قباد شیوا: زیبایی شهر تنها در بزک کردن آن نیست


هنرمند پیشکسوت عرصه گرافیک، توجه به معماری در فضای شهری را از اولویت‌های زیباسازی خواند و در این‌باره گفت: زیبایی تنها در بزک کردن نیست و باید در ساختار هر محیط شهری مشهود و قابل اجرا باشد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، قباد شیوا (گرافیست) نقش مردم در زیباسازی کلانشهرها را بدیهی خواند و در این باره گفت: به عقیده من درصد کمی از این امر مهم به عهده مردم کلانشهرها و بخش مهمی از آن در حیطه مسئولیت قوانین و متخصصین این حوزه است که شرایط را برای مردم هموار می‌کنند.

او افزود: می‌دانیم که در هر شهری مالکیت‌ها به شکل شخصی و عمومی وجود دارند. بنابراین در مالکیت‌های خصوصی مردم می‌توانند با زدودن گرد و غبار از نماهای خانه مسکونی خود و رنگ‌آمیزی هماهنگ با همسایگان یا کاشت گیاه و استفاده از گلدان‌ها در محیط٬ به زیبایی لایه بیرونی ملک خود کمک و در این حوزه مسئولیت خود را ایفا کنند اما در حوزه مالکیت‌های عمومی در ساختمان‌ها، مردم در امر زیبایی بصری و محیطی نمی‌توانند نقش چندانی داشته باشند و چنین امکانی وجود ندارد که بتوانیم این عرصه را به تک تک آنان بسپاریم زیرا هر کدام از آن‌ها سلیقه خاص خود را دارند.

این هنرمند تصریح کرد: در این شرایط، ما نیاز به مؤسسات و مجریان هوشمند داریم تا امر زیباسازی لایه‌های بیرونی و داخلی این گونه ساختمان‌ها را مدیریت کنند به همین خاطر لازم است که قوانینی در حوزه مالک و مستأجر تنظیم شود که به موجب آن شرایط کیفی و زیبایی این بخش‌ها خدشه‌دار نشود.

شیوا بر اهمیت زیبایی خانه‌های مسکونی در فضای شهری تأکید کرد و گفت: باید بدانیم که چه قوانینی می‌تواند در حوزه رنگ‌آمیزی بدنه ساختمان‌ها، نصب و اندازه و مکان تابلوها و حتی نوردهی شبانه هر مجموعه‌ای باید وضع شود زیرا اهمیت زیبایی محیطی متعلق به تمام مردم است و تنها منوط به اراده و سلیقه مالکان نیست البته معمولاً در این امر بیشترین مسئولیت به عهده سازمان زیباسازی شهری و متخصصین آن است.

او ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید، هماهنگی زیبایی محیط شهری در درجه اول منوط به چگونگی معماری ساختمان‌ها و عملکرد آن در هر محیط است اما متأسفانه در شهری مانند تهران به نظر می‌رسد که این اصل فراموش شده است به همین خاطر مردم ما ناظر اغتشاش معماری در محیط‌های مختلف هستند.

این هنرمند افزود: امروز ما در تهران می‌بینیم که معماری رومی در کنار سبک عربی و اروپایی با پارازیت‌های آجری، بتنی و یا شیشه‌ای قرار گرفته و با وجود ناهمگونی نماها و حجم‌ها باز هم این ساختمان‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

شیوا سخت‌گیری در حوزه ساخت و ساز شهری را ازجمله وظایف شهرداری خواند و گفت: امیدوارم که شهرداری مراقب چنین نقیصه‌هایی باشد زیرا زیبایی تنها در بزک کردن نیست و باید در ساختار هر محیط شهری مشهود و قابل اجرا باشد.

logo-samandehi