پاک‌کنی که شکل گوش بریده‌ «ون‌گوگ» است!

یکی از گالری‌های هنری لندن برای فروش پاک‌کن به شکل گوش بریده‌شده «ون‌گوگ» مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین نوشت، «وینسنت ون‌گوگ» نقاش هلندی، احتمالا همان‌اندازه که برای خلق تابلوهای گل‌های آفتاب‌گردان شناخته شده است، برای بریدن گوش خودش هم شهرت دارد. از تابلوهای نقاشی «ون‌گوگ» که بگذریم، مردم وقتی به این هنرمند فکر می‌کنند به گوش او یا بهتر است بگوییم به فقدان گوش او هم فکر می‌کنند.

اما اشاره گالری کورتالد در لندن به گوش بریده‌شده و مشکلات روانی «ون‌گوگ» آن هم در قالب سوغاتی‌های قابل فروش، به تازگی انتقادهایی را به دنبال داشته است.

گالری «کورتالد» هم‌اکنون میزبان نمایشگاه بزرگی از آثار «ون‌گوگ» از جمله خودنگاره مشهور او با گوش باندپیچی شده است، اما برخی اقدام به فروش برخی از تولیدات این گالری از جمله پاک‌کنی به طرح گوش را بی‌ملاحظگی دانسته‌اند.

منتقدان سوغاتی‌هایی را مورد انتقاد قرار داده‌اند که موضوع اصلی آن‌ها بحران و مشکلات روانی است که «ون‌گوگ» با آن‌ها دست به گریبان بود.

«ون‌گوگ» که پس از بحث با دوست هنرمندش «پل گوگن» گوش چپ خود را بریده بود به یک «هنرمند رنج‌کشیده» مشهور تبدیل شد.

در این گالری علاوه بر پاک‌کن طرح گوش، بازدیدکنندگان می‌توانند یک صابون ۵ پوندی که بر روی بسته‌بندی آن عبارت «هنرمند رنج‌کشیده‌ای که حباب‌های بزرگ را دوست داشت» نوشته شده است را نیز خریداری کنند. یک «جعبه کمک‌های اولیه احساسات» به قیمت ۱۶ پوند که به عنوان یک «جعبه توصیه‌های خردمندان برای ۲۰ موقعیت مهم روانی» توصیف شده است نیز برای فروش ارائه شده است.

«چارلز تامسون» که از بنیانگذاران یک انجمن متشکل از هنرمندان است بیان کرد: «خودکشی شوخی نیست و بیماری روانی هم شوخی نیست ... این کاری بسیار سطحی، زشت و بی‌ملاحظه است ... مرحله بعدی چیست؟ (شوخی با) تپانچه‌ای که «ون‌گوگ» با آن خودکشی کرد؟»

«دیوید لی» که یک منتقد هنری است در گفت و گو با یک روزنامه بیان کرد: «آیا در مرحله بعد برای مثال برای فروش مدادهایی به شکل پای مصنوعی در نمایشگاه آثار «فریدا کالو» آماده خواهند شد؟»

logo-samandehi