گزارش نشست مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با گالری‌داران

مظفری: برای داشتن هنرمند جهانی باید گالری‌های قدرتمند داشته باشیم


نشست مدیران نگارخانه‌ها با مدیرکل هنرهای تجسمی روز دوشنبه ١٥ مردادماه با حضور هادی مظفری و جمعی از گالری‌داران تهران و شهرستان‌ها در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، در ابتدای این برنامه مدیران گالری‌ها مشکلات خود را مطرح کردند و پس از آن مدیرکل هنرهای تجسمی به بیان نظرات خود پرداخت.

در ابتدای این برنامه لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان گفت: همه ما می‌دانیم که معضلات بسیاری در این حوزه وجود دارد و امیدواریم با آمدن آقای مظفری این مشکلات حل شود. به نظر من اولین نکته این است که خیلی راحت به افرادی که فقط محل مناسبی برای ایجاد گالری دارند مجوز داده می‌شود. این در حالی است که شناخت هنر و علاقه‌مندی به آن در کار گالری‌داری بسیار مهم است، اما به نظر من تعدادی از گالری‌های تهران چنین شناختی ندارند و رفتار مناسبی با هنرمندان ندارند. خواهش من این است که در دادن مجوز به گالری‌ها دقت بیشتری شود و مجوزهای قبلی هم مرور دوباره شود.

گلستان افزود:خبر خوش این است که پس از سال‌ها تلاش برای تأسیس انجمن صنفی سرانجام کار ما پیشرفت کرده است و تا آبان ماه انجمن صنفی نگارخانه داران ایران را خواهیم داشت. این تشکل می‌تواند در کنار وزارت ارشاد به رفع نابه سامانی‌ها کمک کند.

نازیلا نوع بشری، مدیر گالری آران نیز گفت: وقتی در سال ٨٧ درخواست مجوز گالری دادیم یک سال طول کشید تا این کار انجام شود.بنابراین رسیدگی به درخواست‌ها باید معقول و درست باشد و سخت‌گیری بی‌جهت صورت نگیرد. قطعاً برنامه گالری‌ها خیلی مهم‌تر از فضای آن‌ها است و گالری‌های جدید باید با برنامه‌ریزی وارد شوند. همچنین در بحث مجوز نمایشگاه‌ها به نظر می‌رسد همه هنرمندان و گالری‌دارها خط قرمزها را می‌شناسند و بهتر است نظارت به خود گالری‌ها واگذار شود تا در مواقع لزوم این کار را انجام دهند.

احسان لاجوردی، مدیر بنیاد لاجوردی نیز با بیان اینکه تسهیل در دادن مجوز باعث افزایش گالری‌ها و جذب مخاطبان بیشتر شده است گفت: گاه یک تاجر موفق که اطلاعاتی از هنر ندارد با تأسیس گالری توانسته افراد ثروتمند را جذب هنر کند. به نظر من حتی اگر این افراد آثار ارزشمند هنری را هم نخرند اما با فرهنگ خرید اثر هنری آشنا می‌شوند.

آسیه مزینانی، مدیر گالری آ با اشاره به مشکلات گالری‌داران با شهرداری گفت:طبق مجوز وزارت ارشاد ما می‌توانیم از فضای مسکونی برای ایجاد گالری استفاده کنیم، اما شهرداری از ما مجوز تجاری می‌خواهد و یا سؤالاتی درباره این‌که چرا پنجره‌ها پوشانده شده یا فضای خارجی گالری شکل متفاوتی دارد از ما می‌پرسند. از سوی دیگر ما به تابلوهایی احتیاج داریم که در کوچه‌ها نصب شود و محل گالری را به مردم نشان دهد، اما عوارض زیادی برای این کار از ما می‌خواهند.

