برندگان نوزدهمین جشن تصویر سال معرفی شدند

خانه هنرمندان ایران عصر روز جمعه بیستم اسفندماه ۱۴۰۰ شاهد برپایی آیین اهدای جوایز نوزدهمین جشن تصویر سال بود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی جشن تصویر سال، میهمانان اختتامیه هنگام ورود و پیش از هر چیز با تصویری از علی‌رضا غفاری روزنامه‌نگار و مدیر سابق روابط‌عمومی خانه هنرمندان ایران رو به رو می‌شوند که شب گذشته در سن ۶۶ سالگی به دلیل سکته قلبی از دنیا رفته است. بخشی از برنامه اختتامیه جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر نیز با یادکردی از او همراه است.

جشنواره بیستم با آغاز به‌کار جایزه جهانی عباس کیارستمی

سیف‌اله صمدیان؛ دبیر جشن تصویرسال برنامه را با گزارش خودش از برپایی تصویر۱۹ آغاز می‌کند. او می‌گوید: از روز ششم آیین افتتاحیه را داشتیم که تا امروز که آیین اهدای جوایز برگزار می‌شود در کنار نمایشگاه‌ها و نمایش فیلم‌ها؛ ده شب را برنامه داشته‌ایم. بزرگداشت فخرالدین فخرالدینی و قباد شیوا؛ معرفی ۵ پروژه عکاسی و فیلم آقای صیاد را ول کنید! و نکوداشت کامبیز درمبخش؛ ایران درودی؛ فرشته طائرپور و عطا امیدوار. از دیگر سختی‌های برگزاری تا امروز می‌گذرم.

صمدیان در پایان صحبت‌هایش از مهدی پاکدل به خاطر برنده شدن در بخش عکس‌های موبایلی دعوت می‌کند تا روی صحنه آمده و لوح تقدیرش را دریافت کند. بعد از این است که اجرای آیین اهدای جوایز تصویر نوزدهم به مهدی پاکدل بازیگر خوش‌سیما و خوش‌نام سینمای ایران سپرده می‌شود که این روزها مشغول بازی در سریال جیران مهدی فتحی است تا با سمانه رستمی که امسال پای ثابت همه‌ی اجراهای تصویر سال بوده است؛ لحظات خوش و ماندگاری را خلق کنند. اگر چه آغازگر این لحظات تیزری کوتاه است؛ به یاد مهرداد ذوالنور و حضور او در دوره‌های پیشین تصویرسال که امسال ناغافل از میان ما رفت.

هم‌نوازی ۳۰۰ در تهران؛ چرخش نوروز در ایران

نخستین بخش آیین اهدای جوایز به تقدیر از برگزیدگان عکس‌های نوروز اختصاص دارد اما قبل از آن دکتر ایوبی دبیرکمیته ملی یونسکو برای سخنرانی کوتاهش به روی صحنه می‌آید و ضمن تقدیر از سیف‌اله صمدیان بابت برگزاری ۱۹ دوره جشنواره تصویرسال در گزارشی درباره‌ی فعالیت‌های یونسکو می‌گوید: امسال برنامه‌های خاصی برای استقبال از نوروز تدارک دیده‌ایم که بخشی از آن دعوت از ۳۰۰ دف‌زن سنندجی است که روز دوشنبه در مجموعه عباس‌آباد کار خود را به نمایش می‌گذارند و بعد این کاروان ابتدا در همدان و بعد در کرمانشاه و در نهایت در سنندج برنامه خواهد داشت و نمایشگاه عکس‌هایی که امروز از آنها تقدیر می‌کنیم برپا خواهد شد.

محمدرضا بهارناز، مهدی بمانی، ساعد نیک‌ذات، امیرعلی جوادیان، هادی دهقانپور، اسحاق آقایی، بابک مهرافشار و مریم زمانپور به عنوان ده عکاس برگزیده این بخش معرفی شده و همراه با نمایندگان مرحوم کامبیز درمبخش در بخش کاریکاتور و ابراهیم حقیقی در بخش پوستر جوایز خود را از سیف‌اله صمدیان و حجت‌اله ایوبی دریافت کردند.


پس از آن سایه و صدای سدیفی با قانون و پیانو به اجرای موسیقی بدون کلام پرداختند.
جوایز امسال نیز به روال سال‌های قبل شامل دیپلم افتخار، تندیس و جایزه نقدی بود.

معرفی برترین‌های گرافیک (پوستر)

فیلم کوتاهی از حضور علیرضا غفاری در ایین اختتامیه سال گذشته تصویر بخش بعدی برنامه بود تا پس از آن با اعلام مجریان داوران بخش گرافیک (پوستر) زیر ۲۵ سال، مهدی مهدیان، مازیار زند و فرشید پارسی‌کیا روی صحنه آمده و برگزیدگان را معرفی کنند.

