تاریخ واریز سومین بسته حمایتی هنرمندان اعلام شد

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن ارائه گزارشی از روند طراحی و برنامه‌ریزی برای پرداخت بسته‌های حمایتی اعضای صندوق از واریز مرحله سوم بسته حمایتی تا قبل از فرارسیدن عید سعید فطر خبر داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر ضمن ارائه گزارشی از روند طراحی و برنامه‌ریزی برای پرداخت بسته‌های حمایتی اعضای صندوق از جزئیات واریز مرحله سوم این طرح تا قبل از فرارسیدن عید سعید فطر خبر داد و گفت: طبق قول‌هایی که در مصاحبه‌ها و گفتگوهای رسانه‌ای قبلی هم به آن اشاره داشتم، واریزی بسته حمایتی به اعضای صندوق و دارای هنرکارت در سه مرحله اتفاق افتاد که مرحله اول به عنوان واریزی «شب یلدا»، مرحله دوم واریزی به عنوان «شب عید» و مرحله سوم هم به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی در ماه مبارک رمضان به حساب هنر کارت هنرمندان واریز خواهد شد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره دلایل تأخیر در واریزی مرحله سوم افزود: درباره مرحله سوم واریزی‌ها باید بگویم که اعتبار این مرحله تقریباً آماده است اما در این مرحله نکته‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه ما پس از واریز مرحله اول حدود ۳ هزار و ۳۳۰ عضو از مجموع ۷۳ هزار نفر دارای هنرکارت داشتیم که از مرحله اول (شب یلدا) به دلیل نقص مدارک یا ثبت نام‌های جدید جا مانده بودند، بنابراین شرایط به گونه‌ای شد که در حین واریز مرحله دوم این مابه‌التفاوت را نیز برای این تعداد از جاماندگان شب یلدا انجام گرفت. ما در واریزی عید حدود ۷۰ هزار نفر پرداختی به علاوه ۳ هزار و ۳۳۰ نفر جا مانده یلدا واریزی داشتیم. پس از واریز مرحله دوم با در نظر گرفتن شرایطی که به آن اشاره کردم، ما مساله دیگری به نام تکمیل مدارک داشتیم که تصمیم گرفتیم به دلیل ایام تعطیلات نوروز فرصت یک ماهه‌ای را تعیین کنیم که اعضای جا مانده بتوانند نواقص مربوط به تکمیل مدارک در سامانه‌های مرتبط با صندوق اعتباری هنر را انجام دهند. این فرآیند هم اکنون و با مهلت سی و یکم فروردین ماه در حال انجام و بارگذاری است و در صورت تأیید مدارک بارگذاری شده و همزمان با مرحله سوم، بسته حمایتی شب عید خود را هم دریافت می‌کنند.

وی افزود: تأخیر فقط به جهت تکمیل فرآیند ثبت نام افرادی که دارای نقص پرونده هستند صورت گرفته و به طور حتم پس از پایان مهلت ثبت نام و تکمیل اطلاعات جاماندگان، واریزی میلاد امام حسن مجتبی (ع) نیز صورت خواهد گرفت. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته واریزی مرحله سوم تا عید سعید فطر و حتی زودتر از این تاریخ صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به مباحثی که طی هفته‌های اخیر پیرامون غربالگری و حذف احتمالی برخی از اعضا مطرح شده گفت: یکی از بحث‌هایی که در زمان پرداختی بسته‌های حمایتی مورد توجه و بحث قرار گرفته و اتفاقاً جزو برنامه‌های ما در صندوق اعتباری هنر است، نحوه فعالیت اعضای صندوق است. به طور طبیعی در طول نوزده سال گذشته افراد زیادی به عضویت صندوق درآمدند که عده‌ای از آن‌ها متأسفانه از میان ما رفتند و عده‌ای هم بنا به شرایط زمانی به عضویت صندوق درآمدند که درباره نحوه عضویت آنها مسائلی مورد توجه قرار گرفت. در این چارچوب ما با استعلامی که از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، معاونت‌های وزارت ارشاد و خانه‌های تخصصی گرفتیم، از بین ۹۰ هزار نفر عضو، حدود ۱۰ هزار نفر را داشتیم که اعلام کردند مورد شناسایی به عنوان هنرمند قرار نگرفتند. در این راستا ما برای اینکه بخواهیم با تأیید محکم‌تری تصمیم‌گیری کنیم برای این ۱۰ هزار نفر پیامک فرستادیم تا این افراد هم بیایند و مدارک خود را تکمیل کنند؛ از این تعداد حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر مدارک خود را تکمیل کردند و ما هم بلافاصله بسته‌های حمایتی شب عید را به حساب این عزیزان نیز واریز کردیم. در این راستا نزدیک به ۲ هزار و ۸۰۰ نفر هم مدارک دیگری را گذاشتند، و چون روزهای آخر سال بود فرصتی برای تأیید دقیق نبود اما صندوق این افراد را هم تأیید و بسته‌های حمایتی را نیز به حسابشان واریز کرد. اما حدود ۴ هزار و ۲۰۰ نفر کسانی بودند که با وجود پیام‌های ما هیچ گونه مراجعه‌ای برای ارائه مدارک جدید و بارگذاری روی سایت نداشتند. حتی ما اعلام کرده بودیم این عزیزان هر نوع مدارکی از فعالیت خود در طول سال‌های گذشته (پنج سال گذشته) را بارگذاری کنند هم برای ما مورد تأیید است. منتها این نفرات هیچ گونه بارگذاری برای تکمیل مدارک نداشتند. با این حال ما پرداختی این افراد را نگه داشتیم تا تکلیفشان مشخص شود.

