دردسرساز شدن موز جنجالی

چند سال پیش موز واقعی که به دیوار یک نمایشگاه چسبانده شده بود مشهور و خبرساز شد و حالا یک هنرمند آمریکایی مدعی شده است ایده اولیه این اثر هنری به او تعلق دارد.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از سی ان ان نوشت، تقریبا سه سال پیش، «موریزیو کاتلان» هنرمند ایتالیایی موزی را که با چسب به دیوار چسبانده بود را در «آرت بازل میامی» به قیمت ۱۲۰,۰۰۰ دلار فروخت و خبرساز شد.

اما «جو موفورد» هنرمند اهل کالیفرنیا، مدعی است، «کاتلان» که یک هنرمند مشهور محسوب می‌شود، موز مشهور را با کپی کردن از «موز و پرتقال» خلق کرده است. «موفورد» اثر هنری «موز و پرتقال» را در سال ۲۰۰۰ خلق کرده بود. این اثر نیز تکه‌های از میوه که با چسب به دیوار چسبانده شده بودند را به نمایش گذاشته بود.

حالا یک قاضی فدرال در فلوریدا به «موفورد» این اجازه را داده است که به طور قانونی علیه «کاتلان» اقدام کند.

«موفورد» می‌خواهد بیش از ۳۹۰,۰۰۰ دلار غرامت، معادل قیمت فروش سه نسخه موز «کاتلان» و همچنین هزینه‌های دادگاه و سفر را از «کاتلان» دریافت کند.

«کاتلان» با به فروش رساندن سه نسخه از آثار هنری موزی در سال ۲۰۱۹ به شهرت جهانی رسید. سومین موز به قیمت ۱۵۰,۰۰۰ دلار فروخته شد.

این اثر هنری که «کمدین» نام دارد، پس از نمایش در «آرت بازل میامی» بلافاصله به یک موضوع پربازدید در اینترنت تبدیل شد و زمانی که یک هنرمند موز را از دیوار جدا کرد و خورد، این اثر بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد.

از آن زمان تاکنون «کمدین» به مجموعه موزه «گوگنهایم» در نیویورک راه‌یافته است.

logo-samandehi