مدیرعامل «موزه ملی سینما»:

جشنواره تجسمی فجر، بزرگترین فرصت برای جهانی شدن هنر ایران است


علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه ملی سینما با حضور در موسسه فرهنگی هنری صبا از دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر بازدید کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا- وابسته به فرهنگستان هنر- مدیرعامل موزه ملی سینما که خود تجربه چندین دوره دبیری علمی جشنواره تجسمی فجر را بر عهده داشته، در بازدید از آثار ارائه شده در بخشهای مختلف، این جشنواره را فرصتی برای رشد و بالندگی هنر ایران و بستری برای انطباق شیوه های بیان و هویت و اندیشه بومی و ملی با مدیاهای جهانی دانست.

معاونت پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با بیان اینکه از دوسال پیش این جشنواره با تغییرات تدریجی خود رو به افقهای تازه تری کرده و نگاههای جدیدتری را به فضای هنرهای تجسمی ایران انداخته است خاطرنشان کرد: جشنواره تجسمی فجر باید دو دستور کار مهم را در برنامه خود تعریف کند نخست آنکه خود را به کلیت جامعه نزدیک کند و بعدبه دنبال مفاهیم و شیوه های بیانی تازه بگردد.

قاسمخان در ادامه، با اشاره به نقش و جایگاه فرهنگستان هنر و موسسه فرهنگی هنری صبا در شکل گیری این رخداد سالانه هنر ایران اظهار داشت: فرهنگستان هنر نقش مهمی در جهت گیری و تزریق توان فکری و معنوی این جشنواره دارد و باید در طول سال، و نه چندروز مانده به برپایی جشنواره، این هماهنگی شکل بگیرد و نشستهای مشترکی برای رسیدن به راهکارها و چشم اندازهای بلندمدت برگزار شود.

وی در ادامه افزود:جشنواره فجر باید «صبا» را نه فقط محل برگزاری و میزبانی جشنواره، که فراتر از آن در جایگاه یک «همراه فرهنگی» پرسابقه و باتجربه ببیند و با محور قرار دادن موضوع ها و مفاهیم مورد ابتلای جامعه از تجربیات این مجموعه بهره بگیرد.

قاسمخان در خصوص جهانی شدن جشنواره تجسمی فجر- که این روزها برخی از مسئولان فرهنگی و هنرمندان به ضرورت آن اشاره کرده اند- تاکید کرد: «فجر» اگر می خواهد «جهانی» شود اول باید یک استراتژی تعیین و ترسیم کند و بداند که چه فرقی با جشنواره ها و دوسالانه های هنری داخلی دارد و چه حرف و ماموریت و مسئولیتی اضافه بر آنها دارد؟ این هدف و محتواست که می تواند فجر را جهانی کند.

گفتنی است نمایشگاه آثار راه یافته به دهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر در نگارخانه های خیال، آینه و خیال شرقی موسسه صبا با ارائه چشم اندازی از گرایشها و شیوه های متنوع و گوناگون هنری ایران در چند نسل از هنرمندان تجسمی- از نسل اول پیشکسوتان هنر معاصر تا جوانان- تا سوم اسفندماه میزبان عموم علاقمندان خواهد بود.

logo-samandehi