هنرمند ایرانی اپرای ملی وین را بازسازی کرد

حامد دهنوی هنرمندی اهل ملایر است که ماکت اپرای ملی وین را با تمام جزئیات ساخته است.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از تسنیم ،حامد دهنوی هنرمند اهل ملایر است. او در زمینه احجام چوبی و پیکرتراشی فعالیت می‌کند. اجرای جزئیات در آثار او شاخصه مهمی است. دهنوی هم‌اکنون اثری را به پایان رسانده که سفارشی از کشور اتریش است.

به دهنوی سفارش ساخت ماکتی از سالن اپرای ملی وین داده شده است، سفارشی که پس از هشت ماه تلاش و کار مداوم اکنون به پایان رسیده و آماده تحویل است.

حامد دهنوی درباره ساخت ماکت اپرای ملی وین می‌گوید: اواخر اسفند سال 1399 سفارش ساخت ماکت اپرای ملی وین قطعی شد، قبل از آن چند اثر هنری ساختم که براساس سفارش‌های دیگری بود، همچنین سردیس گوزنی را برای یکی از ایرانیان مقیم اتریش ساختم. این سردیس گوزن در آنجا مورد توجه قرار گرفته بود و زمینه سفارش ساخت ماکت اپرای ملی وین شد.

وی ادامه می‌دهد: در نهایت با شهرداری وین برای ساخت ماکت سالن اپرای ملی وین به توافق رسیدیم. برای ساخت این ماکت چوب راش سوپر تهیه و با مقیاس‌گیری و انجام کارهای اولیه، ساخت آن را شروع کردم. برای ساخت این اثر هشت ماه و به‌شکل روزانه 12 الی 14 ساعت کار انجام داده‌ام.

دهنوی درباره ابزار کارش که خاص و ویژه‌ هستند، تأکید می‌کند: ابزار این کار را خودم ساخته‌ام و در بازار پیدا نمی‌شود. برای ساخت ابزار مورد نیازم، مجبور شدم آبکاری فلزات را هم یاد بگیرم.


این هنرمند می‌گوید: تندیس دو اسب‌سوار در سردر ورودی سالن اپرای ملی وین قرار دارد که ارتفاع و عرض این مجسمه‌ها 2 متر و نیم در 2 متر و نیم است. من این تندیس‌ها را با ابعاد 4 در 4 سانتی‌متر ساخته‌ام. سفارش‌دهندگان اتریشی وقتی عکس اجرای این مجسمه‌ها را دیدند، از دقت نظر و میزان رعایت ریزه‌کاری‌ها به‌شدت متعجب شدند.

او ادامه می‌دهد: قرار است که شهرداری اتریش این ماکت را به مزایده بگذارد و احتمالاً خود سالن اپرای ملی وین خریدار آن خواهد بود، همچنین از سوی کشور اتریش پیشنهاد کار کردن در این کشور به من ارائه شد که به‌دلایلی نپذیرفتم.

دهنوی تأکید می‌کند: سفارش دیگری هم از کشور اتریش به من ارائه شد که خواستند به آنجا بروم و کارگاهی برایم تجهیز کنند و در آنجا اثری را بسازم، پیشنهاد آنها ساختن ماکت تخت‌جمشید است.

او در پایان می‌گوید: ماکت اپرای ملی وین آماده شده است و چهار روز دیگر از ملایر به کاشان و از کاشان به اتریش ترانزیت می‌شود.

سالن اپرای ملی وین قدیمی‌ترین سالن اپرای دنیاست که بزرگانی مانند موتزارت و بتهوون در آنجا اجرا داشته‌اند. این مجموعه 10 هکتار وسعت و 10 هزار نفر هم ظرفیت تماشاگر دارد. این سالن از سنگ تراورسان و در قرن هجدهم ساخته شده است. بزرگترین اپراهای جهان در این سالن اجرا شده است.

logo-samandehi