ششمین همایش ملی انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران با رویکرد مبانی نظری هنر متعهد در ایران معاصر برگزار میشود

انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران همچون سنوات گذشته اول اسفند ماه ۱۳۹۸، ششمین همایش ملی خود را تحت عنوان «مبانی نظری هنر متعهد در ایران معاصر» در راستای توسعه مباحث نظری هنر همسو با تحولات فرهنگی و دانش فنی کشور برگزار می‌نماید.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران، این همایش با ایجاد فضای تعاملی میان صاحب نظران، اساتید و محققان حوزه هنرهای تجسمی و بینا رشته ای به موضوعات مرتبط با هنر متعهد در دوره معاصر می پردازد. و در این راستا توجه به پژوهشهای علمی و میان رشته ای در این حوزه، با بهره گیری از روشهای نوین دانشگاهی مورد نظر خواهد بود.

با در نظر گرفتن این موضوع که هنر در ادوار مختلف تاریخ، بازتاب دهنده جریانات فکری و اندیشه های سیاسی -اجتماعی، مذهبی، اقتصادی، فرهنگی-هنری و غیره می باشد، عامل زمان می تواند نقشی اساسی در بنیانهای فکری یک جامعه و تغییرات منتج شده از آن ایفا کند. تغییراتی که به تبع آن، هنر معاصر هر دوره متأثر از آن و انعکاس دهنده آن است. جامعه معاصر ایران نیز در دهه های اخیر دچار تحولات و تغییرات بنیادی فکر، باوری، اجتماعی و فرهنگی شده که بنیانهای نظری هنر را دچار چالش کرده است. مفاهیم مبارزه و تغییرخواهی بنیادین در نظام سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور در سالهای پیش از انقلاب اسلامی، دغدغه اصلی در میان قشر متفکر، روشنفکر و جامعه ایرانی شد. پس از انقلاب نیز، در سالهای دفاع مقدس و پس از آن مسئله وفاداری به آرمانهای انقلاب همچنان مطرح بوده و جریان هنر متعهد ایران را شکل داده است. مشخصات اصلی هنر متعهد، آرمان خواهی، عدالت خواهی، ظلم ستیزی، هویت مداری، بومی گرایی، استقلال طلبی، باور مداری و ارزش های والا می باشد. اینگونه هنر متعهد به صورتها و مضامین و محتواهای مختلف به ظهور نشست و هرکسی از ظن خود یار آن شد. از این رو رویکرد هنرمتعهد چه به عنوان بازتاب دهنده تغییرخواهی، و چه به عنوان جذب مخاطب برای پیوستن به جریانات فکری و باوری یکی از مباحث قابل تأمل می باشد که این همایش بر آن متمرکز خواهد شد.تا با ارائه به روز ترین نتایج پژوهشهای نظری و با به کارگیری روش های نوین پژوهشی به مسئله هنر متعهد ایران معاصر و مفاهیم مستخرج از آن بپردازد.

محورهای مطالعاتی ذیل در همایش هنر متعهد در ایران معاصر مورد توجه قرار گرفته است:


هنر انقلاب:

· مفهوم و مبانی نظری هنر متعهد

· هنرمتعهد انقلاب از سال ۱۳۵۵-۵۹

· هنر متعهد سالهای جنگ تحمیلی(دفاع مقدس) از سال ۱۳۵۹-۱۳۶۷

· هنر متعهد در سالهای اصلاحات

· هنر متعهد در دهه ۸۰ و ۹۰ هـ.ش.


هویت گرایی:

· جایگاه انسان در هنر امروز ایران

· بومی گرایی در هنر

· جایگاه هنرهای سنتی در هنرهای معاصر

· دغدغه نگاه به گذشته در هنر متعهد معاصر


مطالعات زنان:

· نقش و جایگاه هنرمندان معاصر زن در روند شکل گیری جریانات هنر متعد ایران


محیط زیست:

· نگاه هنرمند متعهد به محیط زیست ایران و هنر بازیافت


آموزش:

· رویکرد آموزش هنر در شناخت هنر متعهد


بازخوردهای جهانی:

· مطالعه تطبیقی هنر متعهد در ایران و جهان


دبیر علمی: سرکار خانم دکتر میترا معنوی راد

دبیر اجرائی اول: سرکار خانم دکتر هدی زابلی نژاد

دبیر اجرائی دوم: سرکار خانم سمیه دهقان

کمیته سیاستگذاری همایش: خانم سیما پاک سرشت،خانم دکتر پاییزک پالوج، خانم دکتر زهرا حسین نژاد، آقای مصطفی خزائی، خانم سمیه دهقان، خانم دکتر هدی زابلی نژاد، خانم دکتر پریسا شاد قزوینی، خانم دکتر فریماه فاطمی، آقای فریدون مردانی، خانم دکتر مریم مونسی، خانم دکتر آناهیتا مقبلی

کمیته علمی همایش و داوری: آقای دکتر محمد مهدی اخویان (دانشگاه علم و فرهنگ)، خانم دکترعفت السادات افضل طوسی (دانشگاه الزهرا)، آقای دکتر نظام الدین امامی فر (دانشگاه شاهد)، آقای دکتر کاظم چلیپا(دانشگاه شاهد)، خانم دکتر زهرا حسین نژاد (دانشگاه علم و فرهنگ)، آقای مصطفی خزائی (دانشگاه شریعتی)، خانم لادن رضائی، خانم دکتر زهرا رهبرنیا(دانشگاه الزهرا)، آقای دکتر صمد سامانیان (دانشگاه هنر)، آقای دکتر سید حسن سلطانی (دانشگاه هنر)، سر کار خانم دکتر پریسا شاد قزوینی (دانشگاه الزهرا)، آقای دکتر جلال شباهنگی (دانشگاه تهران)، آقای دکتر حبیب الله صادقی (دانشگاه شاهد)، خانم دکتر سودابه صالحی (دانشگاه هنر)، آقای ایرج میرزا علیخانی، خانم دکتر فاطمه کاتب (دانشگاه الزهرا)، خانم دکتر مریم مونسی (دانشگاه الزهرا)


کمیته اجرائی:

خانم ها: پینکی چادها (بخش ترجمه انگلیسی)، پاییزک پالوج (روابط عمومی انجمن)

آقایان: رضا نیکوی سمیعی (گرافیست)، فریدون مردانی (بخش جشنواره هنری)

مسئول امور سایت: آقای یاشا زمان پور - خانم سمیه دهقان


· زمان برگزاری همایش ۱ اسفند ماه ۱۳۹۸ از ساعت 9:30 الی 17

· مکان: سالن شهید آوینی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
· زمان شروع دریافت مقالات ۱۵ مرداد ماه -۱۵ آذرماه ۹۸
· زمان اعلام مقاله های پذیرفته شده ۱ بهمن ماه ۹۸
· مهلت پرداخت مبلغ شرکت در همایش ۱-۱۲ بهمن ماه ۹۸

آدرس دبیرخانه:

ایران ، تهران ، میدان شیخ بهایی ، درب شرقی دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا )س(، ساختمان طراحی، طبقه دوم اتاق انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران ، صندوق پستی: ۷۷۶۴- ۱۴۱۵۵

انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران: http://www.avoa.ir
پست الکترونیک: art.exhibition@avoa.ir
نحوه ثبت نام و ارسال مقالات از طریق سایت تخصصی همایش: http://www.avoa.onlineartgallery.ir

logo-samandehi