در آستانه گشایش نمایشگاه ندای درون مطرح شد

شادی آخوندی: داشتن یک موضوع واحد برای یک نمایشگاه چقدر ضروری است؟

"منبع الهام من موسیقی و فلسفه و اجتماع ما است." این را شادی آخوندی هنرمند هنرهای تجسمی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین به مناسبت برگزاری نمایشگاه آثار وی در گالری خط سفید بیان کرد. در ادامه خواننده این گفتگو باشید.

شادی آخوندی در رابطه با موضوع نمایشگاه خود بیان کرد:

به عنوان کسی که کار هنری میکند نمیتوانستم تمرکزم را روی یک مجموعه با موضوع واحد بگذارم، بخاطر هجوم اطلاعات در عصری که در آن زندگی میکنیم و چون منبع الهام آثار موسیقی بود، این سوال برایم پیش آمد که اصلا آیا در این زمانی که ما زندگی میکنیم داشتن یک موضوع واحد برای یک نمایشگاه چقدر ضروری است؟، آیا نمیتوان مانند یک آلبوم موسیقی که هر قطعه موضوع خاص خودش را دارد نمایشگاه برپا کرد؟ و این شد ایده ی برپایی نمایشگاه حاضر.

این هنرمند دو سال را صرف خلق و جمع آوری آثار این مجموعه کرده است؛ در این رویداد 17 اثر که چهار عدد از آنها حجم هستند به نمایش گذاشته خواهند شد.

خوندی در مورد منابع الهام بخش خود علاوه بر موسیقی در طول دو سال اضافه میکند: در این دوسالی که این آثار را میساختم، کتاب جهان همچون اراده و تصور شوپنهاور را میخواندم و، قطعا بی تأثیر در خلق این آثار نبوده ، البته به صورت ناخودآگاه و بدون اراده وارد آثار شده است.

آخوندی علت انتخاب هنرمفهومی برای بیان معنی مورد نظرش به مخاطب را چنین توضیح داد:

رشته من نقاشی است و همیشه خودم را به عنوان یک نقاش می‌دیدم، برای پیدا کردن خودم بیشتر تکنیک ها و سبک های نقاشی را مورد آزمون و خطا قرار داده ام، و با این حال چیزی که مورد رضایت درونی من باشد که بتوانم با هنرم مفهومی را انتقال بدهم پیدا نمیکردم. در طول همین تلاش ها برای پیدا کردن خود به این شیوه کار رسیدم که سرانجام می‌توانستم با مخاطب خود صحبت کنم. شیوه کار من با عنوان هنر مفهومی شناخته می شود، آثار کاملا انتزاعی هستند روی بوم که با لایه های مختلف پارچه پوشیده شده و با رنگ و ورق طلا رنگ آمیزی شده است، قسمت هایی با نخ دوخته شده، که همگی در راستای رساندن مفهوم به مخاطب است.

آخوندی با بیان اینکه هر اثر مفهوم و موضوع خاص خودش را دارد و مخاطب مفاهیم متفاوتی را دریافت میکند بیان کرد: سعی شده در هر موضوع لایه های پنهان آن به مخاطب نمایش داده شود. منبع الهام من موسیقی و فلسفه و اجتماع ما است. همچنین تلاش کرده ام لایه های پنهان هر موضوعی که با آن برخورد میکنم کشف کنم. البته که حقیقت دو بعدی نیست و قطعا برای من هم فقط بخشی از آن نمایان میشود ، که. سعی میکنم آن را انتقال دهم،

نمایشگاهی از هنرهای مفهومی شادی آخوندی تحت عنوان "ندای درون" از روز جمعه ۱ اردیبهشت ماه در گالری خط سفید برپا می شود.


در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

انسان امروز در جامعه مدرن با مفاهیم متفاوتی مواجه می‌شود. در عصر امروز که دنیای ارتباطات است و انسان مورد هجوم اطلاعات متفاوت قرار می‌گیرد، به سختی می‌تواند ذهنش را محدود به یک مفهوم و موضوع خاص کند. هنرمند نیز که همیشه از محدودیت‌های جامعه خویش فراتر رفته است از این قاعده مستثنی نیست. عموما از هنرمند انتظار می‌رود در غالب یک موضوع محدود آثار زیادی خلق کند که انتظاری عبث و بیهوده است.

در نمایشگاه حاضر با آثاری رو به ور هستیم که موضوع‌های متفاوتی دارند و چیزی که آنها را یک مجموعه کرده است منبع الهام مشترک آنها است: موسیقی...

موضوع آثار بهانه‌ای است برای رسیدن به مفهوم آنها...

در بعضی از آثار، خود بوم یک شخصیت مستقل دارد و تنها یک اثر نیست.

از طلایی برای نشان دادن ارزش‌ها و از قرمز برای نشان دادن قلب و خون، از آبی و بنفش برای نشان دادن عمق استفاده شده است. سوختگی‌ها نماد نابودی هستند. برای بستن و پیوند دادن از ریسمان استفاده شده است و باند نمادی برای ترمیم دادن است. همچنین پارگی‌ها عمق و بخش‌های پنهان یک موضوع را نشان می‌دهند که از دید ما نهان هستند.

برای من این آثار مانند یک آلبوم موسیقی هستند که هر قطعه موضوع و دنیای خاص خودش را دارد. همانطور که با مفاهیم بی‌انتها مواجه هستیم، نمی‌توانیم پایانی برای این مجموعه در نظر بگیریم. این یک مجموعه محدود نیست بلکه سیال است. به همین دلیل می‌تواند مانند یک کودک رشد کند و بزرگتر شود و محدود به یک نمایشگاه نماند....

عنوان: هنرمند، ابعاد: 50*70، تکنیک: اکرلیک روی بوم، قیمت ۱۵ میلیون تومان ، سال خلق اثر:۱۴۰۱
Title: The artist, size: 50*70, technique: Acrylic on canvas

عنوان: آزادی، ابعاد: 100*110، تکنیک: پارچه روی چارچوب، قیمت ۱۵میلیون تومان، سال خلق اثر۱۴۰۱
Title: Freedom, size: 100*110, technique: Textile on canvas

عنوان: متعالی، ابعاد 30*50*30، وزن: 760 گرم، تکنیک: بوم‌های کوچک, قیمت ۱۰ میلیون تومان، سال خلق اثر ۱۴۰۱


نمایش آثار این هنرمند تا ۱۱ اردیبهشت ماه ادامه خواهد اشت و علاقمندان جهت بازدید می توانند همه روزه بجز سه شنبه از ساعت ۱۷ الی ۲۱ به نشانی بلوار نلسون ماندلا (جردن)، خیابان گلفام، پلاک ۵۰، طبقه ۴، واحد ۷مراجعه نمایند.


logo-samandehi