شناخت اصول خط و رهیافت تاریخ اجتماعی از روایت راوندی


معاونت علمی و پژوهشی فرهنگستان هنر نشست «هنر ایرانی در روایت نجم­‌الدین راوندی» را دوشنبه 16 مهرماه 1397 برگزار کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، در این نشست ولی­‌الله کاووسی، مدرس، عضو هیئت علمی و مسئول شاخه خوشنویسی بنیاد دایرة­المعارف اسلامی و ابراهیم موسی­‌پور بشلی، مدرس و مدیر گروه تاریخ اجتماعی بنیاد دایرة­المعارف اسلامی، به تحلیل هنر ایرانی در روایت نجم‌­الدین راوندی پرداختند.

ولی­ الله کاووسی سخنرانی خود را با عنوان «معرفت اصول خط از نگاه راوندی» این‌گونه آغاز کرد: «نخستین روایت بازمانده در شرح قواعد خطوط ایرانی در اوایل سده هفتم هجری به دست مورخی ایرانی به نام نجم‌­الدین ابوبکرمحمد راوندی تدوین شده است. بر اساس شواهد، راوندی رساله­‌ای مستقل در باب خوشنویسی تألیف کرده که این اثر اکنون از میان رفته؛ اما نویسنده فصلی از آن کتاب را در کتاب راحة­الصدور گنجانده است. ظاهراً راوندی در تلاش برای عملی کردن مباحث نظری تناسبات اقلام ایرانی بوده که در آن وقت هم­چنان در جریان تکوین و ترقی بودند. نوشته راوندی در کنار توضیحات و تصاویرش، اطلاعاتی درباره حمایت­‌های درباری از کاتبان و جایگاه خوشنویسی در آن روزگار به دست می‌دهد. همچنین راوندی برخاسته از خاندانی خوشنویس بوده و دو دایی­‌اش، تاج­‌الدین‌­ احمد و زین­‌الدین­‌ محمود، علاوه بر تعلیم خط به او، به شاهزادگان سلجوقی نیز سرمشق خط می­دادند.»

وی با ارائه اسلاید، به نمایش تصاویری از کتاب راحة­الصدور راوندی و توضیحات جریان خوشنویسی در روزگار راوندی پرداخت.

در ادامۀ نشست، ابراهیم موسی­ پور بشلی سخنرانی خود را با موضوع «خواندن راحة­الصدور راوندی با رهیافت تاریخ اجتماعی» این گونه پی‌گرفت: «در این نشست، پس از آشنایی با خاندان راوندی و کتاب راحة­الصدور، ابتدا به سابقه نگارش‌های تاریخی به زبان فارسی که در آنها به پاره­ای اجتماعیات توجه شده، خواهیم پرداخت و از پیشینه دل‌مشغولی‌های فرهنگی و اجتماعی در آثار تاریخی کهن فارسی همچون زین­ الاخبار گردیزی، تاریخ بخارای نرشخی، ترجمه تاریخ طبری، تاریخ بیهقی و مجمل­ التواریخ و جز آنها به اختصار سخن خواهیم گفت.»

این پژوهشگر تاریخ اجتماعی مردم ایران در ادامه با بیان بخش­هایی از راحة­الصدور راوندی به پژوهش در تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران آن زمان در زمینه­‌های مختلف تاریخ، خوشنویسی، تصویرگری، تاریخ آموزش و پرورش، تاریخ اقتصادی، تاریخ پوشاک و ... پرداخت و آن را بررسی کرد.

این نشست با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.

logo-samandehi