7 برنامه‌ی نرم‌افزاری جدید برای هنرمندان و عاشقان هنر


اگر استفاده‌ی شما از برنامه‌های تلفن همراه در حیطه‌ی شبکه‌های اجتماعی، پست الکترونیک و ... متمرکز باشد احتمالاً از ورود انرژی تازه و خلاقانه به چرخه‌ی گوشی هوشمندتان استقبال خواهید کرد.

به گزارش گالری آنلاین، از بین برنامه‌هایی که در طول سال گذشته به بازار عرضه شده و یا محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند، هفت برنامه‌ی زیر را برای هنرمندان و دیگر افراد مشتاق برای یافتن روش‌های جدید به‌ کارگیری خلاقیت گلچین کرده‌ایم.

دامنه‌ی این برنامه‌ها از تجربه‌ای جذاب در طراحی دیجیتال تا شبکه‌های اجتماعی ویژه‌ی هنرمندان را دربرگرفته و به شما در خلق و به‌ اشتراک‌گذاری هنر خاص خودتان و یا پیدا کردن آثار دیگران، از افراد هم‌سطح شما گرفته تا اساتید تاریخ هنر، کمک می‌کنند.


برنامه‌ی Google Arts & Culture

موجود برای سیستم‌های عامل iOS و Android


هرچند برنامه‌ی چند وجهی Google Arts & Culture از سال 2016 مورد استفاده قرار می‌گرفته اما برنامه‌ نویسان با اضافه کردن ابزاری با نام “Art Selfie” که تاریخ هنر را با روح زمانه پیوند می‌دهد این برنامه را در اوایل سال گذشته به صدر نمودارهای برنامه‌های iOS و Android رساندند. این ویژگی از هوش مصنوعی و نرم‌افزار تشخیص چهره، برای تطبیق چهره‌ی شما با همزاد هنرمندتان استفاده می‌کند. (این برنامه دارای شباهت‌هایی با برنامه‌ی جدیدتر شرکت PopSugarبا نام Twinning است که ستاره‌های مشهور شبیه به افراد را پیدا می‌کند). این برنامه همچنین با مرور مجموعه‌های موزه‌ها یا برگزاری تورهای مجازی امکان تماشای دسته‌ای از آثار هنری را می‌دهد که احتمالاً نمی‌توانید حضوری از آن‌ها دیدن کنید.

در ماه دسامبر، شرکت Google ویژگی نوآورانه‌ی دیگری با نام “Pocket Gallery” را به این برنامه اضافه کرد، این گالری جیبی از واقعیت افزوده برای نشان‌دادن هر 36 اثر استادانه‌ی نقاش برجسته‌ی هلندی، Johannes Vermeer، به شما استفاده می‌کند. به سادگی با اجرای برنامه و گرفتن آن به سمت کف یا روی میز امکان نگاه کردن به درون مجموعه‌ای تشکیل‌شده از هفت گالری و ورود به آن‌ها و چشم‌دوختن به جزئیات دقیق نقاشی‌های نگاره‌ای مانند The Milkmaid (1658-60) و Girl with a Pearl Earring (1665) را از فضای راحت درون خانه‌ی خود خواهید داشت.


