گسست فرهنگی آینده هنرهای تجسمی را تهدید می‌کند


مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ هنرهای تجسمی با بستر فرهنگی جامعه درمورد گسست فرهنگی در ایران هشدار داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، مجید ملانوروزی روز شنبه در «نشست تخصصی آسیب شناسی جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر»،خاطرنشان کرد: هنرهای تجسمی ارتباط تنگاتنگی با بستر فرهنگی جامعه دارد اما امروزه به دلیل ناتوانی در زایش هنر کاربردی با ریشه‌های سنتی، شاهد از میان رفتن پیوستگی فرهنگی در جامعه هستیم.
ملانوروزی مکتب سقاخانه را نمونه‌ای ارزشمند از پیوند سنت و مدرنیته در هنر ایران نام برد و آشتی دادن سنت با فرهنگ معاصر را از اهداف مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد عنوان کرد.
وی با ابراز نگرانی از آنچه ازبین رفتن پیوستگی فرهنگی در جامعه خواند، گفت:هنری در ایران ماندگار است که ارزش‌های قومی، ملی و مذهبی را داشته باشد.
ملانوروزی افزود: در سال‌های اخیر در طراحی پوشاک توانستیم هنر ایرانی را با نیازهای جامعه منطبق کنیم درحالی که در معماری، طراحی داخلی منازل، لوازم خانگی و بخش‌های کاربردی دیگر ناتوان بوده ایم و در صنایع دستی نیز ابزار تولید و ماهیت کالا هیچ تغییری از گذشته تاکنون نکرده است.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با انتقاد از «سطح پایین سواد بصری» در جامعه گفت: در کشورهای پیشرو در هنر، کودکان را از همان دوران مدرسه به موزه می‌برند و با فضاهای هنری آشنا می‌کنند، در حالی که در کشور ما تازه از دوران دانشجویی و جوانی حضور در موزه‌ها و گالری‌ها باب می شود.
به گفته ملانوروزی همین امر موجب شده که روحیه مردم ایران تنها با آثار روایی سازگار باشد و هنرهای انتزاعی مطلوب واقع نمی‌شود و همین تضاد موجب می‌شود در مواجهه با مدرنیته در مباحث فرهنگی و اجتماعی نیز قادر به تحلیل و هضم آن نباشیم.
این مدیر هنری کشور، ادامه داد: در همه جای دنیا ذات هنرهای تجسمی با هنرهای دیگر متفاوت بوده و مخاطب خاص خود را دارد، در جشنواره های هنری فجر در بخش های موسیقی، فیلم و تئاتر فروش بلیت رایج بوده و محلی برای تبلیغات آثار هنرمندان است، درحالی که در جشنواره هنرهای تجسمی درآمدی برای هنرمند حاصل نمی شود و جذابیتی برای حضور هنرمندان صاحب نام در این بخش وجود ندارد.
وی افزود: در بخش هنرهای تجسمی فجر حضور مردم و درگیر کردن تمامی اقشار جامعه از سیاست های کلی بوده و ارائه آثار هنرمندان جوان و بی نام و نشان در اولویت است و همین سیاست باعث قهر هنرمندان تراز اول با بهانه نبود اعتبار معنوی شده است .
به گفته ملانوروزی هنرمندان مطرح ترجیح می دهند آثار خود را به جای جشنواره که برای آنها دستاورد مالی ندارد، در بخش های خصوصی بهتر که به صورت موازی با جشنواره درحال کار هستند نمایش دهند.
مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست از تغییر رویکرد جشنواره تجسمی فجر خبر داد و گفت: از انجمن های تخصصی هنری حمایت می کنیم تا نمایش آثار تجسمی بخش خود را در قالب دوسالانه ها برگزار کنند و جشنواره فجر به جای جمع آوری و نمایش دوباره آثار، در موضوعات بین رشته ای دارای خلاقیت و هنرهای نو که بخش خصوصی قادر به انجام آن نیست و تا به حال نادیده گرفته شده متمرکز شود.
ملانوروزی اظهار داشت: در جشنواره هنرهای تجسمی فجر فرصتی فراهم کرده ایم تا هنرهای جدید همچون ویدئو آرت، دیجیتال آرت، هنرهای مفهومی طبیعت گرا و دیگر حوزه های هنری جدید که دارای انجمن نیستند و بدلیل نبود قانون کپی رایت و نداشتن صرفه اقتصادی مورد توجه بخش خصوصی قرار نمی گیرند؛ از حمایت بخش دولتی بهره ببرند.
مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد افزود: در برنامه های جدید جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دنبال جمع آوری و نمایش دستاوردهای هنری سال هستیم و قصد داریم به عنوان یک کارنامه، عملکرد گالری ها و نگارخانه ها، ناشران، سرمایه گذاران، منتقدان، روزنامه نگاران، هنرمندان نام آور در عرصه های ملی و بین المللی و تمامی بخش هایی که در هنرهای تجسمی فعال بودند را مورد ارزیابی قرار دهیم.
ملانوروزی در مورد داوری آثار جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: ما در داوری ها هیچگونه اعمال نظری نمی کنیم و به دنبال هنرمندانی برای داوری هستیم که تنها در هنر خود فرو نرفته و با اجتماع و فضای بین المللی در ارتباط باشند، جوانان بهترین گزینه داوری برای تشخیص آثار خلاق هستند.
نشست تخصصی آسیب شناسی جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر روز شنبه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

logo-samandehi