تکلیف لنگه کفش سرقتی مجسمه تناولی چه می شود؟

روز گذشته خبری مبنی بر دزدیده شدن کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران منتشر شد که تصاویر منتشرشده از سوی شهروندان این خبر را تصدیق می‌کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، مجید قادری، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره جزییات ربوده شدن کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران گفت: «بله؛ ما مطلع شدیم که یک لنگه کفش از مجسمه آقای تناولی در پارک شفق ربوده شده است. بلافاصله با خانواده این هنرمند تماس گرفتیم که هنرمندی را معرفی کنند که ان شاءالله مرمت اثر شروع شود و به حالت قبلش برگردد. با توجه به اتفاقی که افتاده و اثر، اثر ارزشمندی است، ما هم به فوریت به دنبال مرمت آن هستیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا ربوده شدن کفشِ مجسمه، بهانه‌ای برای توجه به ضرورت مرمت آن شده است؟ گفت: «مرمت آثار با توجه به حجم و تعداد زیاد آثار، همیشه در زمره برنامه‌های متناوب سازمان زیباسازی شهرداری تهران قرار دارد. مرمت این اثر هم فوریت نداشته اما در برنامه ما بوده است و این امر هم ارتباطی با موضوع سرقت ندارد.»
او ادامه داد: «این یک موضوع جدایی است که ما سالانه آثارمان را اولویت‌بندی می‌کنیم. آثار را سرکشی و مرمت می‌کنیم و رنگ و کارهای مختلفی که نیاز باشد، انجام می‌شود. درباره این اثر هم باتوجه به اولویتی که داشته، در فهرست مرمت قرار داشته است.»

قادری در پایان درباره ضرورت محافظت بیشتر از آثاری ارزشمند شهری، خاطرنشان کرد: «نگهداری این آثار بر عهده سازمان زیباسازی نیست. ما وظیفه نصب این آثار در سطح شهر را بر عهده داریم. چون داخل پارک بوده مسئولیت حفظ و نگهداری آن برعهده سازمان زیباسازی شهر تهران نبوده است.»

در سطحی دیگر نزدیکان تناولی نیز در گفت‌وگویی با رسانه‌ها روایتی مشابه آنچه مسئول زیباسازی شهر تهران اظهار کرده، داشته‌اند. تندیس تناولی، فرزند پرویز تناولی در این رابطه چنین گفته است: «پس از انتشار این خبر، از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران با من تماس گرفتند که قرار بگذاریم و ما کسی را به آن‌ها معرفی کنیم تا مجددا این کفش سرقت‌شده را بسازند. پدر من اکنون کانادا هستند و باید امشب با ایشان صحبت کنم تا کسی را معرفی کنند که این قطعه مجسمه را مجدد طراحی کند و بسازد.»

مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران در حالی قرار است توسط هنرمند پیشنهادی خود او مرمت شود که پیش از این اغلب آثار این هنرمند به دست خودش مرمت شده‌اند و حالا باید منتظر ماند و دید که او چه کسی را نماینده شایسته برای مرمت مجسمه خود می‌داند؟

در صورتی که تا به حال شاهد به سرقت رفتن مجسمه‌ها و آثار هنری در سطح شهر بوده‌اید یا نمونه‌ای از این موارد را مشاهده کرده‌اید، نظرتان در این رابطه را برای ما بنویسید.

logo-samandehi