فراخوان مسابقۀ بزرگ طراحی و خلاقیت در فضاهای عمومی شهر تهران

سازمان زیباسازی شهر تهران در راستای تحقق اهداف و مأموریت های سازمانی خود با همکاری معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و نهادهای دانشگاهی و هنری معتبر کشور اقدام به برگزاری مسابقۀ بزرگ طراحی و خلاقیت در فضاهای عمومی شهر تهران نموده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری تهران، از کلیه هنرمندان و هنرجویان رشته های تجسمی، هنرمندان فعال در هنرهای محیطی، معماری و شهرسازی و هنرمندان فعال در هنرهای صنایع دستی و هنرهای سنتی دعوت بعمل می آید در این فراخوان شرکت نمایند.
موضوع اصلی این رویداد فرهنگی- هنری؛ ایده پردازی، طراحی و گرافیک محیطی در فضاهای عمومی شهر تهران با تمرکز بر محور تقاطع خیابان آزادی و بزرگراه یادگار امام تا میدان آزادی است.

به این منظور فراخوان در سه بخش اصلی زیر، اقدام به دریافت ایده خواهد نمود:

1- هنرهای محیطی خلاق با بهره گیری از هنر صنایع دستی
2- طراحی مبلمان شهری با بهره گیری از نقوش سنتی، هویت ایرانی، هنرهای ملی و اسلامی
3- احیاء هویتِ ایرانی در آذین بندی سازه های شهری برخاسته از ویژگی های محیطی و بوم منطقه (نرده های ویژه ی BRT، پل های عابر پیاده، ورودی ایستگاه های مترو و ...)
لازم به یادآوری است که دیدگاه اصلی این رویداد، ایده بنیان و پژوهش محور بوده و انتظار می¬رود تا روح هنر ایرانی در تبیین هویت فرهنگی و تاریخی برای طرح های ارائه شده مشهود و قابل اجرا باشد.

در این راستا اهداف بنیادین مسابقه به این شرح تبیین شده است:

- توجه به ضرورتِ پژوهش و تبیینِ شاخصه های شهرِ خلاق؛
- معرفی، حفظ و احیاء ارزش های هنری و مهارتِ هنرهای سنتی و بومی ایران؛
- توجه به یافته های فرهنگی و سنت های هنری و تلاش جهت ارتقاء و روزآمد نمودن آن ها؛
- استفاده از جدیدترین مفاهیم و مبانی طراحی به منظور بازنگری زیبایی درگرافیک محیطی با هویتِ ایرانی؛
- شناسایی استعدادهای جدید در راستای خلق و ارائۀ هنرهای تجسمی در شهر، متناسب با سبک زندگی امروز؛
- ترویج فرهنگ استفاده از پشتوانه های تاریخی و اصالت های ملّی در میان نسل جدید براساس نیازسنجی؛
- اهمّیت دادن به فعالیت های گروهی و تخصص های میان رشته ای با هدفِ پاسخ به مسائل موجود و رفع نیازهای مادی و معنوی شهروندان؛
- توجه به مسئلۀ مدیریت هنری در روند خلق و استفاده از هنرهای سنتی با نگاهی واقعی به مقتضیات و محدودیت های شهر تهران؛
- توجیه اقتصادی ایده ها و توجه به مؤلفه های توسعۀ پایدارِ شهری با رویکرد آینده پژوهی.

روش کار:

ایده‌پردازی و بازطراحی مبلمان شهری، حجم‌های موقت، سازه‌های خلاق و تعاملی؛ با بهره گیری از هنر صنایع دستی و با توجه به ظرفیت‌های معماری و شهرسازی موقعیت شهریِ معرفی شده و اجزا و ویژگی‌های طبیعی آن، موضوع این فراخوان است. همچنین به‌کارگیری سواد بصری گرایش‌های مختلف هنری و خلق ایده های بینا‌رشته‌ای، با تأکید بر سرمایه‌های تصویری هنرهای سنتی ایرانی، صنایع دستی ایرانی، هویت ملی، خطوط فارسی و عناصر ملی همراه با آمیزه‌ای از تجربه‌های جهانی مورد توجه است.

نحوه ارائه آثار:

الف. تکمیل و تحویل فرم مشخصات هنرمند به صورت پرینت در ابعادA4
ب. تکمیل و تحویل فرم توجیه اثر (روایتی از چگونگی شکل گیری ایده) به صورت پرینت در ابعاد A4
ج. تحویل فایل jpg آثار (تصویر طرح پیشنهادی یا مدل 3D یا تصویر ماکت به همراه تصویر جانمایی طرح در محل در قالب CD یا DVD)
توصیه می شود آثار و طرح های ارسالی به دبیرخانه برای ارزیابی دارای مستندات مکتوب از روند مطالعات میدانی (پژوهشی)، ایده پردازی، فرآیند نیازسنجیِ جامعۀ هدف، معرفی الگوی اوّلیه و طرح های مقدماتی (اتودها و اسکیس ها)، تصاویری از مراحل مختلف طراحی تا مراحل نهایی تولید نمونۀ اوّلیه (ماکت)، پیش بینی مواد مورد استفاده در محصول نهایی، تکنیک ساخت و ابعاد حدودی (در صورت امکان شیت) باشند.
موارد فوق در قالب فایل تصویری (در فرمت JPG با کیفیت 300 DPI) و روایتی مکتوب (Word & PDF) از چگونگی شکل گیری ایده متّکی بر مطالعات میدانی و توضیحات تکمیلی به دبیرخانه تحویل داده شود.
پس از بررسی و داوری هیأت داوران، سازمان زیباسازی، ایده های منتخب را از هنرمندان خریداری می نماید.
تصمیم گیری در خصوص اجرای ایده ها بر عهده سازمان زیباسازی است. مبلغ خرید هر ایده 100 الی 150 میلیون ریال خواهد بود.

