طراحی اولین شهر شناور با الهام از فرهنگ سنتی مالدیو

کشور مالدیو با همکاری استودیو معماری واتر یک شهر شناور در اقیانوس هند طراحی کرده که تنها ۱۰ دقیقه با قایق از ماله فاصله دارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، این شهر شامل پنج هزار واحد شناور کم ارتفاع در یک تالاب ۲۰۰ هکتاری است که ۲۰هزار نفر را در خود جای می‌دهد که شامل خانه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها، بیمارستان، مدرسه و ساختمان دولتی خواهد بود. هر اقامتگاه ساحلی ۱۰۰ مترمربع مساحت دارد و دارای یک اسکله در جلو ساختمان و یک تراس در پشت بام آن است.

شهر شناور از مجموعه‌ای جزایر شش ضلعی تشکیل شده که از اشکال هندسی یک مرجان محلی به نام «مرجان مغزی» الگوبرداری شده‌اند. طراحی شهر به شکلی است که بانک‌های مرجانی مصنوعی به قسمت زیرین شهر متصل می‌شوند تا رشد طبیعی مرجان‌ها را تحریک کنند.

در مالدیو، ۸۰ درصد از کشور کمتر از سه فوت بالاتر از سطح دریا قرار دارد و با توجه به اینکه پیش‌بینی می شود جزایر مالدیو تا سال ۲۱۰۰ به دلیل بالا آمدن سطح دریا غیرقابل سکونت شوند، دولت مالدیو امیدوار است تا اوایل سال ۲۰۲۴ به ۲۰هزار بومی و خارجی این فرصت را بدهد که به این شهر شناور نقل مکان کنند. ساخت و ساز این شهر اواخر سال جاری آغاز و تا سال ۲۰۲۷ به طور کامل تکمیل خواهد شد.

کوئن اولتویس، بنیانگذار استودیو معماری واتر، گفته است: «این پروژه امید جدیدی برای بیش از نیم میلیون نفر از مردم مالدیو است. ساخت این شهر می‌تواند ثابت کند که مسکن مقرون به صرفه و شهرهای معمولی روی آب می‌توانند ایمن باشند.»

شهر شناور مالدیو با خانه‌های به شکل رنگین‌کمان، بالکن‌های عریض و مناظر کنار دریا برای جذب مردم محلی طراحی شده است. ساکنان علاوه بر رفت و آمد با قایق می‌توانند در خیابان‌های شنی راه بروند، دوچرخه سواری کنند یا اسکوتر برقی یا کالسکه را برانند.

طرح های دیگری برای شهرهای شناور راه اندازی در دیگر مناطق ساخته شده است مانند Oceanix City در کره جنوبی و مجموعه‌ای از جزایر شناور در دریای بالتیک که هیچ کدام با این مقیاس و بازه زمانی رقابت نمی‌کنند.

logo-samandehi