در همه‌ی بخش‌ها جوایز به شرح زیر بود:

جایزه نخست: تندیس تصویر سال + دیپلم افتخار+ جایزه نقدی

برندگان دیپلم افتخار: تندیسک + جایزه نقدی

تقدیر شده‌ها: لوح تقدیر + جایزه نقدی

در بخش گرافیک (پوستر) برگزیدگان به شرح زیر بودند: تقدیر از فریده‌سادات جعفریان و صادق باباوند و حامد بقال بهتاش.

اعطای دیپلم افتخار به سعید امیری سیاوشانی و میلاد توکلی. برنده تندیس تصویر سال در بخش گرافیک نیز ادریس جمالی بود.

معرفی برترین‌های کاریکاتور

با تقدیر از آروین کارتونیست همراه تصویر سال، گزیده کارتون‌ها و کاریکاتورهای منتشرشده در مطبوعات ایران ۱۴۰۰ به نمایش درآمد.
با دعوت مجریان برنامه، ‌احمد عربانی و جمال رحمتی (در غیاب پیام پورفلاح) داوران بخش کاریکاتور همراه با آروین روی صحنه آمده و برگزیدگان زیر 25 سال این بخش به شرح زیر معرفی شدند:
تقدیر از صدف گلشنی، مژده ملک‌اوغلی و حمیدرضا حیدری‌صفت
اعطای دیپلم افتخار به محمد راعی و پوریا کرمانی‌نژاد
برنده تندیس تصویر سال در بخش کاریکاتور علی راسترو

تقدیر از پروژه‌های عکاسی سال

تیزر کوتاهی از ۵ پروژه منتخب عکاسی هم به نمایش درآمد و از علی قلم‌سیاه بابت نیم قرن عکاسی، از مهرداد اسکویی بابت ثبت چهره‌های فرهنگ و هنر ایران، از علی نیک‌رفتار بابت چهار دهه عکاسی سینما، از ابراهیم خادم‌بیات بابت عکاسی مجموعه خلاقه پیکان، اسب، درخت و از مجید سعیدی بابت عکاسی از افغانستان در ۲۲ سال گذشته با اهدای دیپلم افتخار و تندیس ویژه تقدیر شد.

اجرای قطعه دیگری از موسیقی با خوانندگی مهدی مختاری که پیشتر او را در مقام و موقعیت تدوین‌گر و فیلم‌ساز دیده بودیم به همراه سایه و صدا سدیفی که با نوای قانون و پیانو فضا را مهیا می‌کردند در کنار حامد فیوضی و صدای تارش بخش بعدی برنامه بود تا مهیای اهدای جایزه بخش فیلم‌سازان زیر ۲۵ سال شویم.

رخشان بنی‌اعتماد: همین الان از کارتان لذت ببرید

پیروز کلانتری، پریوش نظریه، حمید باباوند و سهند صمدیان هیات انتخاب این بخش و رخشان بنی‌اعتماد، ساعد نیک‌ذات و سامان مقدم داوران آن بودند.
تیزر بخش فیلم‌سازان زیر ۲۵ سال با عنوان جایزه محسن رسول‌اف به نمایش درآمد و بعد رخشان بنی‌اعتماد کارگردان صاحب سبک، خوش‌نام و دوست‌داشتنی سینمای ایران به روی صحنه آمد و با ابراز خوشحالی از همراهی همیشگی در هیات داوری جشن تصویر سال که به تعبیر او «رویدادی را در بالاترین حد استقلال که امر نادری در کشور ماست» گفت: در یک دوره‌هایی وقتی می‌دیدم سینمایی که باید مستقل باشد متاثر از فضای گیشه و یا محدودیت‌های سینمای حرفه‌ای و رسمی است؛ می‌ترسیدم چون آنها باید از نگاه و طراوت اندیشه و تازگی شما تاثیر بگیرند، نه برعکس شما تحت تاثیر فضای جاری و ساری باشید.
در مجموعه کارهایی که امسال دیدم؛ خیلی امیدوار شدم. فیلم‌های خوب و مستقلی ساخته شده بود. به همه‌ی شما تبریک می‌گویم.
بنی‌اعتماد در پایان صحبت‌هایش گفت: دو وصیت برای شما دارم. وصیت اول این که جشنواره چیز خوبی است، اما سرنوشت یک فیلم به یک جشنواره ربط ندارد. این‌جا سه داور بودند که اگر جای آنها سه داور دیگر نشسته بودند، نتیجه می‌توانست متفاوت باشد و چه بسا فیلم شما با دیگری جایش عوض شود. وصیت دوم هم این که لذت فیلمسازی و سینما را همین الان و همین‌جوری که هستید ببرید. عرصه‌ها گسترش پیدا کرده و سینمای رسمی و حرفه‌ای تنها مسیر رساندن شما به مخاطب نیست.
مدیاها فرق کرده؛ سینما را همینجوری که شروع کردید ادامه بدهید.

