مدرسه چهارباغ اصفهان در صدر برگزیدگان جایزه طراحی روشنایی‌ LIT

مدرسه چهارباغ اصفهان برنده جایزه طراحی روشنایی LIT سال ۲۰۲۲ معرفی شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، کشور ایران با پروژه نورپردازی مدرسه چهارباغ در فهرست برندگان در دسته Heritage Lighting جایزه طراحی روشنایی LIT سال ۲۰۲۲ اعلام شد. این پروژه‌ توسط شرکت بهین پرتو کیان و به سرپرستی نیلوفر بهنیا با همکاری مسعود حیدری و حسین شاهپری‌فرد انجام شده است.

بیش از ۶۵۰ اثر از ۵۱ کشور برای حضور در جایزه طراحی روشنایی‌ LIT ثبت‌نام کردند. هیات داوران این جایزه بین‌المللی متشکل از ۴۳ کارشناس، معمار، طراح داخلی، دانشگاهیان و نمایندگان رسانه در صنعت روشنایی است که می‌توان به اورلاندو مارکز معمار وطراح نور از برزیل، سالی اِستوری مدیر شرکت طراحی بین‌المللی از انگلستان و نیما باوردی دبیر ارشد بخش هنر و طراحی شرکت تکوشف ترکیه، آیدین ارجمندی مدرس دانشگاه آزاد و عضو انجمن بین‌المللی طراحان اشاره کرد.

در توضیح این اثر آمده است: «مدرسه چهارباغ آخرین اثر تاریخی باشکوه عصر صفویه در اصفهان است که در ضلع شرقی خیابان چهارباغ قرار دارد. جذابیت بی‌نظیر این مدرسه از ورودی آن شروع می‌شود. دروازه ورودی با کاشی‌کاری هنرمندانه و ظریف، کتیبه نستعلیق روی کاشی‌های آبی و سکوهای مرمری کنار در ورودی حس دلپذیر معماری سنتی را منتقل می‌کند. با توجه به تصویر مقرنس‌های پر نقش و نگار که تجمل و شکوه ورودی را ترکیب کرده‌اند، چراغ‌های خطی در جعبه‌ای مرمری به طول ۳۴۰، عرض ۱۸ و ارتفاع ۸ سانتی‌متر قرار گرفته اند. برای متریال سکوی ورودی( برای اینکه به سنگ های تاریخی نما آسیبی وارد نشود) از متریال جدید که توسط عایق فومی که در فضای بین دو متریال قرار می‌گیرد، استفاده شده است. همچنین برای دستیابی به روشنایی یکنواخت ورودی و کاهش تابش خیره‌کننده، منابع نور با توزیع نور نامتقارن با انحراف ۲۰ درجه از محور افق با دمای رنگ ۵۰۰۰K استفاده می‌شود. رنگ منابع نور برای تاکید و هماهنگی با مواد و رنگ در هر بخش انتخاب شده است. به همین دلیل دمای رنگ نور برای روشنایی در طبقه اول ۲۷۰۰ کلوین (محدوده سفید گرم) و دمای رنگ طبقه دوم ۴۰۰۰ کلوین (محدوده سفید سرد) است.»

گروه فرمانی مستقر در لس‌آنجلس که ریاست آن را حسین فرمانی به عهده دارد مبدع جایزه طراحی نورپردازی LIT است. هدف این جایزه شناخت تلاش طراحان با استعداد بین‌المللی محصولات روشنایی در سراسر جهان است.

logo-samandehi