دغدغه های محیط زیستی یک هنرمند به زبان هنر جدید

"در دنیای واقعی" عنوان نمایشگاه اولافور الیاسون است که تعهد این هنرمند نسبت به مسائل مهم روز را نشان می کند.

به گزارش گالری آنلاین، این هنرمند در سال 2003، با چیدمان آب و هوا در گالری تیت مدرن در لندن شهرت جهانی بدست آورد. شانزده سال بعد، eliasson با برگزاری نمایشگاهی عظیم از نمونه آثار خود به صحنه باز می گردد تا مخاطبین بتوانند به طیف وسیعی از آثار او دست پیدا کنند. نمایشگاه دنیای واقعی با گردآوری تقریبا 40 نمونه از آثار این هنرمند که تقریبا هیچ یک از آن ها در انگلستان دیده نشده اند و برخی از آثاری که مختص این نمایشگاه خلق شده است تجربه اجتناب ناپذیری است که تعهد این هنرمند در آشکار ساختن مسائل مهم روز را به نمایش می گذارد.

اولافور الیاسون در سال 2017 برای پروژه little sun، جایزه طراحی (DESIGN PRIZE) در زمینه EXPERIMENTATION را از آن خود کرد.

پدیده های طبیعی مانند آب، نور و غبار مهم ترین عناصری بوده اند که الیاسون در حرفه خود در جستجوی آن بوده است. در خارج از نمایشگاه در تراس تیت، چیدمان جدید پروژه waterfall2019 به چشم می خورد که ارتفاع آن به بیش از 11 متر می رسد. بازدید کنندگان در داخل نمایشگاه با پروژه moss wall 1994 دیواری به عرض 20متر که سطح آن از خزه سبز اسکاندیناویایی پوشیده شده است، مواجه می شوند پروژه beauty 1993 که در آن پدیده طبیعی رنگین کمان در داخل نمایشگاه به وقوع می پیوندد و اثر مسافر نابینا که تجربه سفر حسی و درونی از میان یک دالان 39 متری انباشته از مه غلیظ را به ارمغان می آورد.

نمایشگاه کار خود را با آثاری در رابطه با تاثیراتی که انسان ها بر محیط زیست می گذارند، ادامه می دهد و همچنین شامل مجموعه ای از عکس های یخچال های طبیعی جزیره ایسلند خواهد بود که در سال 1999 توسط این هنرمند به تصویر کشیده شده است. در فصل پاییز آثار جدید جایگزین این آثار خواهند شد تا همراه با مجموعه آثار قدیمی و در کنار عکس هایی که در این 20 سال به تصویر کشیده شده اند، تغییراتی را که در طبیعت به دلیل تغییرات آب و هوا در حال وقوع است به معرض نمایش بگذارد.

این هنرمند معاصر در طول زندگی حرفه ای موفق خود آثاری خلق کرده است که در آن ادراک مرکز توجه او قرار دارد. چیدمان های او با بازتاب، وارونگی است و با تغییر رنگ ها بازی می کند، تا نحوه رفتار و درک ما از محیط اطرافمان را به چالش بکشد. هنگامی که که بازدید کنندگان از مقابل نورهای روشن your uncertain shadow (colour) 2010 عبور می کنند، بطور غیر منتظره و ناگهانی سایه های رنگارنگی از خود بر روی دیوار به جا می گذارند، در حالی که نورهای زرد تک فرکانس به کار گرفته شده در در پروژه room for one colour 1997 ، درک بیننده از سایه های زرد و سیاه را پایین می آورد. نمونه هایی از از پیکره های رنگارنک (kaleidoscopic sculptures) این هنرمند از جمله your spiral view 2002 و اثر جدید او بنام your planetary window 2019 ، با نور و فضا بازی می کند تا با ایجاد توهمات نوری بازدید کنندگان را به دیدن محیط اطراف خود با سبک و شیوه ای جدید ترغیب کند.

کارهای دیگر این هنرمند stardust particle 2014، دارای اشکال پیچیده، در هم تنیده و ساختارهای کریستالی بوده و اثر model room 2003 در حدود 450 مدل، نمونه های اولیه و تحقیقات هندسی را کنار هم قرار می دهد، وی با همکاری تیم خود و ریاضیدان و معمار بنام einar thorsteinn در پی کشف هندسه به عنوان یک موضوع اساسی و مهم است.

این نمایش با فضایی با عنوان the expanded studio که مشارکت الیاسون را با موضوعات اجتماعی و زیست محیطی بررسی می کند، به پایان می رسد. پروژه هایی از قبیل little sun، که لامپ های خورشیدی و شارژ را بدون نیازبه دسترسی به برق در اختیار جوامع قرار می دهد، پروژه green light کارگاه هنری که در آن پناهجویان و پناهندگان به همراه افراد عادی لامپ های چراغ سبز ساخته اند. و پروژه ice watch، که اخیرا چیدمان تکه هایی از یخچال های طبیعی گرینلند را به نمایش در آورده است. پروژه های معماری eliasson نیز در اینجا به نمایش گذاشته می شود و هم زمان با آن تیم آشپزی استودیو منوی ویژه ای تهیه کرده است تا در رویداد های مربوط به غذاهای ارگانیک با غذاهای مخصوص گیاه خواران و غذاهای محلی از میهمانان پذیرایی شود.

نمایشگاه olafur eliasson: in real life با سازماندهی گالری تیت مدرن و همکاری موزه guggenheim bilbao تحقیقی تاثیر گذار در رابطه با مشارکت این هنرمند با اجتماع و محیط زیست است.


logo-samandehi