در گفت وگو با ایسنا پاسخ داده شد

چند پرسش از معاون هنری؛ از مجسمه های شهری تا واکسن هنرمندان

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ضرورت واکسیناسیون هنرمندان با توجه به آمار بالای مرگ و میر در بین این قشر، در گفتگو با ایسنا خاطرنشان کرد: «منطق و انسانیت حکم می‌کند افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، زودتر واکسینه شوند و گروه‌هایی که فعالیت های گروهی دارند و یا در ارتباط نزدیک با مردم و مخاطبان هستند مانند هنرمندان هم از این نگاه دور نیستند.»

سید محمد مجتبی حسینی که در حاشیه افتتاح جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در گفت و گویی با خبرنگار ایسنا شرکت کرد، در ادامه صحبت های بالا اضافه کرد: «این درست نیست که در روند واکسیناسیون کرونا بخاطر اولویت دادن مشاغل جامعه چند پاره و تفرقه ایجاد شود، جان همه انسان های جامعه اولویت دارد اما با توجه به شرایط و ضرورت هایی که از نظر سلامتی و شرایط فعالیت ها وجود دارد منطق و انسانیت حکم می کند افراد و گروه‌هایی که بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند، زودتر واکسینه شوند.»

به عقیده او «در این شرایط و با توجه به محدودیت‌هایی که به دلیل جنگ تحمیلی اقتصادی داریم، ابتدا باید کادر درمان که در مواجهه مستقیم با این بیماری هستند واکسینه شوند و سپس اقشاری که بیشترین مواجهه با اماکن پرخطر را دارند.»

معاون هنری به صحبت هایش اضافه کرد: «گروه‌های هنری هم به دلیل فعالیت گروهی و مواجهه با مخاطبان از این تعریف جدا نیستند و به نظر من افرادی که خواسته یا ناخواسته در معرض ابتلاء به ویروس قرار دارند، می‌توانند در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند.»

او تاکید کرد: «از میان هنرمندان، افرادی که بیشتر در معرض ابتلاء قرار دارند، باید زودتر واکسن دریافت کنند و افرادی که می‌توانند با مراعات بیشتر از ابتلای خود به این بیماری پیش‌گیری کنند، در یک روال اجتماعی گسترده‌تری به واکسن دسترسی پیدا کنند.»

امیدواری برای نصب مجسمه‌های ارزشمند در مکان‌های شهری

حسینی که خود یکی از منتقدان تولید و نصب سردیس های بدساخت از مشاهیر در سطح شهر و استان ها بوده است، در بخش دیگر گفت وگو با ایسنا با پرسشی درباره میزان تاثیرگذاری شورای نظارت بر مجسمه‌های شهری در هفت استان مواجه شد.

معاون هنری در این زمینه یادآور شد، قوانینی از سال ۱۳۳۸ در کشور ما بوده و بعد مصوباتی از شورای فرهنگی عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ که نصب مجسمه در مکان‌های عمومی منوط به اجازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ اما اعضایی که برای این کار در نظر گرفته شده بود به گونه‌ای بوده که کمتر قابلیت اجرایی پیدا کرده است.

حسینی به صحبت هایش اضافه کرد: «تلاش معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه بعد از نصب مجسمه‌های نامناسب بلکه از ابتدای دولت دوازدهم این بود که به کمک شورای انقلاب فرهنگی بتواند آیین‌نامه‌ای تدوین کند که این مصوبه قابلیت اجرایی پیدا کند.»

معاون امور هنری وزارت فرهنگ نهایتا در این رابطه گفت: «امیدواریم با همراهی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکیل شوراها در استان‌ها این اتفاق بیفتد که مجسمه‌های ارزشمند در مکان‌های شهری نصب شوند.»

بی تردید نقش خبرنگاران در جریان هنر قابل توجه است

با توجه به نزدیک بودن روز خبرنگار، سید مجتبی حسینی همچنین با پرسشی از سوی خبرنگار ایسنا درباره لزوم تعامل بیشتر بین خبرنگاران و مسوولان روبه رو شد که معاون هنری در این زمینه اظهار کرد: «مسوولان و خبرنگاران دو جزیره دور از هم نیستند، بلکه ساکنان یک خاک هستند. در این میان یکی مسوولیتش در حوزه اجرا متمرکز است و دیگری بر دیدن، شنیدن، بازگفتن و کمک به اطلاع‌رسانی؛ بنابراین این دو تفکیک ناپذیر هستند و خیلی از اوقات خبرنگاران مسلط در حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، می‌توانند چشم بینای جامعه باشند.»

حسینی همچنین یادآور شد: «هر جایی که خبرنگاران پرسشی داشته‌اند که نیاز به پاسخی داشته سعی کردم پاسخ دهم و در مواردی که ضرورت داشته است حوزه‌های تخصصی معاونت امور هنری مسائل را تشریح کنند همکارانمان در ادارات کل معاونت امور هنری پاسخ داده‌اند.»

این مقام مسوول در پایان با اشاره به تعداد اخبار و گزارش و مطالب مربوط به حوزه های معاونت هنری وزارت ارشاد در رسانه ها، آن را نشان‌دهنده تعامل با خبرنگاران و همچنین توجه و دغدغه خبرنگاران تخصصی هنری به مسائل هنری دانست. از تلاش خبرنگاران رسانه در اطلاع رسانی و نقد فرایندها و رویدادهای هنری قدردانی می کنم و بی تردید نقش خبرنگاران در جریان هنر قابل توجه است.

logo-samandehi