اثر هنری ماوریتزیو کاتِلان؛ بازدیدکننده موزه «موز» را خورد

یک دانشجوی هنر کره جنوبی «موزی» را خورد که بخشی از چیدمان ماوریتزیو کاتِلان، هنرمند ایتالیایی، بود و گفت که به دلیل نخوردن صبحانه «گرسنه» بود.

به گزارش گالری آنلاین، اثر هنری به نام «کمدین»، بخشی از نمایشگاه «دابلیو-ایی» (WE) کاتِلان است که شامل یک موز رسیده است که با یک چسب نواری به دیواری در موزه هنر لیوم سئول چسبانده شده بود.

نوه هوین-سو، دانشجوی هنر دانشگاه ملی سئول، پس از خوردن موز، پوست آن را دوباره با همان نوار چسب به دیوار چسباند.

به گزارش رسانه‌های محلی، موزه بعدتر یک موز جدید را در همان نقطه قرار داد.

موزه هنر لیوم به مکاتبه و درخواست بی‌بی‌سی در این مورد پاسخ نداد. اما این موزه به رسانه‌ها گفته است که ادعای خسارتی علیه این دانشجو نخواهد کرد.

بنا بر گزارش‌ها، موز نمایشی هر دو یا سه روز یکبار تعویض می‌شود.

در ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی، هنگامی که آقای نوه موز را از روی دیوار برمی‌دارد، فریادهای «ببخشید!» (نوعی اعتراض از طرف دیگران) شنیده می‌شود؛ او پاسخی نمی‌دهد، و در حالی که دیگر صدایی در اتاق شنیده نمی‌شود، شروع به خوردن موز می‌کند. او سپس پوسته موز را با همان نوار چسب به دیوار می‌چسباند و برای لحظه‌ای پیش از خروج ژست می‌گیرد.

آقای نوه بعدتر به رسانه‌های محلی گفت که او اثر کاتِلان را نوعی شورش علیه مراجع قدرت می‌داند. این دانشجو به رسانه کِی‌بی‌سی گفت: «این هم می‌تواند شورشی علیه یک شورش باشد.»

او گفت: «آسیب زدن به یک اثر هنری هم می‌تواند به عنوان یک اثر هنری تلقی شود، فکر کردم این هم جالب باشد... آیا آن را آنجا چسبانده‌اند تا خورده شود؟»

وقتی در مورد این حادثه به آقای کاتِلان خبر دادند، او گفت: «ابدا اشکالی ندارد.»

این اولین بار نیست که موز مورد استفاده برای اثرهای آقای کاتِلان توسط یک بازدیدکننده خورده می‌شود.

در سال ۲۰۱۹، دیوید داتونا، هنرمند پرفورمنس گرجستانی-آمریکایی، پس از فروخته شدن اثر هنری به قیمت ۱۲۰ هزار دلار در «آرت بازل» (Art Basel) در میامی، موز را از دیوار برداشت و خورد. آنجا هم موز به سرعت جایگزین شد و هیچ اقدام دیگری صورت نگرفت.


منبع: بی بی سی

logo-samandehi