"صدای گمشده"؛ نمایشگاهی با توجه به بحران محیط زیست


به گزارش گالری آنلاین، گالری آتیه در نیشابور جمعه سی و یکم فروردین ماه میزبان نمایشگاه هنر چندرسانه ای آسیه محمدیان تحت عنوان "صدای گمشده" می شود.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

تاریخ نشان داده که انسان های نخستین در نوع رفتار و زندگی خود با باوری راسخ در جهت حفظ طبیعت تلاش می کرده اند و برای طبیعت قداستی خاص قائل بوده اند. نعمتی که امروزه زندگی شهری و بی توجهی انسان معاصر به گونه ای آن را حذف کرده است. اثر حاضر از خلال تصاویر و صداهای مختلف، سعی در آشکار ساختن هویت انسانی سردرگم میان معضل حذف طبیعت که ساخته و پرداخته اوست؛ دارد و سوسوی امیدی که اگر آگاه باشیم نسل آینده را نجات دهیم.

آسیه محمدیان هدف از برگزاری این نمایشگاه را اینگونه توضیح داد: بحران محیط زیست همیشه یکی از دغدغه های هنرمندان بوده است و من به نوبه خود سعی کرده ام سهمی هر چند کوچک در آگاهی دادن به بشر از طریق خلق آثار هنری داشته باشم. لذا با بهره گیری از تکنولوژی و امکانات آن در جهت بیان ایده ام در اثر حاضر نیز سعی شده از تصویر ، صدا و چیدمان برای این هدف استفاده شود..از آنجا که همیشه ذهنم در گیر این موضوع بوده، ایده های متفاوتی در ذهنم نقش می بندد که همیشه آن ها را در دفترچه کوچکی یادداشت می کنم تا زمان مناسب برای اجرای آن ها فراهم شود.

محمدیان در رابطه با تعداد، سبک و تکنیک آثارش گفت: از آنجا که اثر حاضر یک کار هنر معاصر هست و به شکل مولتی مدیا ارائه می شود یک اثر بوده اما پوشش اثر به گونه ایی است که مخاطب نیاز به دیدن اثار بیشتر را احساس نخواهد کرد . و او با یک اثر اینتراکتیو روبروست که ذهن او را به چالش می کشد. این اثر در واقع از ترکیب دو یا چند رسانه ی هنری شکل گرفته. ترکیب همزمان رسانه های دیداری و شنیداری، به هنرمند این اجازه را می دهد تا ارتباطی چندگانه با مخاطب خود برقرار سازد و برای بیان ایده، علاوه بر حس بینایی، احساسات دیگر مخاطب را نیز به کار گیرد.

وی در توضیح دلیل انتخاب عنوان و مفهوم اثرش گفت: با توجه به تکنولوژی وازدحام و مشغله های ذهنی و بحران هایی که محیط زیست را در محیط شهری تهدید می کند و ما آن رابه صورت فیزیکی و بصری شاهد هستیم ، یک چیز گم هست و آن صدای طبیعت است. به همین دلیل در عنوان هم از آن استفاده کرده ام

وی در ادامه توضیح داد:
از آنجا که چندین سال هست در زمینه هنر محیطی و هنر مفهومی به خلق آثارم پرداخته ام و یکی از دغدغه های همیشگی من بحران محیط زیست بوده است سعی کرده ام به گونه ای در آثارم به این معضل اشاره کنم و مخاطبانم را به گونه ای درگیر و به فکر وادارم. در اثر حاضر هم سعی کردم این دغدغه را به شکلی دیگر دنبال کنم. با شرایط حال حاضر در جامعه و بحران زیست محیطی که کشور ما را در برگرفته من فکر میکنم این دغدغه بیشتر هنرمندان هنر محیطی است. و این رسالتی است که ادامه خواهد داشت


آسیه محمدیان متولد سال ۱۳۶۳ از نیشابور، لیسانس گرافیک از دانشگاه دکتر شریعتی تهران، ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر و معماری(تهران مرکز)و هیات علمی و مدیر گروه گرافیک در موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی ثامن نیشابور می باشد.

وی در نمایشگاه های متعددی حضور داشته که در ادامه آورده شده است:
حضور در اولین نمایشگاه وجشنواره پوستر «مهربان باشید» - در فرهنگسرای اندیشه- تهران/ 1392
حضور در سومین نمایشگاه تابلوهای کوچک /نگارخانه اریا/تهران/ 1392
حضور در نمایشگاه بین المللی اکوآوانگارد در موزه کنشتاله مجارستان/۱۳۹۵
حضور در نمایشگاه بین المللی هنر محیطی (آیین زندگی) در اوکلند /۱۳۹۵
حضور درنمایشگاه گروهی هنر محیطی (فضاهای زندگی) در رومانی /۱۳۹۴
حضور در نمایشگاه بین المللی کره جنوبی/ با عنوان «میان بهشت و زمین»/۱۳۹۴
برگزاری نمایشگاه انفرادی هنر محیطی در گالری دانشکده هنر نیشابور/ ۱۳۹۴
حضور در نمایشگاه ایران و کره جنوبی/فرهنگستان هنر/صبا/۱۳۹۳
مدیر اجرایی دومین نمایشگاه گروهی هنرمحیطی در خانه هنرمندان تهران/ ۱۳۹۲

گفتنی است این نمایشگاه یکروزه است و علاقه مندان جهت بازدید می توانند به گالری آتیه واقع در نیشابور، امیرکبیر 1، پلاک 11 مراجعه نمایند.

logo-samandehi