رئیسی در دفاع از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد چه گفت؟

به گزارش گالری آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از کلیدی‌ترین و در عین حال مهجورترین وزارت‌خانه‌ها در دولت‌های مختلف تا به امروز بوده است. وزارت‌خانه‌ای که عهده‌دار سامان‌دهی فعالیت‌ها در حوزه «فرهنگ» است که از نگاه مقام معظم رهبری در کنار حوزه «اقتصاد» دو اولویت اصلی امروز کشور محسوب می‌شود.

در آستانه آغاز به کار دولت سیزدهم و همزمان با روزهای بررسی فهرست وزرای پیشنهادی از سوی حجت‌الاسلام رئیسی برای تشکیل هیأت دولت، از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی،خبرگزاری مهر در قالب سلسله گزارش‌هایی به انعکاس دیدگاه فعالان حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر پرداخت تا در قالب نظرخواهی مستقیم از صاحب‌نظران این حوزه به تبیین بخشی از اولویت‌های اجرایی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی بپردازیم.

محمدمهدی اسماعیلی گزینه پیشنهادی حجت‌الاسلام رئیسی برای سکان‌داری وزارتخانه کلیدی فرهنگ و ارشاد اسلامی است. چهره‌ای فرهنگی که انتشار متن مکتوب برنامه‌هایش برای حضور در این وزارت‌خانه طی یک هفته گذشته بازتاب‌های بسیاری در فضای رسانه‌ای داشته است. بازتاب‌هایی که به وضوح نشان از اهمیت و حساسیت بالای این کرسی در نگاه فعالان بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر در کشور دارد و بی‌تردید رصد دقیق و بررسی اهم انتقادات هرچند تند و تیز نسبت به همین برنامه، تصویر واضح‌تری از فضای حاکم بر فرهنگ و هنر پیش روی وزیر پیشنهادی قرار خواهد داد.

پیش از انتشار این برنامه و حتی پیش از معرفی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از ۹۰ نفر از فعالان و پیشکسوتان حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر در پاسخ به نظرخواهی خبرگزاری مهر به بیان اهم دغدغه‌ها و اولویت‌های خود در حوزه فرهنگ پرداختند که بازخوانی ماحصل این نظرخواهی‌ها برای وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعاً خالی از لطف نخواهد بود.

رئیسی در دفاع از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد چه گفت؟

حجت الاسلام رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی که صبح امروز شنبه سی‌ام مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن دفاع از انتخاب محمد مهدی اسماعیلی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که در کنار توجه به اقتصاد روی آن تاکید دارم، موضوعات فرهنگی است که قطعاً اولویت جدی ما در دولت سیزدهم است.

وی افزود: در این رابطه چهره‌های مطرح فرهنگی کشور مورد بررسی مصاحبه گران قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم کسی که دارای دانش و تجربه لازم در حوزه اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است آقای دکتر محمد مهدی اسماعیلی است. بنده در این کارگروه بسیار روی موضوع فرهنگ حساس بودم و علاوه بر جلساتی که گذاشتیم و بر اساس شاخص‌ها پیش رفتیم و همواره دغدغه‌ام این بود که از کجا به این نقطه رسیدیم که آقای اسماعیلی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شوند. به عنوان نمونه در این زمینه هم با آقای صفارهرندی به عنوان فردی که تجربه زیادی در عرصه مدیریت فرهنگ و هنر کشور داشت گفتگو کردم و ایشان هم گفت که دکتر اسماعیلی شایستگی این پست را دارد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه موضوع فرهنگ و هنر یکی از مهمترین دغدغه‌های او در دولت سیزدهم است، تصریح کرد: اهالی محترم فرهنگ و هنر بدانند که ما آزادی را به شما ندادیم، خداوند این آزادی را به شما داده است و ما هم تسهیل‌کننده این آزادی مشروع هستیم. این وظیفه دولت است که بتواند ظرفیت‌های اصحاب فرهنگ و هنر را شکوفا کند. این کار به عهده دولت است و امیدوارم در بخش‌های مرتبط بتوانیم این قضیه را جلو ببریم.

مطالبه فعالان حوزه فرهنگ و هنر از وزیر جدید ارشاد چیست؟

۲۰ سینماگر و صاحب‌نظر در حوزه اکران، ۲۰ هنرمند فعال در حوزه تئاتر، ۲۰ فعال حوزه نشر، ۱۹ صاحب‌نظر از جامعه قرآنی و ۱۳ چهره فعال در عرصه موسیقی در قالب پنج گزارش مجزا در گفتگو با مهر به طرح مطالبات خود از وزیر آینده فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته‌اند.

مشروح گزارش‌های تحلیلی خبرگزاری مهر برمبنای نظرخواهی از این چهره‌های فرهنگی و هنری در لینک‌های زیر به تفکیک قابل بازخوانی و مطالعه است؛

مطالبه سینماگران از وزیر ارشاد آینده / گره کور اکران باز می‌شود؟

مطالبه اصحاب موسیقی از وزیر ارشاد آینده / شعر و ترانه غنی می‌شود؟

مطالبه اهالی تئاتر از وزیر ارشاد آینده / امنیت شغلی تضمین می‌شود؟

جامعه قرآنی از دولت سیزدهم چه انتظاراتی دارد؟

ثبات قیمت و نظارت واقعی بر یارانه کاغذ؛ خواسته ناشران از دولت

logo-samandehi