گالری سلام برگزار می کند:

خواب و خیال؛ نگاهی بر آثار و اسناد خاندان پتگر


گالری سلام جمعه چهارم خرداد ماه میزبان نمایشگاهی با گردآوری احمدرضا نوری تحت عنوان "خواب و خیال" با نمایش آثاری از علی اصغر، جعفر، نامی و نیما پتگر می شود.

به گزارش گالری آنلاین، نمایشگاه «خواب و خیال» با نمایش آثاری از علی‌اصغر، جعفر، نامی و نیما پتگر، جمعه افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه، آثار هنری و اسناد خانوادگی ۸ دهه خاندان پتگر به نمایش در می‌آید. این آثار توسط احمدرضا نوری گردآوری شده‌اند و تا اول تیرماه در معرض نمایش قرار دارند.


همچنین از کتاب این نمایشگاه با نام «خواب و خیال» نیز در روز افتتاحیه آن رونمایی می‌شود. در این کتاب هشت مقاله از آیدین آغداشلو، احمدرضا دالوند، محمد حسن حامدی، محسن شهرنازدار، احمدرضا نوری، بهنام کامرانی، هادی سیف، جلیل ضیاپور، ۳۵۰ اثر و ۱۰۰ سند از خانواده «پتگر» آورده شده است.


نوری در بیانیه (استیتمنت) این نمایشگاه نوشته است: یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده‌ی تاریخ نقاشی ایران ـ‌چه سیر تحول رئالیسم و امپرسیونیسم تحت‌تأثیر اروپا به نقاشی مدرن ایرانی (اصغر و جعفر پتگر)، و چه سیر تحول نقاشی رئالیستی و کلاسیک تکنیک‌محور به نقاشی فرمالیستی، تغزلی و دغدغه‌محور ایرانی (نامی و نیما پتگر)‌ـ را می‌توان بی‌شک در خاندان پتگر جست‌وجو کرد. این سیر تحول از رئالیسم ایرانی به نقاشی مدرن در ایران هیچ‌گاه درست و دقیق کنار هم دیده نشده است. در این سیر صعودی از کمال‌الملک ناگاه پرشی به جریان مدرنیسم رخ داده است که جز چند نام و چند اثر چیزی این دو حلقه را به هم متصل نکرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه می‌‌خوانیم: پروژه «خواب و خیال» نگاهی است بر آثار (نقاشی و طراحی) و بخشی از اسناد (دست‌نویس‌ها، خاطرات شخصی، عکس‌ها و...) مربوط به خاندان پتگر که با چند دسته‌بندی موضوعی: پرتره‌ نقاشان، محیط نقاشان، خانواده‌ نقاشان، انسان‌ها، نقاشی‌های خیالی و روایتی بر مبنای سال‌شمار حدفاصل ۱۳۱۱ تا ۱۳۹۱ که تلاش بر این داشته‌ام که از هر دوران تاریخی، مهم‌ترین آثار و البته آن‌ها را که در دسترس بوده است، به نمایش بگذارم.


جمعه ۴ خرداد (۱۸ تا ۲۲)، نمایشگاه تا ۱ تیر ماه ادامه خواهد داشت.
ساعت بازدید: ۱۵ تا ۲۱
(گالری روز‌های شنبه تعطیل است)
خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از پارک وی، خیابان فیاضی (فرشته)،مجتمع سام سنتر طبقه منهای یک

logo-samandehi