رجبی‌معمار: انتقال فعالیت‌های خانه هنرمندان به فضای مجازی

مدیرعامل خانه هنرمندان به ضرورت بهره‌برداری از فرصت‌های محدود شرایط کرونا برای فعالیت و حفظ جریان حیات فرهنگ و هنر اشاره کرد و توضیحاتی درباره فعالیت‌های این مرکز در فضای مجازی ارائه کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در حاشیه افتتاحیه ۶ نمایشگاه جدید در خانه هنرمندان ایران و فعالیت دوباره مجموعه‌های فرهنگی و هنری با بهبود نسبی اوضاع کرونا گفت: کرونا صرف‌نظر از آسیب‌های اقتصادی، لطمه بزرگی به لحاظ روحی به مردم زده است. ابتلای حدود ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به کرونا و بیش از دو میلیون فوتی به خاطر این ویروس آمار تلخ و عجیبی است. در کنار این همه‌گیری، احساس یاس و افسردگی در کشورهای مختلف نیز آثار سویی برجا گذاشته است. کرونا به همه حوزه‌ها از فرهنگی و هنری تا سیاسی و اقتصادی آسیب زده است.

وی تصریح کرد: وظیفه متولیان فرهنگ و هنر این است که به نوعی این لطمات را جبران کنند. به هر حال ما با کرونا همچنان درگیر خواهیم بود و بسیاری از کشورها که موفقیت‌هایی را در کشف و تولید واکسن داشته‌اند، برای ادامه جریان دگردیسی ویروس و سایر اتفاقات محتمل ناشی از جهش یافتگی آن هشدار داده‌اند. بنابراین نباید به هیچ وجه مقهور شرایط شد. باید تلاش کرد و در این شرایط سخت از همه فرصت‌ها برای حفظ حیات فرهنگ و هنر و رشته‌های مختلف بهره برد.

رجبی معمار بیان کرد: به دنبال وضعیت کرونا بسیاری از فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران به فضای مجازی منتقل شد و این خانه در گفتگوهای زنده و برخط خود در رشته‌های تجسمی، شعر و ادبیات، تئاتر و سینما، پژوهش و مباحث نظری فلسفه هنر، موسیقی و… مباحث تخصصی را با حضور هنرمندان و کارشناسان پیش می‌برد.

وی افزود: این گفتگوهای زنده که در حال حاضر به روزی یک ارتباط برخط و زنده گسترش یافته است، دایره مخاطبان را نیز وسعت بخشیده و ویدئوهای این لایوها نیز در صفحه اینستاگرام خانه برای عموم قابل تماشا است.

مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به افتتاح ۶ نمایشگاه جدید هنری در خانه هنرمندان ایران، به توضیح درباره این نمایشگاه‌ها پرداخت و گفت: نمایشگاه «مرزی برای دیدن» در گالری میرمیران با نمایش آثاری از خانم سارا کاوه از هنرمندان خوب به موضوع پاسپارتو و قاب‌ها می‌پردازد. در نمایشگاه «بالقلم» آثاری با آب مرکب و قلم مشکی کار شده است و آقای حسین تیکدری نژاد از هنرمندان خوب استان کرمان با بیش از ۸۰ اثر در این نمایشگاه حضور دارند. نمایشگاه «نگاهی دیگر» نیز با نمایش آثاری از هنرمندان اوتیسم و خانم ندا شیرازی و آقایان علیرضا علامه زاده و وحید سپهراد در گالری «تابستان» دایر است. بخشی از این آثار در نمایشگاه محوطه بیرونی نیز به نمایش درآمده است و خانه هنرمندان ایران همواره تلاش کرده است به گروه‌های خاص توجه داشته باشد. آقای ابراهیم برفرازی هم که چند سالی بود نمایشگاهی نگذاشته بودند، به دعوت خانه هنرمندان ایران آثارشان را در نمایشگاه «مرثیه‌ای برای یک رؤیا» نمایش داده‌اند. خانم فاطیما حسینی هم که جوایز ملی و بین‌المللی متعددی دریافت کرده‌اند، عکس‌هایی از زنان افغان را در نمایشگاه «زیبایی در جنگ» که در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است، به نمایش گذاشته‌اند. این نمایشگاه‌ها تا ۳۱ خرداد دایر هستند و احتمال تمدیدشان نیز وجود دارد.

علاقمندان می‌توانند تا ۳۱ خرداد همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ از شش نمایشگاه «مرزی برای دیدن»، «زیبایی در جنگ»، «رویداد هنری فاصله»، «نگاهی دیگر» و «مرثیه‌ای برای یک رؤیا» و «بالقلم» بازدید کنند.

logo-samandehi