نام هیچ هنرمندی از عضویت در صندوق حذف نمی‌شود

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این نکته که اسم هیچ هنرمندی از عضویت در مجموعه صندوق اعتباری هنر حذف نخواهد شد، ادامه داد: اساساً ساختار تشکیل صندوق اعتباری هنر ایجاد سازمانی برای شناسایی و حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر است. لذا با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور ما وجود دارد ما نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم تا هنرمندانی که حتی در سال‌های دور نیز فعالیت بیشتری داشتند مورد حمایت ما قرار گیرند. اما چون اینجا یک مجموعه کامل است ما باید اطلاعات هنرمندان را به صورت کلی داشته باشیم. در این چارچوب نزدیک به ۴ هزار و ۲۰۰ عضو داشتیم که اطلاعات آنها به هر دلیل ناقص بود. همینبنده این اطمینان را می‌دهم که کلید واژه‌ای به نام «حذف هنرمند» از عضویت در صندوق وجود ندارد و این موضوع نه تنها برای ما غیر قابل قبول است که حتی ما دنبال شناسایی طیف بیشتری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه هستیم تا بتوانیم خدمتگزار این عزیزان باشیم شرایط موجب شد تا از این افراد بخواهیم اطلاعات تکمیلی خود را در سامانه بارگذاری کنند. مگر کسانی که اساساً هنرمند نباشند و خارج از ساختار و اساسنامه به عضویت صندوق درآمده باشند و متأسفانه از بودجه‌ای که متعلق به هنرمندان است بخواهند استفاده کنند. حتی ما طی ماه‌های اخیر یکی از اقداماتی که در بحث پرداخت‌ها انجام دادیم این بود که عضویت تمامی هنرمندان بالای شصت سال را دائمی کردیم. به عبارتی این گروه سنی از اعضا تبدیل به هنرمندان ستاره داری می‌شوند که بدون به روز رسانی اطلاعات خود می‌توانند در صندوق حضور مستمر و دائمی داشته باشند.

پور احمدی درباره فعالان حوزه قرآن و عترت هم گفت: طی سال‌های گذشته یعنی از دهه هشتاد تا دهه نود بیش از ۹ هزار و ۹۰۰ نفر از فعالان حوزه قرآن و عترت به عضویت صندوق درآمده‌اند. ما در این زمینه هم تلاش کردیم تا پالایش‌های لازم را به واسطه ارتباط مستقیم با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سامانه «حمد» انجام دهیم. در این چارچوب حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از بین ۹ هزار و ۹۰۰ نفر عضو قرآنی مورد تأیید معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق قرار گرفتند. برای بقیه افراد هم فعلاً دست نگه داشتیم تا به واسطه استعلامات صورت گرفته، تعیین تکلیف صورت گیرد. ما خیلی علاقه مند هستم که حداکثر اصحاب فرهنگ و هنر و فعالان قرآنی وارد مجموعه صندوق شوند و تاکید هم داریم که این دایره حمایتی باید وسیع‌تر شود. اما در عین حال کسانی هستند که طی سال‌های گذشته با روش‌های مختلف و بعضاً نامه‌های جعلی و برخی روابط وارد صندوق شدند که می‌بایست عضویت دوباره آنها مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

