ردپای هنر یونانی در ارتش مشهور چین

شباهت‌های سبک ساخت مجسمه‌های مشهور «ارتش سفالین» چین و مجسمه‌های باستانی یونان،‌ سبب شده تا برخی باستان‌شناسان نظریه ساخت ارتش مشهور چینی تحت نظر یک مجسمه‌ساز یونانی را ارائه دهند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا به گفته گریک ریپورتر، «ارتش سفالین»‌ چین در شهر «شی آن» توسط یک کشاورز که به طور اتفاقی حین حفاری زمینش به تکه‌هایی از مجسمه برخورد در سال ۱۹۷۱ کشف شد.

ارتش سفالین چین

«ارتش سفالین» شامل هشت‌هزار سرباز،‌ ۱۳۰ ارابه به همراه ۵۲۹ اسب و ۱۵۰ اسب‌ سواری می‌شود که در فاصله یک مایلی مقبره «چین شی هوآن» اولین امپراطور چین که در سال ۲۲۱ پیش از میلاد این سرزمین را متحد کرد، مدفون شده‌ بود.

باستان‌شناسان معتقدند این ارتش عظیم سفالین به منظور محافظت از امپراطور در زندگی پس از مرگش در این مکان قرار گرفته‌اند.

ساخت آرامگاه‌ امپراطور«هوآن» از سال ۲۴۶ پیش از میلاد و درست در زمانی که این امپراطور به روی تخت نشست، آغاز شد.‌ در مجموع ۷۰۰ هزار کارگر در ساخت این آرامگاه مشارکت داشته‌اند.

این مجسمه‌ها که در اندازه واقعی یک انسان ساخته ‌شده‌اند و هرکدام چهره واقعی و منحصر به‌فرد خود را دارند سبب شده تا باستان‌شناسان نظریه ساخت ارتش مشهور چینی تحت نظر یک مجسمه‌ساز یونانی را ارائه دهند. یونانی‌ها به عنوان اولین مردمی که قادر به ساخت مجسمه‌ با ویژگی‌های بسیار نزدیک به واقعیت بودند، شناخته می‌شوند.

مجسمه‌ها در چین پیش از ساخت مجسمه‌های ارتش سفالین، تنها در مقیاس ۲۰ سانتی‌متری ساخته می‌شدند.

پروفسور «‌لوکاس نیکل»، رئیس دپارتمان تاریخ هنر آسیا در دانشگاه «‌وین» معتقد است ساخت این مجسمه‌های اسرارآمیز به دست یک هنرمند یونانی صورت گرفته است.

او در مصاحبه‌ای بیان کرد: «معتقدم یک هنرمند یونانی برای آموزش دادن مجسمه‌سازان چینی در این کشور حضور داشته است.»

با این حال تحقیقاتی که طی سال‌های اخیر در مناطق اطراف «‌سین‌کیانگ» انجام شده، اطالاعاتی مبنی بر سکونت اروپایی‌ها در بازه زمانی ۲۵۹ تا ۲۱۰ پیش از میلاد در منطقه نزدیک به کشف این مجسمه ‌ها ارائه داده است.

باستان‌شناس ارشد موزه مقبره امپراطور «چین شی هوآن» بیان کرد: «ما شواهدی در رابطه با وجود ارتباط چین و غرب در دوره‌ پیش از استفاده از جاده ابریشم به‌دست آورده‌ایم. ما می‌دانیم که «ارتش سفالین»‌ و مجسمه‌های برنزی که در این منطقه کشف شده، همگی تحت تاثیر هنر و شیوه مجسمه‌سازی یونان ساخته شده‌اند.»

یک توضیح منطقی در رابطه با نحوه تاثیر هنر یونان بر چین می‌تواند ورود مجسمه‌های یونانی به آسیای مرکزی پس از پیروزی‌های «اسکندر» باشد.

logo-samandehi