رنگ چگونه بر معماری تاثیر می گذارد

همانطور که رنگ‌های یک نقاشی یا عکس انتزاعی می‌توانند حال و هوای خاصی ایجاد کنند، رنگ‌های یک ساختمان یا اتاق نیز می‌توانند عمیقاً بر احساس افرادی که از آن استفاده می‌کنند تأثیر بگذارد.

به گزارش گالری آنلاین، از نظر فیزیولوژیکی، مطالعه در زمینه رنگ نشان داده است که نور آبی تولید ملاتونین را کند می کند و افراد را حتی در شب هوشیارتر یا بیدار نگه می دارد.از نظر روان‌شناختی، افراد به دلیل نمادهای فرهنگی و تجربیات زیسته، رنگ‌های خاصی را با احساسات خاصی مرتبط می‌کنند - برای مثال، ممکن است رنگ قرمز را به دلیل ارتباط آن با خون به‌عنوان ترسناک یا ترسناک درک کنند.

در مجموع، نحوه رنگ‌آمیزی اتاق می‌تواند تأثیرات پیچیده‌ای بر احساس کاربران آن داشته باشد، در حالی که یک نما بسته به نوع رنگ آن می‌تواند به روش‌های بسیار متفاوتی درک شود. در زیر، تداعی‌های احساسی هر رنگ را خلاصه می‌کنیم و اثرات متفاوت آن‌ها را در فضای معماری ارزیابی می‌کنیم.


قرمز

قرمز بسته به رنگ دقیقش می تواند به اشتیاق، هیجان یا گرما دلالت کند، اما می تواند با ترس یا خطر نیز همراه باشد. نحوه استفاده از رنگ و نحوه چیدمان فضا می تواند نحوه درک دقیق آن را تعیین کند. رنگ‌های تیره‌تر و مایل به قهوه‌ای ممکن است تند و فریبنده باشند، در حالی که رنگ‌های قرمز روشن و نئون دوستانه و چشم‌نواز هستند.رنگ قرمز اگر ضعیف اجرا شود، ممکن است احساس طاقت فرسا کند، اما اگر به طور موثر انجام شود، می تواند یک تجربه محیطی منحصر به فرد ایجاد کند. لمس رنگ قرمز در فضاهایی با رنگ های خنثی تر نیز می تواند روش بسیار موثری برای جلب توجه افراد به اشیاء یا عناصر خاص باشد.


نارنجی

اگرچه غیرمعمول میباشد اما، استفاده های معماری از رنگ نارنجی می تواند فضاهای آرامش بخش، درخشان و دوستانه ایجاد کند. فضاهای نارنجی که نسبت به قرمز کمتر خودنمایی می کنند، آرام تر هستند اما همچنان روشن و شاداب هستند. از آنجایی که تهاجم کمتری دارد، برای استفاده فراوان نیز خطر کمتری دارد.


زرد

زرد به طور مداوم درخشنده و شاد است و می تواند هم در تمام فضا و هم برای برجسته کردن عناصر خاص به گونه ای استفاده شود که به اندازه رنگ قرمز تحت تأثیر قرار نگیرد. به دلیل ارتباطات دوستانه و عجیبی که دارد، معمولاً در فضاهای کودکان مانند مهدکودک ها استفاده می شود و به دلیل درخشندگی آن باعث می شود هر فضای خاکستری یا تاریک فوراً سرزنده به نظر برسد. رنگ های کم رنگ تر یا نارنجی تر زرد ممکن است آرام تر به نظر برسند.


سبز

یکی دیگر از رنگ های غیرمعمول برای معماری، سبز است (به ویژه سبز زمردی یا سبز پاستلی) که بسیار تسکین دهنده و آرامش بخش است. حتی سبز نئونی، هر چند روشن، به طور کلی آرام تر از سایر رنگ های نئون به نظر می رسد. با این حال، زرد-سبز، اگر ضعیف استفاده شود، ممکن است احساس بالینی عجیبی داشته باشد، به ویژه در کنار هم قرار گرفتن با رنگ سفید. از نمای دور، دیوارهای سبز و بام های سبز هر دو نشان دهنده پایداری و گرمای دوستانه است.


آبی

آبی رنگی سرد است، آرام بخش، باوقار و ایمن است. در سقف‌ها، به آسمان اشاره می‌کند، در حالی که عناصر آبی منفرد مانند ستون‌ها یا مبلمان از رایج‌ترین کاربردهای رنگ اصلی در معماری هستند. نصب نور آبی نیز از موثرترین ها در فضاهای بیرونی است.


بنفش

بنفش، مانند آبی، می‌تواند ملایم و آرامش‌بخش باشد، اما تا حدی بیشتر – به‌ویژه بنفش پاستلی در تنظیمات نور پراکنده. بنفش نئون، به‌ویژه چراغ‌های بنفش نئون، سرگرم‌کننده، روشن و هیجان‌انگیز هستند و به دلیل منحصربه‌فرد بودنشان می‌توانند تأثیر ماندگاری داشته باشند.


سفید

دیوارهای سفید یکی از رایج ترین ویژگی های معماری مدرن به حساب می آید زیرا دلالت هایی از خالص بودن و تمیزی است. در دیوارهای بیرونی، آنها برای ایجاد سایه های چشمگیر و نماهای صاف و بکر مناسب هستند، در حالی که دیوارهای سفید داخلی می توانند احساس آرامش اما هوشیاری را در کاربران ایجاد کنند. سقف ها و دیوارهای سفید نیز به انتشار نور کمک می کند و باعث می شود فضاهای داخلی روشن تر به نظر برسند.


سیاه

ساختمان‌های سیاه معمولاً خنک و متفکرانه به نظر می‌رسند، اگرچه ممکن است در موقعیت‌های خاص نیز به عنوان شوم تلقی شوند. نورپردازی متفکرانه برای مثال، در داخل سیاه،رنگ سفید و در بیرون سیاه می تواند اتاق ها و نماها را کمتر تاریک و سرکوبگر نشان دهد. در حالی که معماری چوبی سیاه ممکن است روستایی و درونگرا به نظر برسد، جزئیات فلزی سیاه اغلب براق و مدرن به نظر می رسد.


بدیهی است که رنگ هم در معماری داخلی و هم در نمای بیرونی دارای قدرت عاطفی عظیمی است. با این حال، هنگام طراحی با رنگ، حتی چیزی به سادگی یا معمولی مانند سیاه و سفید، توجه به نور، متریال و طراحی نیز ضروری است. با توجه به اینکه هر رنگ اغلب حاوی مجموعه ای از احساسات مختلف از شادترین تا شوم ترین است، تنها طراحی منسجم و جامع می تواند تضمین کند که استفاده از رنگ اثر مورد نظر را ایجاد می کند.

logo-samandehi