برترین فیلم‌ها، تصویربرداری و دو جایزه دبیر جشنواره

جوایز این بخش با همراهی حمید باباوند به شرح زیر اهدا شد:
برندگان فیلم‌های زیر ۱۵ دقیقه
تقدیر از محمد سجاد آقاجانی برای فیلم رنج و رنگ، متین طالب‌زاده و هادی یغمایی برای فیلم سر میز شام.
اعطای دیپلم افتخار به صدف بیگلری برای فیلم تو کیستی؟، نیما کلوندی برای فیلم ناهشیار
جایزه تندیس بهترین فیلم در این بخش تعلق گرفت به عرفان آدیگوزلی برای فیلم مربع
در بخش فیلم‌های‌ بالای ۱۵ دقیقه
تقدیر از شیرین اخلاصی برای فیلم بوم سیاه و لیلا اخباری برای فیلم عوارض جانبی
اعطای دیپلم افتخار به عماد آراد و زیبا کرمعلی برای فیلم تهاتر و نیوشا نادری برای فیلم ماهی کش
تندیس این بخش نیز تعلق گرفت به احسان نورتقانی برای فیلم روزهای خاکستری
همچنین جایزه بهترین تصویر در مجموعه جشنواره نوزدهم نیز تعلق گرفت به همین فیلم تا احسان نورتقانی در یک شب با دو تندیس ویژه و شادی تولد فرزندش یک اسفند بسیار خاص را تجربه کند.

سیف‌اله صمدیان در سخنان کوتاهی اعلام کرد: امسال با حضور پسر بزرگم سهند در هیات انتخاب فرصتی پیش آمد تا یک آرزوی دیرینه‌ی من و عباس کیارستمی که همان فیلم‌سازی یک نفره است، به فرصت اجرا نزدیک شود. امسال هم تعداد زیادی فیلم داشتیم که توسط یک نفر ساخته شده بود و امسال یکی از آنها با عنوان جایزه ویژه دبیر جشنواره تقدیر می‌شود اما بنا داریم که از سال آینده بخش فیلم‌سازی یک نفره را به عنوان بخش بین‌المللی فیلم تصویر با حمایت معنوی بنیاد عباس کیارستمی با حضور داوران بین‌المللی جایزه‌ی جهانی عباس کیارستمی را به جشنواره تصویر اضافه کنیم.

جایزه دبیر جشنواره برای فیلم‌سازی تک نفره تقدیم شد به مرتضی رشید برای فیلم مردی بدون رنگ.

یکی از اتفاقات هیجان‌انگیز در جشنواره نوزدهم پیام کریس‌دی برگ خواننده مشهور موسیقی برای تصویر سال بود.


سیف‌اله صمدیان همچنین گفت: بنا داریم که از سال آینده ویدیوآرت، مالتی‌مدیا و دیگر اشکال جدید تصویری را نیز در بخش مجزایی دیده و داوری کنیم، بنابراین امسال یک جایزه دیگر دبیر جشنواره برای موزیک ویدئو اهدا می‌شود به سام چگینی که سال‌های پیش هم به خاطر جایزه بهترین تصویر روی این سن آمده است.

پیام تماما مخصوص کریس‌دی برگ


سام چگینی امسال با سه موزیک‌ویدیو در جشنواره تصویر شرکت کرده بود که یکی از آنها موزیک ویدیوی کریس‌دی برگ بود. کریس دی‌برگ در توصیف سام گفت: او بسیار حرفه‌ای است و تمام حرکات من را از قبل توی فیلمنامه‌اش پیش‌بینی کرده بود.

معرفی برترین‌های برترین عکس‌

بخش پایانی اهدای جوایز به روال گذشته مربوط بود به بخش‌های مختلف حوزه‌ی عکاسی. داوران بخش عکس، علی قلم‌سیاه، کیمیا رهگذار و عباس کوثری بودند.

اولین جایزه در بخش پایانی، جایزه وحید سهرابی‌ابد بود که در هر دوره به یک عکاس خبری تعلق می‌گیرد. این جایزه امسال به مجید سعیدی به‌خاطر ۲۲ سال عکاسی از افغانستان رسید.

مریم سهرابی (خواهر زنده‌یاد وحید سهرابی ابد) تندیس ویژه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی، این جایزه را اهدا کرد.

