اعلام واگذاری ارگ کلاه فرنگی بیرجند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ابلاغ دستورالعمل واگذاری ارگ کلاه فرنگی بیرجند به میراث فرهنگی استان خبر داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، علی شریعتی‌منش، امروز پنج شنبه 15 اسفند، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نامه تحویل این بنای تاریخی 14 اسفند ابلاغ شد و با این دستورالعمل، دور ارگ و محدوده کوچکی از اطراف آن فنس کشی می‌شود تا برای بازدید گردشگران آزاد باشد.

وی با اشاره به اینکه از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، درخواست شده است تا در بودجه سال آینده برای مرمت و بازسازی ارگ کلاه فرنگی اعتبار پیش‌بینی شود، افزود: برای مرمت این بنای تاریخی، با نصب تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، نورپردازی و سایر موارد به 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ارگ کلاه فرنگی به عنوان دارالحکومه محل حکمرانی امیر معصوم‌ خان بوده که در اواخر دوره زندیه احداث شده است و بنای آن به طور کلی از نظر فرم معماری با سایر بناهای شهری متفاوت است.

شریعتی‌منش ادامه داد: این ساختمان در شش اشکوب بنا شده، دو اشکوب آن فضادار و بقیه طبقات جهت تکمیل فرم نمای بیرونی بر روی گنبد حوض‌خانه ساخته شده است.

وی افزود: بخش همکف آن از یک پلان مربع شکل که اتاق‌های متعددی آن را احاطه کرده، تشکیل شده است و در همین طبقه چهار هشتی به شکل قرینه به چشم می‌خورد که اصلی‌ترین بخش ساختمان یعنی حوض‌خانه نیز در آن واقع شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: حوض‌خانه دارای پلان هشت ضلعی است که طاق‌نما و سکوهایی آن را احاطه کرده‌اند، یک حوض در وسط و گنبد با تزئینات مقرنس، رسمی‌بندی و کاربندی‌های زیبا به شکوه آن افزوده است.

شریعتی‌منش اظهار کرد: طبقه دوم شامل یک هشت ضلعی است که چند اتاق را در خود جای داده و بخش‌های فوقانی تنها سمبلیک و زیبایی داشته با پنجره‌هایی کوچک و کم عرض که برای تأمین نور حوض‌خانه تعبیه شده و به کلاه فرنگی موسوم است.

وی یادآور شد: بخش محوطه و باغ مجموعه بر اساس اسناد قدیمی آن به شکل چهارباغ بوده که به دلیل تغییراتی که در آن ایجاد شده شکل اصلی خود را از دست داده است.

logo-samandehi