خطر نابودی میراث فرهنگی اوکراین

ساختمان‌های تاریخی، آثار هنری و میدان‌های عمومی جزئی از هویت فرهنگی اوکراین محسوب می‌شوند، با این حال بر اثر خشونت‌های ناشی از وقوع جنگ بسیاری از این آثار به ویرانه تبدیل شده‌اند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته است: با آغاز حمله روسیه به اوکراین، مردم سراسر جهان شاهد تصاویر غم‌انگیزی شدند: هزاران نفر از شهروندان این کشور کشته و زخمی شدند، خانواده‌ها از هم گسیختند، چراکه مادران و کودکان برای پناه بردن به کشور دیگری اوکراین را ترک کردند و پدران و سایر مردها در کشور باقی ماندند تا دفاع کنند. در حال حاضر، پس از گذشت دو هفته از جنگ، میلیون‌ها پناهنده به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

علاوه بر رنج و اندوه انسان‌ها در این جنگ، اتفاق غم‌انگیز دیگری نیز درحال وقوع است: نابودی فرهنگ یک کشور. بخشی از ساختمان‌های تاریخی، آثار هنری ارزشمند و میدان‌های عمومی سراسر اوکراین بر اثر آتش‌باران، بمب و موشک‌های روسیه به ویرانه‌ تبدیل شده‌اند.

روس‌ها به چندین مکان دیدنی «خارکیف» واقع در شمال اوکراین از جمله «میدان آزادی» یا «کاخ صنعت»، ساختمان تاریخی متعلق به سال ۱۹۲۸ که اکنون در فهرست انتظار «یونسکو» برای تبدیل شدن به یکی از میراث‌ جهانی یونسکو قرار دارد صدمه وارد کرده‌اند.

«آکادمی دولتی اپرا» در «خارکیف»، «تئاتر باله» و «سالن فیلارمونیک خارکیف» نیز به ویرانه تبدیل شده‌اند.

«ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیام تلویزیونی خطاب به پارلمان اروپا از نابودی یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های عمومی اروپا سخن گفت.

«زلنسکی» بیان کرد: «باور می‌کنید امروز صبح دو موشک به «میدان آزادی» اصابت کرد؟ ده‌ها نفر کشته شدند. این بهای آزادی است. ما برای سرزمین و آزادی‌مان می‌جنگیم... از امروز، هر میدانی در هر شهری از کشورمان، مهم نیست که چه نامی داشته باشد، از آن میدان با عنوان «میدان آزادی» یاد خواهد شد.»

در اوکراین، گروه‌های مختلفی در تلاش‌اند تا از اماکن مهم محافظت کنند. یک مجسمه مسیح متعلق به قرون وسطی از کلیسای ارمنی در «لویو» برای نخستین‌بار از زمان جنگ جهانی دوم به یک پناهگاه بمب انتقال داده شد.

سایر مجسمه‌های مرکز تاریخی «لویو» با استفاده از عایق‌های ضدگلوله پوشانده شده‌اند. سفارت اوکراین در سریر مقدس از روسیه درخواست کرده است کلیسای «سن سوفیا» را که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و به قرن یازدهم میلادی تعلق دارد بمباران نکند. این کلیسا تاکنون صدمه ندیده است، با این حال موقعیت مکانی آن چهار دقیقه با ساختمان امنیتی اوکراین که از محتمل‌ترین اهداف روسیه برای حمله است، واقع شده است.

متاسفانه سایر مکان‌های فرهنگی مهم اوکراین پیش از آن‌که از امنیت آن‌ها اطمینان حاصل شود، دچار صدمه شدند. وزارت امور خارجه اوکراین نیز در بیست و هشتم فوریه از نابود شدن موزه «ایوانکیف»‌، شهری در شمال «کی‌یف» خبر داد. در جریان تخریب این موزه حدود ۲۵ نقاشی از «ماریا پریماشنکو» نقاش مشهور اوکراینی از بین رفتند.

اکنون که نظاره‌گر نابودی مکان‌های فرهنگی اوکراین هستیم این سوال برای‌مان به وجود می‌آید که مکان بعدی که نابود می‌شود چیست. آیا کنیسه عظیم ادوسا با موج بعدی موشک‌ها نابود خواهد شد؟ آیا کلیساهای چوبی اوکراین یک سال دیگر هم دوام می‌آورند؟

برای اوکراینی‌ها نابود شدن مکان‌های فرهنگی مهم توسط یک ارتش مهاجم دلخراش است. «اوکسانا پلنسکا»‌ که یک روزنامه‌نگار در سرویس‌ «رادیو اروپای آزاد»‌ در اوکراین است، از بین رفتن نقاشی‌های «پریماشنکو» را «قتل‌عام هنر» عنوان کرده است. این روزنامه‌نگار می‌گوید: «نام این را چه باید بگذاریم؟... این نابودی تاریخ و حافظه مردم اوکراین است. برداشت ما این است. مردم اوکراین به این موضوع این‌گونه نگاه می‌کنند.‌»

logo-samandehi