چگونگی دریافت مجوز برای تولید صنایع دستی

هنرمندان حوزه صنایع دستی برای ثبت درخواست خود به منظور دریافت مجوزهای تولید، از این پس باید به سایت جدیدی، مراجعه کنند. سوالی که در این بین وجود دارد این است که با توجه به اینکه سایت جدید زیر نظر وزارت اقتصاد و امور دارایی است، آیا معاونت صنایع دستی دیگر متولی اخذ مجوزهای تولید صنایع دستی نخواهد بود؟

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، ثبت درخواست به منظور صدور و یا تمدید مجوزهای تولید صنایع دستی که تا پیش از این با مراجعه به سایت my.mcth.ir امکان‌پذیر بود، از امروز با معرفی g4b.ir یا mojavez.ir به عنوان درگاه جایگزین، تغییر کرد.

هنرمندان صنایع دستی در درگاه قبلی که به منظور صدور و تمدید مجوز در نظر گرفته شده بود، درخواست‌شان را در سایتی ثبت می‌کردند که مستقیما زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود اما درگاه جدید که «درگاه ملی مجوزهای کسب و کار» نام دارد، زیر نظر وزارت اقتصاد و امور دارایی است و فعالان و هنرمندان این حوزه با مراجعه به این سایت می‌توانند درخواست خود را با انتخاب صنایع دستی در زیرمجموعه صنعت و معدن و یا انتخاب یکی از ۵۴ مورد مجوزی که برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته شده، ثبت کنند.

انتخاب صنایع دستی در زیرمجموعه صنعت و معدن


فرهاد فلاح، مدیر کل حمایت از تولید معاونت صنایع دستیدر گفت‌وگویی با تأیید این خبر گفت: «ما به سامانه درگاه ملی مجوزهای کسب و کار لینک هستیم و افراد از هر دستگاهی اول باید از طریق این سامانه درخواست خود را ثبت و تقاضا کنند. پس از اینکه درخواست ثبت شد، این تقاضا به سامانه تخصصی که همان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، ارسال می‌شود.»

او با اشاره به این نکته که در واقع هیچ تغییری ایجاد نشده و همچنان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی اخذ مجوز است، ادامه داد: «افراد نباید دیگر مستقیما وارد سایت شوند و وزارت اقتصاد و امور و دارایی به عنوان یک نهاد نظارتی می‌خواهد کل مجوزهای کشور را پالایش کند.»

فلاح در ادامه درباره‌ی مزیت‌های این تغییر گفت: «ما دیگر هیچ برگه‌ای دست کسی نمی‌دهیم که برود استعلام بگیرد. از سوی همین سامانه ما باید برویم و برای متقاضی استعلام بگیریم. یک نکته مثبت دیگری که وجود دارد این است که یک تولیدکننده دیگر نمی‌تواند چندین مجوز و چندین وام دریافت کند و در واقع دستگاه نظارتی صرفا می‌خواهد کنترل کند.»

«درگاه ملی مجوزهای کسب و کار» در سه بخش خدمات، کشاورزی و صنعت و معدن از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی برای نظارت بر مجوزها راه‌اندازی شده و تمام وزارت‌ها و سازمان‌های صادرکننده مجوز در این درگاه حضور دارند. افرادی که قصد ثبت درخواست مجوز برای مشاغل خانگی دارند، باید به بخش صنعت و معدن و صنایع دستی مراجعه کنند. سایر فعالان نیز در قسمت جست‌وجو با نوشتن نام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توانند درخواست خود را برای ۵۴ مورد مجوزی که مربوط به این نهاد است، ثبت کنند.

انتخاب یکی از ۵۴ مورد مجوزی که برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته شده است


با توجه به این که «درگاه ملی مجوزهای کسب و کار»، امروز ـ سه شنبه ـ ۲۰ اردیبهشت به‌عنوان سایت جایگزین معرفی شده، تمدید مجوزها تا اطلاع ثانوی از طریق درگاه قبلی انجام خواهد شد.

logo-samandehi