محبوبه کاظمی، مدیر گالری ترانه باران گفت: گالری‌ها موتور محرک اقتصاد هنر هستند. ما و شما با انجام فعالیت‌های مشترک می‌توانیم به یک خروجی مثبت برسیم و با برگزاری نشست‌ها و سمینارها، اقتصاد هنر را در سطح ملی و بین‌المللی رشد دهیم.

مرجان شکری، مدیر گالری ٤ گفت: مشکل بزرگ ما این است که هزینه برق گالری‌ها تأمین نمی‌شود و از ما می‌خواهند که این هزینه را با تعرفه تجاری پرداخت کنیم. وزارت ارشاد باید تمهیدی بیندیشد تا این مشکل حل شود.

پریسا پهلوان، مدیر گالری ویستا درباره شرکت در آرت‌فرها گفت: تعدادی از گالری‌ها با تلاش و سرمایه شخصی خود در آرت فرها شرکت می‌کنند اما این کار مشکلات زیادی دارد.سؤال من این است که وزارت ارشاد چگونه می‌تواند از گالری‌ها حمایت کند تا در آرت فرها شرکت کنند و در تبادل فرهنگی نقش داشته باشند.

بهنوش فروتن، مدیر گالری شکوه گفت: در بحث فروش آثار هنری هیچ حمایتی از جانب دولت وجود ندارد و همه کار بر عهده گالری‌داران است. اگر دولت بودجه‌ای را برای خرید آثار هنری اختصاص دهد زحمات هنرمندان ناکام نمی‌ماند.

وحید شیخیان، مدیر گالری یاسمین نیز با بیان اینکه بیشتر گالری‌ها فضای اجاره‌ای دارند گفت: شهرداری به ما اجازه نمی‌دهد در سطح شهر برای گالری و نمایشگاه‌ها تبلیغ کنیم و به همین دلیل بسیاری از مردم از برنامه‌های ما خبر ندارند. باید وزارت ارشاد با شهرداری هماهنگ شود تا بتوانیم از تبلیغات شهری استفاده کنیم.

وحید ملک، مدیر آرت سنتر درباره بحث ارزآوری آثار هنری گفت: شرکت در آرت فرها بسیار ارزآور است و حالا که بسترسازی برای این کار انجام شده و خرید آثار هنری ایران در خارج از کشور جا افتاده است، باید از فرصت استفاده کنیم و سهم خوبی از بازار جهانی به دست آوریم.

هنگامه معمری، مدیر گالری هما نیز گفت: معمولا اهمیت گالری‌ها به عنوان یک بخش کارآفرین نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که هر گالری با یک گروه هنرمند و گروه بزرگی از کارمند و کارگر سر و کار دارد که زندگی آن‌ها از این راه می‌گذرد. بنابراین وظیفه وزارت ارشاد این است که از گالری‌ها حمایت بیشتری انجام دهد.

پس از پایان صحبت‌های گالری‌داران هادی مظفری ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این جلسه گفت: بر اساس آمار ٢٦٣ گالری در تهران و ٢٧١ گالری در شهرستان‌ها مجوز فعالیت دارند. در ١٢٤ شهر دنیا تعداد ١٩ هزار گالری وجود دارد و تهران از نظر کمیت در رتبه ٨ تعداد گالری‌ها قرار دارد. با توجه به اینکه ٨٣ درصد گالری‌ها در اروپا و امریکا هستند، ١٧ درصد به سایر نقاط دنیا اختصاص دارد و سهم ایران ١,٥ درصد است.اگر این آمار درست باشد ما وضعیت مناسبی از نظر تعداد گالری‌ها داریم. اما اگر جمعیت شهرها را بررسی کنیم وضعیت ما مناسب نیست و در تهران باید ١٢٦٠ گالری وجود داشته باشد.