مقررات عمومی
1- هر هنرمند می توانند در دو بخش از سه بخش اعلام شده شرکت نماید.
2- هنرمند در هر بخش می تواند با حداکثر 4 اثر شرکت کند و پس از تحویل آثار، امکان تغییر و جابجایی طرح وجود ندارد.
3- در صورتی که از یک هنرمند، در چند بخش، اثر پذیرفته شود و هیأت داوران؟ تشخیص دهد آثار پذیرفته شده نمی‌تواند همزمان اجرا شود، اثر موفق‌تر و اجرایی‌تر هنرمند انتخاب خواهد شد.
4- تیم‌های هنری مجازند در این فراخوان شرکت کنند، به شرط آن‌که در تمامی مراحل ثبت‌نام و پس از آن، نماینده معرفی کنند. بدیهی است طرف حقوقی برگزارکننده، در تمامی مراحل اجرایی، اداری، مالی و اهدای جوایز، نماینده تیم هنری خواهد بود. رعایت حقوق بین اعضای تیم بر عهده‌ اعضای آن است و سازمان زیباسازی شهر تهران مسوولیتی در قبال مناسبات ایشان ندارد.
5- لازم است هنرمندان، تصویرها، طراحی‌ها، مستندات و ملحقات اجرایی خود را با کیفیت خواسته شده در هر بخش، با وضوح کامل و بدون ابهام به دبیرخانه ارسال کنند. در غیر این‌صورت اثر از ورود به داوری محروم خواهد شد.
6- جلب رضایت مالکان خصوصی و کسب مجوز از نهادهای مدیریت شهر، یکی از مراحل قطعی در اجرای هنرهای شهری است که ممکن است به تغییر محل و مختصات اثر منجر شود. لازم است هنرمندان محترم با آگاهی به این واقعیت در مسابقه شرکت کنند.
7- آثار منتخب، برای اجرای شهری باید از مرحله‌ کارشناسی و مشاوره شورای هنری عبور کند و پذیرش ایده به معنای قطعیت اجرای آن نیست.
8- شورای هنری مختار است با همکاری هنرمند و با رعایت آداب و اخلاق حرفه‌ای، در ویرایش طرح‌ها، تکنیک، روش اجرا، مواد، ابزار و مانند آن ورود کند. شرط پذیرش نهایی طرح پیشنهادی، منوط به حصول نتیجه مطلوب در مرحله همفکری هنرمند و شوراخواهد بود.
9- بودجه اجرای آثار بر مبنای تعرفه‌های سازمان زیباسازی شهر تهران و واقعیت‌های اجرایی و بر اساس تشخیص کمیته هنری محاسبه خواهد شد.
10- ضمن به رسمیت شناختن و محترم شمردن پیشنهاد هنرمندان در جانمایی آثار، تعیین محل نهایی اجرا با برگزارکننده است.
11- پس از بررسی و داوری هیأت داوران، سازمان زیباسازی، ایده های منتخب را از هنرمندان خریداری می نماید. تصمیم گیری در خصوص اجرای ایده ها بر عهده سازمان زیباسازی است.
12- رعایت تمامی مقررات عرفی و حرفه‌ای در رویدادهای سازمان زیباسازی شهر تهران، به ویژه عدم تعارض با موازین اخلاقی و قانونی، الزامی است.
13- رعایت حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان به‌طور قطع و جد مورد تأکید برگزارکننده است. احراز کپی بودن اثر در هر مرحله، علاوه بر حذف اثر، مشمول محرومیت های دیگر در سایر رویدادها و فراخوان های این سازمان خواهد شد.
14- سازمان زیباسازی شهر تهران، حق استفاده و انتشار تصاویر آثار در سایت ها، گروه های خبری و مجازی، کاتالوگ، کتاب و غیره را دارد.

هیأت داوران:
فرامرز پارسی - حمید رحیمی - سمیه رمضان ماهی - اردشیر میرمنگره- محسن ناصریان - مهران هوشیار

دبیرهنری: مهران هوشیار
برگزارکننده: سازمان زیباسازی
با همکاری معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی- دانشگاه سوره

ثبت نام و دریافت آثار: ششم خرداد 1402

تلفن های تماس با دبیرخانه: 96044375-96044412-96044413

کسب اطلاعات بیشتر

logo-samandehi