برنامه‌ی Procreate Pocket

موجود برای سیستم عامل iOS

برنامه‌ Procreate Pocket که در App Store شرکت Apple بهترین برنامه‌ی سال 2018 نام گرفته، برنامه‌ای به شدت محبوب در حوزه‌ی هنر دیجیتال را ارائه می‌دهد که برای مدت‌ها از زمان iPad تا iPhone، محبوب هنرمندان بوده است. برنامه‌نویسان اصالتاً تاسمانیایی تیم Savage Interactive، در سال گذشته، تجربه‌ای جدید را با دربرگرفتن بیش از 135 شکل قلم‌موی طراحی‌شده معرفی کردند که با استفاده از ابزارهای همانندسازی متریال‌هایی مانند گواش، ذغال چوب، ابزار دیوارنگاری، یا turpentine (که قابلیت خلق بافت‌هایی برای شبیه‌سازی پوست پیرشده و موهای پریشان را هم دارد) به شما امکان خلق شاهکارهایی را بر روی گوشی می‌دهد. این برنامه‌ی iOS به شما امکان تعویض قلم‌مو، پاک کردن خطوط و لکه‌های ناخواسته، ایجاد پالت رنگ سفارشی، و جابه‌جایی بین لایه‌های بوم را در حالی می‌دهد که حس‌گر لمسی واکنشی آن، حرکات آنالوگ طراحی و نقاشی را همانندسازی می‌کند، به طوری که فشار بیشتر بر صفحه‌ی‌ نمایش خطوطی پررنگ‌تر می‌سازد.


برنامه‌ی Are.na

موجود برای سیستم عامل iOS



برنامه‌ی Are.na که در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب جایزه‌ی General Excellence در رقابت سالانه‌ی مجله‌ی Fast Company با عنوان Innovation By Design Awards شده، کمی قبل از آغاز سال 2018، برنامه‌ی iOS خود را راه‌اندازی کرد و بستر نرم‌افزاری شبکه‌ی اجتماعی-خط مورب- بهره‌وری‌اش را از طریق iPhone و iPad در دسترس قرار داد. Are.na که به‌وسیله‌ی خود طراحان و هنرمندان و برای آنان ساخته شده، به شما در سازماندهی تصاویر، لینک‌ها، فیلم‌ها و رسانه‌های دیگر در قالب مجموعه‌هایی با عنوان «کانال» کمک می‌کند. این کانال‌ها در اصل بوم‌های ترکیب‌بندی با ابعاد زیباشناختی مینیمال و قابلیتی نامحدود هستند که در مقایسه با برنامه‌ی Pinterest تمرکز کمتری بر تصاویر و دنبال‌کنندگان دارند. در این برنامه امکان ذخیره‌کردن این کانال‌ها در کانال‌هایی بزرگ‌تر، نمایش خصوصی یا عمومی و به‌ اشتراک‌گذاری راحت آن‌ها با دوستانتان را خواهید داشت. نکته‌ی مهم اینکه Are.na به دور از تبلیغات، الگوریتم‌ها و پسند‌های مخاطبان که با بسترهای نرم‌افزاری شبکه‌های اجتماعی مترادف شده‌اند، به کاربران امکان ارتباط با همدیگر را با تمرکز بر روی ایده‌ها، مشارکت و تفکر خلاق می‌دهد.


برنامه‌ی Just a Line

موجود برای سیستم‌های عامل iOS و Android

تصور کنید که امکان کشیدن طرح خط‌ خطی غول پیکری را در هوا و با نوک انگشت خود داشتید و بعد از کشیدنش می‌توانستید اطراف آن و درونش راه بروید. شرکت Google با برنامه‌ی Just a Line و با استفاده از واقعیت افزوده این رؤیا را به واقعیت تبدیل می‌کند و امکان ایجاد نقاشی‌های خطی ساده‌ای را روی گوشی‌تان می‌دهد به نحوی که در فضای واقعی روبه‌روی شما شناور به نظر برسند. می‌توانید فیلمی از فرایند آفرینش اثرتان ضبط کرده و آن را به اشتراک بگذارید، همچنین در صورت استفاده‌ی مشترک شما و دوستتان از این برنامه، می‌توانید در ایجاد نقاشی با هم همکاری کنید، یا اینکه فقط نوعی بازی دوز را با تکنولوژی پیشرفته انجام دهید.


