نمایش تابلوهایی از تصویر نفایس کتابخانه و موزه ملی ملک در متروی تهران


گزیده‌ای از تصویر آثار نفیس گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک، با هدف آشنایی شهروندان به ویژه مسافران مترو با فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی و افزایش سطح سلیقه همگانی جامعه تا پایان دهه نخست اردیبهشت ۱۳۹۷ در ایستگاه متروی سرسبز تهران به نمایش درآمد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، این نمایشگاه جذاب، تصویر گزیده‌ای از آثار گوناگون کتابخانه و موزه ملی ملک در زمینه‌های خوش‌نویسی، فلزی، لاکی، نگارگری، نقاشی و سکه‌های تاریخی را به نمایش گذاشته است. آثاری چون اسطرلاب‌ها، گُل‌گیر شمع، تبرزین، کتیبه مشبک فولادی، بازوبند همراه با قاب نقره قرآن مجید، سکه‌های ولایت‌عهدی امام رضا علیه‌السلام، نقاشی‌های کمال‌الملک، قلمدان‌های لاکی و قطعه‌های خوش‌نویسی و نگارگری در این نمایشگاه در آستانه دید دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی جای گرفته است.

این نمایشگاه با هدف گسترش فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در میان شهروندان و آشنایی آنان با گنجینه‌های فرهنگی- تاریخی تمدن اسلامی- ایرانی و نقش وقف در حفظ آثار تاریخی و هنری و برپا شده است. برپایی نمایشگاه نفایس موقوفه حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک، دستاورد همکاری این گنجینه با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه به شمار می‌آید. حاج حسین آقا ملک در وقف‌نامه کتابخانه و موزه ملی ملک تاکید کرده است هیچ‌یک از آثار موزه‌ای و کتاب‌ها از ساختمان موقوفه بیرون برده نشوند، از این‌رو موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تصویرهای این مجموعه نفیس را برای بهره‌برداری نمایشگاهی به بخش‌های فرهنگی متروی تهران واگذارده است.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در گستره نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار آن، در سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. ساختمان این گنجینه بزرگ اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» جای دارد.

logo-samandehi