تحریم هنرمندان ایرانی در بازاری از NFT

نمایش همبستگی کاربران خارجی با توقف فعالیت در OpenSea

پیرو تحریم های ایالات متحده، هنرمندان ایرانی ساکن داخل و خارج از کشور در یکی از بازارهای اصلی NFT به نام OpenSea حذف شده اند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از artnews ، مدت‌هاست که رمزارز به عنوان راهی برای انجام معاملات تجاری خارج از مداخله دولت‌های بین‌المللی معرفی شده است، اما این هفته مشخص شد که این فضا محدودیت‌هایی دارد. چند روز گذشته، OpenSea، یکی از بازارهای اصلی NFT، حساب‌های کاربران و مجموعه داران را از ایران، کشوری که در حال حاضر تحت تحریم ایالات متحده قرار دارد، بدون هشدار یا توضیح قبلی حذف کرده است.

یکی از هنرمندان ایرانی به نام عارفه نوروزی دیروز پس از اینکه یکی از فالوورهایش به او گفت پروفایل OpenSea او دیگر فعال نیست، متوجه این موضوع شد. وی در ابتدای بررسی خود متوجه شد NFT های او ناپدید شده بودند.

این هنرمند می تواند دوباره آثار خود را در سایر پلتفرم های NFT که در حال حاضر به تحریم های ایالات متحده پایبند نیستند بفروشد. OpenSea بزرگترین پلتفرم NFT است و فروش آثار در آن بخش بزرگی از درآمد هنرمندان را تشکیل می دهد.

این هنرمند در پیامی نوشت: "راستش من تمام روز گریه می کردم. دیگران به من گفتند نگران نباشم و به من امیدواری دادند که این فقط یک اشکال است اما این نمی تواند یک مشکل باشد، بلکه یک تصمیم قاطعانه است." پیش از این، او نسخه های فیزیکی هنری را فروخته بود، اما NFT ها زندگی او را تغییر دادند و به او اجازه دادند تا به هنرند تمام وقت تبدیل شود. اکنون، او مطمئن نیست که در آینده چه خواهد شد.

پیش از این تصور می‌شد که تحریم‌ها فقط کاربرانی را هدف قرار می‌دهد که آدرس IP آنها در مکان‌هایی داخل ایران می‌باشد و چندین کاربر پیشنهاد کردند که کاربران مسدود شده فقط می‌توانند از VPN استفاده کنند که موقعیت واقعی آنها را پنهان می‌کند. با این حال، به زودی مشخص شد که چند هنرمند ایرانی که در خارج از ایران زندگی و کار می‌کنند نیز به دلیل داشتن پاسپورت ایرانی، مشمول دگرگونی‌های اخیر شده‌اند. پرین حیدری، هنرمند NFT که توسط OpenSea به عنوان "زنان شگفت انگیز در فضا" مورد توجه قرار گرفت، در 13 سال گذشته در خارج از ایران زندگی می کند و باز هم حساب کاربری او بسته شده است.

OpenSea در توییتی در 3 مارس نوشت: "ما یک شرکت مستقر در ایالات متحده هستیم و از قوانین تحریم های ایالات متحده پیروی می کنیم، به این معنی که ما ملزم هستیم افرادی را که در مکان های موجود در لیست تحریم های ایالات متحده هستند از استفاده از OpenSea مسدود کنیم." این بیانیه توضیح نمی دهد که چقدر گستره تفسیر خود را در مورد اینکه چه کسی طبق قوانین ایالات متحده واجد شرایط تحریم است، اعمال می کند.

هنگامی که از آنها برای اظهار نظر بیشتر درخواست شد، سخنگوی OpenSea بیانیه زیر را با ARTnews به اشتراک گذاشت: "OpenSea کاربران و سرزمین های موجود در لیست تحریم های ایالات متحده را از استفاده از خدمات ما مسدود می کند - از جمله خرید، فروش یا انتقال NFT در OpenSea - و شرایط خدمات ما صراحتاً ممنوع است. کاربران مناطق تحریم شده از استفاده از خدمات ما تحریم شده اند. ما یک خط مشی برای استفاده از خدمات خود توسط افراد یا نهادهای تحریم شده و افرادی که در کشورهای تحت تحریم قرار دارند، داریم. اگر متوجه شدیم که افراد خط مشی تحریم‌های ما را نقض می‌کنند، سریعاً برای مسدود کردن حساب‌های مرتبط اقدام می‌کنیم.»

پلتفرم‌زدایی برای اعضای NFT و جامعه ارزهای دیجیتال بسیار ناراحت‌کننده بوده است. فرخ سرمد، موسس شرکت رسانه ای وب 3، رادیو روگ، گفت: «هیچکس نمی خواهد هنرمندانی را ببیند که بین دولت و سیاست گرفتار شده اند. "به همین دلیل است که ما به تمرکززدایی واقعی نیاز داریم."

سرمد در توییتر از دنبال کنندگان خود برای ایجاد بحث در مورد رویدادهای اخیر و ایجاد سیستم های پشتیبانی برای هنرمندان آسیب دیده استفاده می کند. او گفت: «ما می‌دانیم که OpenSea مجبور به انجام این کار شد و متأسفانه اگر پلتفرم‌های بیشتری مجبور به رعایت آن شوند، تعجب نخواهم کرد. اما فضای NFT پول و افراد باهوش زیادی دارد، من مطمئن هستم که می‌توانیم این را بفهمیم.»

دیگران تصمیم گرفته‌اند که استفاده از OpenSea را برای نمایش همبستگی متوقف کنند. اینفلوئنسر NFT Mondoir در توییتر نوشت: "من واقعا نمی توانم تصمیم opensea را در حال حاضر توجیه کنم." «آنها از همه، از جمله افرادی که اکنون از دسترسی به پلتفرم برای تبدیل شدن به یک شرکت چند میلیارد دلاری مسدود شده‌اند، سود بردند. سود آنها از همین افراد بود. این درست نیست."

logo-samandehi