به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری

نگاهی به تابلوی شیخ صنعان و دختر ترسا

امروز 25 فروردین‌ روز بزرگداشت «عطار نیشابوری» شاعر حماسی و عارف معروف قرن هفتم هجری نام گرفته است.

فریدالدین ابو حامد محمد بن ابوبكر ابراهیم بن اسحاق عطار نیشابوری، یكی از شعرا و عارفان نام آور ایران در اواخر قرن ششم و اویل قرن هفتم هجری قمری است.او در قریه كدكن یا شادیاخ كه در آن زمان از توابع شهر نیشابور بوده به دنیا آمد.پدرش در شهر شادیاخ به شغل عطاری كه همان دارو فروشی بود مشغول بوده كه بسیار هم در این كار ماهر بود و بعد از وفات پدر، فریدالدین كار پدر را ادامه می دهد و به شغل عطاری مشغول می شود. او در این هنگام نیز طبابت می كرده.

به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به تابلوی شیخ صنعان و دختر ترسا كه به شیوه قلم گیری در سال 1354 به تصویر كشیده شده و در موزه استاد فرشچیان مجموعه سعدآباد به نمایش گذاشته شده است .
به گزارش گالری آنلاین، یكی از آثار زیبای استاد محمود فرشچیان، نگارگر نامدار معاصر تابلوی " شیخ صنعان و دختر ترسا " است كه برگرفته از داستان پندآموز در منطق الطیر عطار نیشابوری است .
در این تابلو، شخصیت شیخ و دختر ترسا در مركز اثر قرار دارد و استاد فرشچیان یكی شدن این دو شخصیت را با پیچش‌های لباسهایشان نشان می‌دهد و اولین گناهی را كه شیخ مرتكب شد و همان خمرنوشی است به زیبایی نشان می‌دهد، گناهی كه عقل شیخ را زائل كرد و ناخواسته تن به گناهان دیگر داد. گناهانی كه شاید هیچ گاه در هوشیاری به انجامشان تن در نمی‌داد .
بعد از چهره شیخ صنعان و دختر ترسا در میانه كار، چهره‌های همراهان دختر ترسا از یك سو و چهره‌های اندوهگین و ناراحت همراهان شیخ از سوی دیگر به خوبی نمایان است.چهره‌هایی كه آكنده از درد و غم است. همراهانی كه دست به دامان شیخ و مرشد خود شده‌اند و در حالت تضرع و نگرانی به شیخ خود می‌نگرند.
در این تابلو تفكیك دنیای مادی و جهان بالا به زیبایی توسط استاد فرشچیان به نمایش گذاشته شده است .

logo-samandehi