بنای یادبود شیخ اشراق در سهرورد احداث می شود

دستیار وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی با تاکید براینکه رویکرد دولت مردمی در وزارت فرهنگ، اهتمام نسبت به بزرگداشت و گرامیداشت مفاخر کشور است، گفت: سال گذشته برنامه مهم و رویداد عظیم گرامیداشت حکیم نظامی با همت و حمایت گسترده توانست در نقاط ایران و جهان به معرفی جامع در این عرصه منجر شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست خبری بزرگداشت حکیم شیخ شهاب الدین سهروردی با حضور محمود شالویی دبیر این رویداد، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد رودکی در تالار وحدت تهران برگزار شد.


شالویی در این نشست با تاکید بر توجه بیش از پیش نسبت به معرفی شیخ اشراق، افزود: نباید شخصیت ارجمند و والا مقامی چون شیخ اشراق در میان بخش‌های مهمی از جامعه فرهنگی و علمی ناشناخته باشد و برای معرفی این شخصیت والا مقام همه همت و توان خود را باید به کار بگیریم.

معرفی «شیخ اشراق» در سطح جهانی

دستیار وزیر فرهنگ به مشارکت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در برپایی برنامه‌های گرامیداشت پرداخت و تصریح کرد: این اقدام انجمن مفاخر جای تقدیر بسیار دارد که در دوره جدید وارد مرحله رو به رشد و بالنده‌ای شده است و امروز در این انجمن شاهد معرفی شخصیت‌های برجسته گذشته، فعلی و هم عصر و روزگار خود هستیم.

وی با تاکید براینکه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در دوره جدید با اهتمام وزیر محترم فرهنگ و دولت مردمی فعالیت‌های خود را در سطح بین‌المللی دنبال خواهد کرد، افزود: برای معرفی جهانی شخصیت‌ها و مفاخر در کنار انجمن مفاخر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد میدان شده است و برنامه‌هایی را برای این موضوع در نظر می گیرد و تاکنون دستاوردهای بسیاری در این زمینه به دست آمده است.

وی با اشاره به بخشی از زندگینامه سهروردی، افزود: شیخ اشراق در اوج جوانی و قبل از رسیدن به ۴۰ سالگی با دنیا وداع کرد اما شعاع نور این حکیم تا به امروز گسترده شده و برای سال‌های آینده این نور افشانی ادامه خواهد داشت چراکه سهروردی جریان حکمی و فلسفی نوین را ایجاد کرد و در عین حال توانست مشرب جدیدی را تاسیس و راه‌اندازی کند که در درون آدمیان راه به جایی برده و مشتاقان زیادی را جلب کرده و حکیمی مانند ملاصدرا در قلمرو حوزه فکری و فرهنگی ایشان جای بگیرد.

وی از همکاری موسسه حکمت سهرودی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان صداوسیما و دیگر دستگاه‌ها در اجرای این برنامه قدردانی کرد و با بیان اینکه بخش همایشی برای این فعالیت پیش‌بینی شده است، تاکید کرد: برنامه‌های این همایش از فردا دوم مرداد با پیام رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سهرورد زنجان آغاز می شود و امیدواریم با آغاز این برنامه‌ها که دستگاه‌های استانی و مجموعه‌هایی مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی زحمات فراوان برای آن کشیده‌اند بتوانیم ادامه این فعالیت‎ها و همایش علمی آن را برگزار کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و هنری این رویداد که بعد از اتمام ماه محرم و صفر از طرف بنیاد فرهنگی هنری رودکی در نظر گرفته شده است، افزود: برنامه‌های فرهنگی و هنری متعددی نظیر تاسیس کتابخانه با آثار سهروردی درسهرود زنجان و تهران درنظر گرفته شده و در نظر داریم بنای یادبود سهروردی را در شهر سهرورد ایجاد کنیم که مکاتبات آن از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است.

شالویی به ارتباط سهرورد و همدان اشاره کرد و افزود: در همدان ابوعلی سینا به عنوان پایه‌گذار مکتب فلسفی است و از طرفی شیخ شهاب‌الدین سهروردی در سهرورد اشراقی است که پیوند خط سیر سهرورد و همدان، می‌تواند جریان جدیدی را برای علاقه‌مندان و پژوهشگران این حوزه به وجود آورد.

وی پرداختن به مفاخر مهم ایرانی را وظیفه ذاتی این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و گفت: باید مفاخر کشورمان را پاس بداریم و دولت مردمی برای این موضوع سنگ تمام گذاشته است تا بتوانیم این بزرگان را به بهترین شکل معرفی کنیم؛ بنابراین بخش دیگری از برنامه‌های ما که بعد از ماه محرم و صفر اجرا خواهد شد مربوط به حوزه‌های فرهنگی و هنری و با تاکید بر برنامه‌های نمایشی و موسیقایی است.

وی درباره برنامه‌های بین‌المللی این رویداد گفت: رویکرد برنامه‌های گرامیداشت شیخ اشراق ملی و بین‌المللی است و در سوریه به دلیل مدفن شیخ اشراق در شهر حلب و در هندوستان با توجه به قدرت نفوذ فکری، فرهنگی و فلسفی شیخ اشراق، برنامه‌های گرامیداشت شیخ اشراق را دنبال خواهیم کرد و امسال برنامه های این حوزه به صورت ملی و بین‎المللی دنبال می‌شود و سوریه و هندوستان بیشترین همکاری را در این زمینه خواهند داشت.

شیخ اشراق فلسفه، حکمت و فرهنگ عقلانی ما را نجات داد

در ادامه این نشست، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تاکید بر اینکه در تاریخ تمدن‌ها برخی بزرگان وجود دارند که علاوه بر نقش علمی، دارای نقش تمدنی نیز هستند، گفت: در قرن هفتم خواجه نصیر فقط نقش علمی ندارد بلکه نقش تمدنی نیز در حوزه شکل‌گیری فرهنگ ایرانی دارد. ابن‌سینا در ترویج عقلانی نیز چنین است و در کنار این بزرگان شخصیت بزرگ شیخ اشراق قرار دارد و در قرن ششم که در فرهنگ و تمدن ما یک قرن فوق‌العاده مهم است، وجود دارد.

وی افزود: شیخ اشراق به تنهایی در مقابل این جریان قد علم کرده و حکمت اشراق را بنیان‌گذاری می‌کند و فلسفه، حکمت و فرهنگ عقلانی ما را نجات می‌دهد.

ظرفیت های بسیاری برای تولید آثار هنری با محوریت حکیم سهرودی وجود دارد

در بخش دیگری از این نشست خبری، مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در این‌ نشست گفت: برنامه‌های هنری با محوریت شیخ اشراق پس از ایام محرم و‌ صفر ‌برگزار خواهد شد و از سویی درباره شیخ سهروردی ظرفیت بالایی برای تولید آثار هنری وجود دارد و در حوزه تجسمی تلاش داریم در نیمه دوم سال فراخوان هنری در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: فراخوان نمایشنامه برای شیخ اشراق منتشر می شود و‌ همچنین گروه‌های موسیقی نیز در بزرگداشت این فیلسوف آثاری خواهند ساخت و ‌فراخوانی هم در این راستا خواهیم داشت.

logo-samandehi