برنامه‌ی Daisie

موجود برای سیستم عامل iOS

برنامه Daisie در اوایل سال 2018 و پیش از راه‌اندازی در اول آگوست، به واسطه‌ی شهرت یکی از مؤسسین خود یعنیMaisie Williams (که همچنین به عنوان Arya Stark در سریال پرآوازه‌ی شبکه‌ی HBO با نامGame of Thrones شناخته می‌شود) توجهات را به خود جلب کرد. این بازیگر جوان در همکاری با تهیه‌کننده‌ی فیلم، Dom Santry، نوعی ابزار شبکه‌سازی را با هدف کمک به مبتکران مشتاق –از حوزه‌ی فیلم، هنرهای تجسمی و عکاسی گرفته تا مد و موسیقی- برای شروع کار حرفه‌ای‌شان راه‌اندازی کرده است.

برنامه Daisie به کاربران امکان تنظیم نمایه‌ای برای خود و افزودن پروژه‌ها به جدول زمانی‌شان را می‌دهد، اما در عین حال بر ایجاد ارتباط بین همتایان همفکر و همکاران آینده تأکید می‌کند. Williams در Twitter توضیح داد: «ما شمارش دنبال‌کنندگان را حذف کرده‌ایم: نمایه‌ی شما با میزان ارتباطات ایجاد شده به وسیله‌ی شما رشد می‌کند». یکی از ویژگی های اصلی، به نام QTs (مخفف Question Time)، به کاربران امکان تقاضای دریافت دانش و مشاوره از سردمداران صنعت را می‌دهد. Williams افزود: «Reddit AMA را با نمایی از سایت Masterclass تصور کنید». اگر چه این برنامه در حال حاضر فقط برای سیستم iOS در دسترس است اما وبسایت برنامه از ارائه‌ی نسخه‌ی Android آن در آینده‌ی نزدیک خبر می‌دهد.


برنامه‌ی Obscura 2

موجود برای سیستم عامل iOS



با وجود کیفیت بالا و سهولت استفاده از برنامه‌ی دوربین گوشی iPhone که احتمالاً برایتان بسیار راضی‌کننده است، اگر هنوز به دنبال تجربه‌ای مشابه استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای DSLR هستید Obscura 2 را در نظر بگیرید. با وجود قیمت 4.99 دلاری این برنامه، نسخه‌ی جدید آن (که با درنظرگیری گوشی iPhone X طراحی شده) عملکرد و تعادل بیشتری داشته و دارای رابطی بی‌عیب‌ و نقص و همچنین توانایی عکس‌ برداری هم‌زمان در چندین قالب تصویری است. بدین ترتیب امکان ثبت تصاویر بسیار دقیق در قالب RAW و امکان دستیابی به عمق بیشتر در عکس‌ها را خواهید داشت و هنگام عکس‌گرفتن، با چند ضربه می‌توانید به آرامی میزان نوردهی و نقطه‌ی کانونی عکس را اصلاح کنید.


برنامه‌ی Paste

موجود برای سیستم عامل iOS


شرکت FiftyThree، توسعه‌دهنده‌ی پرآوازه‌ی برنامه‌ی دوست‌داشتنی نقاشی با نام Paper، برنامه‌ی Paste را با هدف کمک به ایجاد اسلایدشوهایی زیبا و کار گروهی بر روی آن‌ها در سال 2017 منتشر کرد (هر دو برنامه در ماه آگوست از طریق برنامه‌ی WeTransfer قابلیت دستیابی یافتند). این برنامه‌ی پربازده با قابلیت استفاده‌ی آسان (که برای iPhone، iPad و Mac در دسترس است) به شما و تیمتان این امکان را می‌دهد که بدون کار رنج‌آور قالب‌بندی تصاویر، فیلم‌ها، عکس‌های گرفته‌ شده از روی نمایشگر و انواع دیگر رسانه را به اسلاید تبدیل کنید. برنامه‌ی Paste با تمرکز بر روی خلاقیت به جای انجام کارهای بیهوده، ابزاری ایده‌آل برای ایجاد محدوده‌ی وسیعی از ارائه‌های بزرگ و کوچک شامل بوم‌های ترکیب‌بندی و طرح‌های پیشنهادی تا نمونه‌کارها و سخنرانی‌ها است.

تهیه و تنظیم: سارا حسینی خبرنگار گالری آنلاین

logo-samandehi