نگرانی یونسکو از میراث فرهنگی اوکراین

یونسکو اعلام کرد که به شدت نگران تهدیدهای موجود علیه اماکن میراث فرهنگی در سراسر اوکراین است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از artnews، این سازمان گفت که اکنون در تلاش است با مقامات موزه اوکراین دیدار کند تا در مورد حفاظت از اموال فرهنگی در معرض خطر در بحبوحه درگیری‌های جاری بحث و گفتگو کند و قصد دارد در 15 مارس جلسه‌ای برگزار کند تا تأثیر آسیب‌های وارد شده در سراسر کشور را بررسی کند.

نگرانی‌ها در مورد تخریب مؤسسات هنری و ساختمان‌های عمومی پس از حملات به میدان‌های تاریخی در خارکف و چرنیهف و همچنین آتش‌سوزی و حملات موشکی به موزه تاریخ محلی در ایوانکیف و بنای یادبود هولوکاست بابین یار در کیف افزایش یافته است. مجموعه‌های تاریخی در لووو و کلیسای جامع سنت سوفیا در کیف، در نزدیکی گروهی از ساختمان‌هایی که نیروهای روسی هدف قرار داده‌اند، از جمله مواردی هستند که کارشناسان گفته‌اند حفاظت ویژه را ایجاب می‌کنند.

یونسکو و صندوق جهانی بناهای تاریخی، یک سازمان غیرانتفاعی در نیویورک که وضعیت مکان‌های میراث فرهنگی را در سراسر جهان دنبال می‌کند، از کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه برای حمایت از اموال فرهنگی در صورت درگیری‌های مسلحانه استناد کرده‌اند که خواستار حمایت از اموال فرهنگی از حملات نظامی هستند.اوکراین خانه هفت مکان ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است.

بِنِدیکت دومونلاور، رئیس و مدیرعامل صندوق آثار تاریخی جهانی، در بیانیه‌ای به ARTnews گفت: آسیب به موزه‌ها و مکان‌های میراث بسیار فراتر از تخریب فیزیکی است.

logo-samandehi