« 101 باید برای هنرمند شدن»؛ کتابی در حوزه آموزش سوادِ بصری


کتاب « 101 باید برای هنرمند شدن» نوشته‌ی کیت وایت با ترجمه‌ی کیوان خلیل‌نژاد از سوی انتشارات فاطمی به چاپ رسید.

به گزارش گالری آنلاین، «101 باید برای هنرمند شدن» نوشتاری فشرده و کارساز است که مخاطب را گام به گام برای ورود به دنیای هنر مهیا می‌سازد. زبانِ رسمی دنیای هنر زبان تصویر است. آموزگاران هنر می‌کوشند تا از طریق آموزش سوادِ بصری هنرآموزان را در دستیابی به این ابزار یاری کنند و هنرمندان نیز از زبان بصری برای گفتگو با مخاطبین استفاده می‌کنند. 101 باید برای هنرمند شدن نه تنها اصول اولیه‌ی زبان رسمی دنیای هنر را می‌آموزد بلکه روش‌هایی عملی برای ایجاد و شکل‌دهی به ایده‌های هنری ارائه می‌دهد.

در نگاه اول آموزگارانِ هنر و هنرجویان مخاطبین اصلی کتاب به‌نظر می رسند؛ با نگاهی عمیق‌تر اما آن‌چه در راستای رسیدن به ادراک هنری ارائه می‌شود هر بیننده‌ای را در مسیر بینشِ هنری قرار می‌‌دهد. فهم و تحلیل آثار هنری روش فکر کردن با چشم است. دارندگان این بینش همچنان که قادر به کشف زیبایی‌اند می‌توانند خیالی دل‌پذیر را جایگزین پلشتی‌های جهان سازند.

کیت وایت مولف این اثر که خود از اساتید برجسته‌ی نقاشی معاصر است برای هر یک از گفتارهای کتاب تصویری طراحی کرده است. عمده‌‌ی این تصاویر اقتباسی است از آثار شاخص تاریخِ هنر، کشف پیوستگی میان تصاویر و متن کمک شایانی به فهم مضامین کتاب کرده همچنین تعمق در ویژگی تصاویر اولین گام در جهت تحلیل و تفسیرِ شخصی از آثار هنری خواهد بود.

کیوان خلیل نژاد مترجم این کتاب دانشجوی مقطع دکتری پژوهش هنر است. او به عنوان منتقد هنری مستقل با مطبوعات و رسانه های هنری مختلف همکاری داشته و مدیریت وبسایت ادبی و هنری حضور را نیز بر عهده دارد.

«101 باید برای هنرمند شدن» در اولین نوبت چاپ در شمارگان 1000 نسخه و به بهای 25 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

logo-samandehi