استفاده از موی یک میلیون انسان در خلق آثار هنری

گو وندا نام هنرمندی زاده کشور چین است که در نیویورک زندگی می‌کند. او با تاکید بر اصل «فراملی گرایی» (Internationalism) و «وحدت» و با هدف «همکاری جهانی به سود همگان»، پروژه‌ی هنری ۱۵ ساله‌ای را راه اندازی کرد که در جریان آن از موی انسان‌ها از نژادها و کشورهای مختلف استفاده شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، این نمایشگاه با عنوان «دنیای غرق شده» با عکس هایی بازسازی شده از دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی، در کشتی غرق شده وندنبرگ در حوالی فلوریدا بر پا شد.

و حالا پروژه گو وندا، هنرمند چینی الاصل مد نظر قرار گرفته است. وندا خلق این مجموعه هنری را در سال ۱۹۹۳ آغاز کرد و در جریان آن ۲۱ پروژه و نمایشگاه برپا شد. این نمایشگاه‌ها مجموعه‌ای از موی انسان و خوشنویسی رمزآمیز برای انتقال معنایی از «انترناسیونالیسم» را شامل می‌شد.

در جریان پروژه‌های گو وندا بیش از یک میلیون نفر، موهای خود را از سراسر دنیا اهدا کردند. او موی انسان‌ها از نژادهای مختلف را جمع‌آوری کرده و به هم می‌چسباند تا نماد تنوع نژادها باشد که در نهایت به هم می‌پیوندد و بشریت را به «یک هویت نژادی جدید» می‌رساند.

گو وندا با بهره‌گیری از موی انسان‌ها، اغلب نویسه‌های قدیمی از گویش باستانی چینی را خلق می‌کرد. استفاده گو از این نمادها به معنای هشداری برای قطع ارتباطات انسانی ناشی از زبان و فرهنگ است. همچنین استفاده از موی نژادهای مختلف برای ایجاد پرده یا بافته، نمادی از ارتباط بیولوژیکی نوع انسان و خوشبینی این هنرمند نسبت به دستیابی به فراملی‌گرایی یا بین‌الملل‌گرایی یا «انترناسیونالیسم» واقعی است.

logo-samandehi