اظهار علاقه‌ی هنرمندان صربستان به برگزاری نمایشگاه در ایران


سفیر صربستان در ایران درباره جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: این نمایشگاه مبدا و آغازی برای فعالیت‌های مشترک بین هنرمندان ایران و صربستان در حوزه تجسمی است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، «دراگان تودوروویچ» سفیر صربستان در ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه این دوره جشنواره، گفت: در وهله نخست برای من این نمایشگاه بسیار جذاب بود چون بخشی کوچک از یک فستیوال بزرگ به نام فجر در حوزه‌های مختلف هنری است. نکته ویژه این نمایشگاه در آن بود که تنها آثار هنرمندان ایرانی به نمایش درنیامده بود و آثاری از هنرمندان سایر کشورهای جهان در آن دیده می‌شد.

او ادامه داد: زمانی که در خبرگزاری جمهوری اسلامی خواندم، هشت اثر از هنرمندی صربستانی در جشنواره حضور دارد بسیار خرسند شدم. هنرمندان صربستانی بسیار علاقمندند که در این رویداد و رویدادهای تجسمی فجر شرکت کنند.

سفیر صربستان در ایران گفت: این نگاه و استقبال، می‌تواند برای همکاری‌های بعدی میان هنرمندان ایران و صربستان شروع خوبی باشد. صربستان و ایران دو کشور دوست هستند و تبادلات فرهنگی بدون مشکل صورت می‌گیرد و مردم مشکلی از این بابت نخواهند داشت.

این دیپ‍‍‍لمات صربستانی گفت: من فکر می‌کنم تمرکز دو کشور بر بخش فرهنگ و مراودات فرهنگی مهمترین بخش برای تقویت همه بخش‌های دیگر یک رابطه دیپلماتیک است. همچنان که نشانه‌های این مراودات حضور یک گروه موسیقی سنتی صربستانی در جشنواره موسیقی فجر امسال بود و حالا در جشنواره تجسمی فجر نیز این اتفاق می‌افتد. از طرفی نیز، ما مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهیم بود. تاکنون رویدادهایی مانند شب صربستان یا روز صربستان را در ایران داشتیم و اینها اتفاقات خوبی است.

او گفت: وزیر فرهنگ صربستان در چند ماه آینده به ایران سفر خواهد کرد و قرار است تفاهم‌نامه‌ای بین کتابخانه ملی ایران و صربستان امضا شود. براساس این تفاهم‌نامه گوشه‌ای از کتابخانه ملی ایران به کتب صربستانی اختصاص خواهد یافت. این اتفاق بعد از رونمایی از ترجمه دیوان حافظ به زبان صربی اتفاق افتاد که اتفاقا در باغ هنر رونمایی شد.

سفیر صربستان در ایران گفت: ما در ماه‌های آینده هم هفته فیلم صربستان را خواهیم داشت که در سه شهر ایران یعنی تهران، شیراز و شهر سومی که هنوز مشخص نیست برگزار می‌شود. این یعنی روابط و همکاری ما در بخش فرهنگی خیلی خوب است. این برای من افتخاری است که در جشنواره هنرهای تجسمی فجر، حضور پیدا کردم.

تودوروویچ گفت: وقتی هنرمندان تجسمی صربستان علاقمندند که در ایران نمایشگاه داشته باشند دریچه‌های متنوعی به روی دو ملت می‌گشاید ما نیز چنین نمایشگاهی در عرصه هنرهای تجسمی در صربستان داریم که از امروز رایزنی‌هایی را برای حضور هنرمندان ایرانی در آن جشنواره خواهیم داشت تا این همکاری را گسترش دهیم.

دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر تا ۴ اسفند ماه در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار می‌شود.

logo-samandehi