی آن را به گروه معماری فاستر واگذار کرد. این ساخت و ساز با همکاری معمار محلی اورتیز لئون تکمیل شد.

در طراحی این سازه، ساختار اصلی آجری باربر ساختمان حفظ شده تا خرپاهای فولادی را پشتیبانی می‌کند که در نهایت باعث حفظ بیش از ۱۰هزار تن مواد شده است. همچنین در داخل سازه، یک ساختار سبک وزن ساخته شده از الوار محلی برای به حداکثر رساندن فضای قابل استفاده طراحی شده است.

ساختار چوبی مجموعه‌ای از طبقات پلکانی را ایجاد می‌کند که خدمات ساختمانی مانند روشنایی و تهویه را یکپارچه می‌کند. ساختار جدید نیز از چوب ساخته شده چون به راحتی قابل بازیافت است و دارای ردپای کربن پایینی است. استفاده از نور مصنوعی در این سازه به حداقل می‌رسد زیرا نورگیر مرکزی فضای داخلی را با نور طبیعی پر می‌کند. همچنین این شیشه از فناوری فتوولتائیک برای تولید برق استفاده می‌کند.

در بین فضاهای بیرونی یک حیاط جدید طراحی شده که فضای کاری خنک در فضای باز را برای کارکنان مهیا می‌کند. این حیاط به یک پارک ۱۲هزار مترمربعی متصل می‌شود که با ۳۵۰ درخت و مناطق سایه‌دار برای جلسات خصوصی و غیررسمی محوطه‌سازی شده است.

گونه‌های محلی گیاهان با دقت خاصی انتخاب شده‌اند تا مصرف آب را که از منابع محلی تامین می‌شود،کاهش دهند. همچنین برای تشویق کارگران برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تسهیلاتی را ایجاد کردند.

بر طبق ادعای گروه معماری فاستر و شرکا استفاده مجدد از یک ساختار موجود و استفاده از الوار اومبو انتشار کربن را کاهش می‌دهد و مطابق با الزامات توافق‌نامه پاریس است. همچنین طبق مدارک، سازه اومبو یکی از پایدارترین پروژه‌های استودیو معماری فاستر و شرکا تبدیل شده است.

معماران این استودیو معتقدند: این طراحی در مقایسه با یک ساخت جدید در طول عمر پروژه، ۲۵ درصد کربن تجسم‌یافته را کاهش می‌دهد و در عین حال برای بازسازی آینده نیز هزینه‌هایی پایین‌تری را در بر خواهد داشت.»

بر طبق محاسبات، انرژی عملیاتی این سازه ۳۵ درصد کمتر از انتظارات عادی محاسبه شده است.

logo-samandehi