وقتی ماشین‌ها طراحی می‌کنند

هوش مصنوعی و آینده زیبایی‌شناسی

آیا ماشین ها قابلیت طراحی دارند؟ این یک سوال دائمی است که در بحث های معماری و آینده هوش مصنوعی به طور فزاینده ای همراه است.اما امروزه چه چیزی را هوش مصنوعی می نامیم؟

به گزارش گالری آنلاین، هرچه بیشتر در مورد این ماشین و طراحی مولد یاد میگیریم، متوجه می شویم که این فرم های "هوش" فراتر از وظایف تکراری و عملیات شبیه سازی شده است. آنها آمده اند تا تولید فرهنگی را در بر بگیرند و به نوبه خود، خود را طراحی کنند.

زمانی که هوش مصنوعی در دهه‌های 1950-1960 پیش‌بینی شد، هدف از آموزش رایانه، انجام طیف وسیعی از وظایف و عملیات شناختی، شبیه به ذهن انسان بود.بعد از نیم قرن که با سرعت پیشرفت کردیم، هوش مصنوعی انتخاب های زیبایی شناسی ما را شکل می دهد و با الگوریتم های خودکار پیشنهاد می کند چه چیزی را ببینیم، بخوانیم و گوش دهیم.این به ما کمک می کند هنگام ایجاد رسانه، از تریلر فیلم و آلبوم موسیقی گرفته تا طراحی محصول و وب، تصمیماتی از روی زیبایی شناسی بگیریم. ما قبلاً برخی از تأثیرات فرهنگی پذیرش هوش مصنوعی را احساس کرده ایم، حتی اگر از آن آگاه نباشیم.

همانطور که مربی و نظریه پرداز Lev Manovich توضیح داده است، رایانه ها عملیات هوشمند بی پایانی را انجام می دهند. "صفحه کلید تلفن هوشمند شما به تدریج با سبک تایپ شما سازگار می شود. تلفن شما همچنین ممکن است استفاده شما از برنامه ها را کنترل کند و کار آنها را در پس زمینه تنظیم کند تا باتری ذخیره شود. برنامه نقشه شما به طور خودکار سریع ترین مسیر را با در نظر گرفتن شرایط ترافیک محاسبه می کند. هزاران عملیات هوشمند، اما نه چندان پر زرق و برق در تلفن‌ها، رایانه‌ها، سرورهای وب و سایر بخش‌های جهان فناوری اطلاعات در حال کار هستند. به طور گسترده تر، بهتر است که بحث را به سمت زیبایی شناسی و چگونگی ارتباط این پیشرفت ها با هنر، زیبایی و ذائقه سوق دهیم.

معمولاً زیبایی شناسی به عنوان مجموعه ای از "اصول مربوط به طبیعت و درک زیبایی" تعریف می شود. در سال 2018، مارکوس اندیکوت توضیح داد که چگونه از دیدگاه مهندسی، تعریف سنتی زیبایی شناسی را میتوان در محاسبات در نظر گرفت. "ساختاری، مانند یک اثبات زیبا، یا نمودار زیبا". یک تعریف گسترده تر ممکن است شامل ویژگی های انتزاعی تر فرم و تقارن باشد که "لذت و بیان خلاقانه را افزایش می دهد." به نوبه خود، همانطور که یادگیری ماشین به تدریج به طور گسترده پذیرفته می شود، منجر به چیزی می شود که مارکوس اندیکوت آن را زیبایی شناسی عصبی می نامد.

فراتر از این فرآیندهای تطبیقی، راه های دیگری نیز وجود دارد که هوش مصنوعی به خلق فرهنگی شکل می دهد. هوش مصنوعی اخیراً پیشرفت های سریعی در محاسبات هنر، موسیقی، شعر و سبک زندگی داشته است. Manovich توضیح می‌دهد که هوش مصنوعی به ما این امکان را داده است که انتخاب‌های زیبایی‌شناختی خود را خودکار کنیم (از طریق موتورهای توصیه‌کننده)، و همچنین در زمینه‌های خاصی از تولید زیبایی‌شناختی مانند عکاسی مصرف‌کننده و تجربه‌های خودکار مانند تبلیغاتی که آنلاین می‌بینیم به ما کمک می‌کند.استفاده از آن در طراحی اقلام مد، لوگو، موسیقی، تبلیغات تلویزیونی و سایر زمینه های فرهنگی به ما کمک میکند. اما، همانطور که هوش مصنوعی نتیجه گیری میکند، متخصصان انسانی معمولا تصمیمات نهایی را بر اساس ایده ها و رسانه های تولید شده توسط هوش مصنوعی می گیرند. و بله، بحث انسان و ربات ادامه دارد.

logo-samandehi