عملکرد هادی مظفری زیر ذره‌بین خودش

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی با مرور عملکرد این دفتر در زمینه تحقق برنامه‌های در نظر گرفته شده، همچنین در پاسخ به این پرسش که کدام یک از وعده‌ها و برنامه‌ها عملی نشده است؟ خاطرنشان کرد: می‌توان گفت که تمام وعده‌هایی که دادیم را شروع کردیم، اما برخی از آنها را به پایان نرساندیم.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، هادی مظفری سه سال قبل در چنین روزهایی بر صندلی ریاست دفتر هنرهای تجسمی نشست و جایگزین مجید ملانوروزی شد که پس از پنج سال با این سمت خداحافظی می کرد.

مظفری که در کارنامه خود سرپرستی معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران را داشت، به پیشنهاد سیدمجتبی حسینی، معاون هنری برای تصدی این پست به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شده بود.

حالا پس از سه سال فعالیت در این جایگاه، مظفری درباره سرانجام اهداف برنامه ریزی شده این دفتر، مطالبی را عنوان کرد.او در این زمینه یادآور شد: یکی از رویکردها و شعارهای اصلی تا قبل از آمدن کرونا این بود که ایران فقط تهران نیست و خیلی از رویدادها باید به استان‌ها و شهرستان‌هایی برود که عمدتاً کم برخوردار هستند. برنامه‌هایی که در ایلام، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، اصفهان، کاشان و ... انجام شد نیز در راستای تحقق همین رویکرد بود؛ اما متاسفانه به دلیل شرایط کرونایی این برنامه‌ها ادامه پیدا نکرد و در نیمه راه متوقف شد.

او بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران را از جمله دیگر اقدامات دفتر هنرهای تجسمی برشمرد؛ البته فرآیند بازسازی موزه با وجود اینکه قرار بود در مدت شش ماه انجام شود، بیش از ۲ سال به طول انجامید. مظفری در این زمینه هم اظهار کرد که «به‌ هر حال ۴۳ سال این موزه مرمت نشده بود و پذیرش این امر که باید این ریسک را با همه سختی هایش پذیرفت، کار آسانی نبود».

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی همچنین با اشاره به لزوم حضور هنرهای تجسمی ایران در عرصه‌های بین‌المللی، اظهار کرد: این موضوع نیز از دیگر رویکردهای جدی ما بود که در همین راستا توانستیم حضور خوبی در بی‌ینال ونیز داشته باشیم. حضوری که تا پیش از آن در دوره‌های دیگری تجربه نشده بود. البته این حرف ما نیست و حرف رسانه‌ها و منتقدان است که شاید در دوره‌های گذشته حتی اشاره‌ای به حضور ایران نکرده بودند، اما در این دوره مهمترین نشریات و منتقدان هنر دنیا، از هنر ایران نوشتند و از غرفه ایران به عنوان یکی از شش غرفه برتر بی‌ینال یاد کردند.

او ادامه داد: یکی دیگر از رویکردهای جدی مرکز هنرهای تجسمی موضوع اقتصاد هنر و توسعه بازار هنر بود. در همین راستا در فجر سال ۹۷ بخش چهارسو با حضور ۵۵ گالری شکل گرفت. از سوی دیگر نیز تلاش کردیم تا به سوی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی پیش برویم که به دلایل شرایط پاندمی امکان‌پذیر نشد.

مظفری همچنین درباره عملکرد دفتر هنرهای تجسمی برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا به هنرمندان و گالری‌ها نیز گفت: در شرایطی که مهمترین رویدادهای هنری متوقف شدند، مرکز هنرهای تجسمی تلاش کرد تا اطلاعات مراکز هنری را در این مدت به‌روز کند و وام‌ها و تسهیلاتی را نیز برای جبران خسارت ناشی از کرونا در نظر گرفته بود که تا با توجه به آخرین اطلاعاتی که دارم تعدادی که ثبت نام کرده و وارد سامانه شده بودند، هم‌اکنون در نوبت دریافت وام‌هایشان هستند.

او ادامه داد: بسیاری از گالری‌هایی که به صورت استیجاری اداره می‌شدند در این مدت با فشار جدی مواجه شدند؛ یعنی حداقل سه ماه نتوانستند هزینه‌های خودشان را تامین کند و وام‌هایی هم که الان در حال پرداخت هستند، قرار است ضررهای این نگارخانه‌ها را در سال گذشته جبران کند. خیلی از گالری‌ها هم در این مدت موفق نشدند که دوام بیاورند، اما در نهایت امیدواریم بتوانیم بخشی از خسارت‌ها را با این وام‌ها جبران کنیم.

مظفری همچنین با اشاره به تصویب آیین‌نامه‌ نگارخانه‌ها و آیین‌نامه نصب مجسمه‌های شهری و تفکیک استان‌ها، خاطرنشان کرد: آیین‌نامه برگزاری حراج و بازار هنر برای اولین بار به تحریر درآمده، اما هنوز تصویب نشده است.

او چشم‌پوشی از برگزاری رویدادهایی که ضرورت نداشت و توجه به رویدادهای بزرگ‌تر همانند جشنواره تجسمی فجر و جشنواره جوان، اعتماد و اعتقاد به انجمن‌های صنفی هنری و احیای دوسالانه‌ها را از دیگر اقدامات دفتر تجسمی برشمرد.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در ادامه در پاسخ به این پرسش که کدام یک از وعده‌ها و برنامه‌ها عملی نشده است نیز خاطرنشان کرد: می‌توان گفت که تمام وعده‌هایی که دادیم را شروع کردیم، اما برخی از آنها را به پایان نرساندیم. به عنوان مثال رویداد آرت فر در سال ۹۷ شروع شد و ما هم به توسعه کمی و کیفی آن در سال‌های بعد فکر می‌کردیم، اما این امکان فراهم نشد. همچنین آرزوی ما برای توسعه بازار بیش از آنچه اتفاق افتاد، بود و بازهم متاسفانه اینکه بتوانیم نمایشگاه‌های بیشتری را چه در داخل و خارج از کشور برگزار کنیم، از توان ما خارج بود.

logo-samandehi