جوایز بخش ایران ما (شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی) به فرزاد جعفریان، محمد مهیمنی، علی آذر، افشین میرزائی، امیرحسین کمالی، حمیده سلیم‌نژاد، محسن کابلی، داود ایزدپناه، سهیل زندآذر و حامد ملک‌پور رسید.

جوایز بخش عکس‌های موبایلی هم (شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی) بود که به لیلا ابراهیمی، نازنین ازدیاری، یگانه اسفندیاری‌نیا، ارسلان امانتی، مهدی پاکدل، مجید حجتی، حمیدرضا عباسی، آرتین غضنفری، علی‌اصغر فیض‌اللهی، نوشین‌‌سادات مقدم‌نیا و حامد ملک‌پور تعلق گرفت.

مهدی پاکدل برای اهدای جوایز بخش عکس های موبایلی از پشت جایگاه بیرون آمد و دوباره به جمع دریافت‌کنندگان جایزه اضافه شد. سیف‌اله صمدیان دوباره در پشت جایگاه قرار گرفت و جایزه نقدی مهدی پاکدل را که در ابتدای برنامه از لوح تقدیرش برداشته بود به خاطر حسن انجام کار به او بازگرداند. این شوخی‌ها جان دوباره‌ای به سالنی که بیش از یک ساعت غرق تشویق از برندگان بخش‌های مختلف بود؛ داد. سیف‌اله صمدیان از مهدی پاکدل خواست که دوباره به جایگاه اجرا برگردد اما پاکدل گفت که می‌خواهم این چند دقیقه در میان برندگان باشم و لذت ببرم. بنابراین اجرای این بخش توسط سیف‌اله صمدیان و سمانه رستمی انجام شد. وقتی هم که مهدی پاکدل برای اجرا به جایگاه برگشت، گفت: اخلاقم کلا عوض شده است.(پیشنهاد می‌کنم این لحظات را در فیلم لایو مراسم که در صفحه اینستاگرام تصویرسال وجود دارد؛ ببینید. خالی از لطف نیست)

گروه موسیقی دوباره برای اجرای برنامه به صحنه آمد و پس از آن بود که برگزیدگان زیر ۲۵ سال بخش عکس به شرح زیر معرفی شدند. بیشترین جوایز متعلق به این بخش بود:

در بخش عکس‌های هنر و هنرمندان دیپلم افتخار به اسوه ثمری رسید و شیوا سراج برنده تندیس شد.

در بخش عکس‌های نگاهی دیگر (خلاقه) از محسن رضایی تقدیر شد و دیپلم‌های افتخار به آینا صدیق و سالار چرمی اهدا شد. تندیس این بخش هم به کیمیا راستگومقدم تقدیم شد.

از علی حداد، سبحان بیرانوند و حسین یاراحمدی در بخش عکس‌های مستند اجتماعی تقدیر شد. دیپلم‌های افتخار به محمدرضا جلیل‌زاده و علیرضا زاغیان اهدا شد و تندیس نیز به مریم رضایی تعلق گرفت.

ناصر جعفری و حمید وکیلی از بخش عکس‌های ورزشی دیپلم افتخار گرفتند و سیدمتین هاشمی هم برنده تندیس این بخش بود.

در بخش عکس‌های خبری از مریم ابراهیمه، مصطفی تهرانی و مصطفی رودکی تقدیر شد. دیپلم افتخار به امین آهویی و سیدمتین هاشمی رسید و تندیس نیز در دستان حسین یاراحمدی جای گرفت.

تقدیم یک دیپلم به اصفهان

علی‌رضا زاغیان در فرصت کوتاهی گفت: دیپلم افتخار بخش مستند را تقدیم می‌کنم به اصفهان، چون زنده‌رودش مرده، زمینش در حال فرونشست است، خانه‌های مردم رو به خرابی‌ست. از آن غم‌انگیزتر، سی و سه پل، پل خاجو و میدان نقش جهان دارد ترک می‌خورد، لطفا فکری به حالش بکنید.

صمدیان از قدردانی‌ها هم غافل نشد و دابسمش ساخته روشن نوروزی، درباره‌ی شرکت در جشن تصویر سال روی بخشی از دیالوگ معروف بهمن مفید در فیلم قیصر، به نمایش در آمد و با اجرای گروه موسیقی و صدای مهدی مختاری، مراسم تمام و چراغ سالن‌ها خاموش شدند.

اما نمایشگاه تصویر سال ادامه دارد. تا ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ و تعطیلات نوروز ۱۴۰۱. اما جشنواره فیلم تصویر ۲۳ اسفند تمام خواهد شد.


logo-samandehi