مظفری ادامه داد: درباره سهولت در اعطای مجوز به گالری دو دیدگاه وجود دارد. یکی اینکه کیفیت از دل کمیت بیرون می‌آید و اگر همه علاقه‌مندان بتوانند مجوز بگیرند، آن‌ها که کار خود را درست انجام می‌دهند باقی می‌مانند و دیگران به مرور حذف می‌شوند. دیدگاه دوم این است که اگر افراد نا آشنا با هنر به این حوزه وارد شوند، کار غلط یکی از آن‌ها می‌تواند باعث آسیب رسیدن به دیگران شود. بنابراین باید بررسی کنیم و نظرات مختلف را در این باره جویا شویم.

او درباره آمایش سرزمینی گالری‌ها گفت: آیا همه گالری‌های تهران باید در چند منطقه خاص واقع شوند تا مراکز فرهنگی به وجود آید یا اینکه در سطح شهر پخش شوند و نیاز مناطق مختلف به گالری تأمین شود. از سوی دیگر افراد زیادی از شهرستان‌ها درخواست این را دارند که نمایندگی گالری‌های معتبر تهران را بگیرند. این موضوع هم باید بررسی شود که آیا گالری‌ها می‌توانند نام و نشان خود را در اختیار استان‌های دیگر قرار دهند و استعدادهای بیشتری را شناسایی کنند یا اینکه بهتر است این امر به خود استانها واگذار گردد.

مظفری ادامه داد: برای اینکه هنرمند جهانی داشته باشیم باید گالری‌های قدرتمند داشته باشیم که افراد را شناسایی کرده و به جامعه معرفی کنند. شناسایی و کشف هنرمندان کار وزارت ارشاد نیست و با توجه به اینکه گالری‌ها این وظیفه را بر عهده دارند، وزارت ارشاد نگاهی کیفی به گالری‌ها و مدیران آن‌ها دارند.

او درباره تأسیس انجمن صنفی گالری داران نیز گفت: این اتفاق بسیار نویدبخش است و به نظر من باید انجمن صنفی هنرمندان نیز تأسیس شود. همه مشاغل در کشور دارای انجمن صنفی هستند که هم‌صنفان خود را شناسایی کرده و به تخلفات یکدیگر رسیدگی می‌کنند. یکی از جدی‌ترین مراجعات ما درباره خرید و فروش آثار، جعل یا کپی بودن آثار است. بنابراین باید کارشناسانی داشته باشیم که برای رسیدگی به این مسائل تخصص داشته باشند.امیدوارم برای آثار هنری نیز شعبه قضایی شکل بگیرد تا کارشناسان مطلع در شاخه‌های مختلف هنری داشته باشد و بتوانند به شکایات رسیدگی کنند.

مظفری ادامه داد: اعتقاد دارم با نگاهی که معاونت هنری به گالری‌ها دارد، مدیریت کردن این حوزه را صرفاً توسط گالری‌دارها می‌پسندد و با تعاملاتی که انجام می‌شود امیدوارم روزهای بهتری را شاهد باشیم.

در پایان این نشست علی‌محمد زارع ، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گزارشی از روند به‌سازی موزه ارائه داد و گفت: از سال ٩٥ به مرمت موزه توجه شد و از ابتدای اردیبهشت‌ماه این کار شروع شد. موارد بسیاری از سوی مشاور طرح مطرح شد و امیدوارم زمانی که موزه بازگشایی شد شاهد حذف تمام زوائد موزه باشیم.

زارع ادامه داد: این موزه ٤٠ ساله نیاز به بهسازی داشت و نکاتی مانند بازسازی و رفع رطوبت سقف گالری‌ها، افزایش گنجایش گنجینه، تعویض ریل‌ها، اصلاح نور و سیستم گرمایشی و سرمایشی و... در دستور کار قرار دارد. امیدوارم تمام مشکلات موزه به شکلی رفع شود که تا چند دهه آینده نیاز به هیچ اقدامی نباشد.

نادر سیحون، امیربهمن امیریان، سینا جعفریه، تکتم فرمانفرمایی، شیرین پرتوی، یعقوب امدادیان، شیث یحیایی و... از مدیران گالری حاضر در این جلسه بودند


logo-samandehi