چند نکته درباره نحوه حمایت‌ها از فعالان حوزه قرآن و عترت

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با ارائه توضیحاتی مشروح پیرامون بسته‌های حمایتی صندوق اعتباری هنر برای هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالان قرآنی بیان کرد: با استقرار دولت مردمی توجه به هنرمندان و معیشت آن‌ها هم در اولویت برنامه آقای رئیس‌جمهور و هم در برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشت، به ویژه آسیب‌های کرونایی هم شرایطی را ایجاد کرد که این حمایت‌ها در سریع‌ترین شکل ممکن انجام شود. در این چارچوب با پیگیری‌هایی که توسط آقای وزیر صورت گرفت، آقای رئیس جمهور دستور ویژه دادند که مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در زمینه پرداخت بسته‌های حمایتی به اصحاب فرهنگ و هنر اختصاص پیدا کند، البته با توجه به اینکه مبلغ یاد شده در بودجه پیش بینی نشده بود، بنابراین از مرحله دستور ویژه جناب رئیس جمهور تا طی فرآیند اداری و حصول و وصول آن از سازمان برنامه و بودجه مقداری زمان برد که خوشبختانه با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط شرایط پرداخت این مبلغ در دو بخش مهیا شد. البته همزمان با این موضوع بحث واکسیناسیون هنرمندان هم در ردیف اولین اقدامات دولت جدید بود که شهریور ماه سال گذشته انجام شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح بخش‌های حمایتی از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و همچنین فعالان قرآنی گفت: بسته‌های حمایتی دولت شامل دو بخش بود که یک بخش به واریزی‌های نقدی و بخش دیگر هم به حمایت‌های تسهیلاتی اختصاص داشت که در بخش واریزهای نقدی مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان (در قالب واریزی‌های عمومی و رفع موارد ضروری در حوزه‌های درمان و معیشت) و در بخش حمایت‌های تسهیلاتی ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر طراحی و در اختیار هنرمندان قرار گرفته است.

اصحاب فرهنگ و هنر در چند بخش بسته حمایتی می‌گیرند؟

پوراحمدی با اشاره به جزئیات بیشتری در زمینه اعضای هنر کارت و بحث واریز سه مرحله‌ای بسته‌های حمایتی اظهار کرد: همان گونه که در ابتدای این مصاحبه هم اشاره داشتم در مرحله دوم واریزی بسته‌های حمایتی دولت به هنرمندان، مبالغ به حساب نزدیک به ۷۰ هزار هنرمند واریز شد که به دلیل همان ماجرای جاماندگان شب یلدای سال ۱۴۰۰ دربرگیرنده حجم زیادی فعالیت بود که شرایط فشرده‌ای را برای همکاران ما ایجاد کرد. همزمان با ورود بنده به صندوق ما شاهد حجم زیادی از متقاضیان در انتظار ورود به صندوق بودند که رقمی بالغ بر ۵۳ هزار نفر بودند. از این تعداد حدود ۲۰ هزار نفر مدارک خود را به ثبت رسانده و پروفایل سامانه را تکمیل کرده بودند، اما بقیه اطلاعات ناقصی داشتند که اینها هم باید تعیین تکلیف می‌شدند، زیرا نزدیک به یک سال بود که بعد از واریزی‌های سال ۹۹، عضو گیری ها متوقف شده بود و ما از آبان ماه سال قبل بود که عضو گیری ها را فعال کرده و همزمان به موضوع تعیین تکلیف افراد متقاضی می‌پرداختیم. شرایطی که به خودی خود دربرگیرنده حجم زیادی از کارها بود و کار ما را برای خدمت رسانی دو چندان می‌کرد.

وی با اشاره به حساسیت‌هایی که در حوزه‌های حمایتی وجود دارد، افزود: نوع خدمات صندوق اعتباری هنر مشتمل بر خدمات بیمه‌ای، تسهیلات و واریزی‌های مالی و مواردی از این دست است که در این چارچوب به طور میانگین به هر یک از اعضا مشتمل بر رقمی حدود ۱۰ میلیون تومان می‌شود که این رقم در سال ۱۴۰۱ به دلیل افزایش نرخ‌ها و موارد مرتبط به آن افزایش پیدا می‌کند. پس می‌بینید که در صندوق با چه دقت و تمرکزی باید تأیید ها را انجام می‌دادیم. شرایطی که خوشبختانه بخش عمده‌ای از آن قبل از واریزی بسته حمایتی شب یلدا با تلاش همکارانم در همه بخش‌های صندوق صورت گرفت. البته همان طور که گفتم حدود ۳ هزار نفر هم بودند که هنوز وضعیت آنها تعیین تکلیف نشده بود اما نهایت تلاش خود را انجام دادیم که این افراد تا اواخر اسفند ماه با تکمیل مدارک خود مشمول واریزی‌های حمایتی ما شوند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: در اساسنامه و آئین نامه‌های مجموعه صندوق اعتباری هنر که به تصویب همه مراجع دولتی هم رسیده هنرمند کسی است که ارتزاقش در حوزه فرهنگ و هنر و در عین حال شهره به فعالیت‌های فرهنگی هنری است. طبیعتاً افرادی که در این چارچوب قرار می‌گیرند باید مورد حمایت قرار گیرند، ما در این شرایط صرفاً با واژه هنرمند، نویسنده، روزنامه نگار و فعال قرآن و عترت طرف هستیم. به هر حال آنچه مورد اهمیت است حمایت از هنرمندانی هستند که مشمول دریافت این بسته‌های حمایتی می‌شوند و می‌بایست منابع صندوق در اختیار آن‌ها گذاشته شود.

logo-samandehi