کشف سکونتگاه باستانی در بریتانیا

تیمی از باستان شناسان 134 سکونتگاه ناشناخته از مردمانی را کشف کردند که در امتداد دیوار هادریان زندگی می کردند، یک استحکامات دفاعی در انگلستان که قدمت آن به دوران روم باستان بازمی گردد.

به گزارش گالری آنلاین، دیوار هادریان زمانی ساخته شد که امپراتوری روم به بریتانیا نفوذ کرد. این دیوار از ساحلی به ساحل دیگر، مرز بین جنوب تسخیر شده و شمال تسخیر نشده را مشخص کرد. تیمی از باستان شناسان منطقه بالای دیوار را مطالعه کرده اند تا این سرزمین مرزی را که مورد توجه سیاسی، اجتماعی و نظامی زیادی قرار داشت، بهتر درک کنند.

این تیم از محققان دانشگاه ادینبورگ، یافته‌های خود را در مجله باستان‌شناسی Antiquities منتشر کردند. مقاله آنها که توسط مانوئل فرناندز-گوتز و دیگران نوشته شده است، استدلال می کند که درک چگونگی زندگی مردم قبل و در حین تماس با رومی ها مهم است.

نویسندگان مقاله با اشاره به «شکاف‌های آکادمیک بین باستان‌شناسی پیش از تاریخ و روم» به‌عنوان یک مشکل کلیدی، نوشتند: «اما چندین موضوع به‌طور سنتی مانع درک ما از این مرز شمالی شده است».

این مقاله ادامه می‌دهد: «تحلیل‌های بسیاری دیدگاهی عمدتاً رومی را اتخاذ کرده‌اند که عمدتاً بر دیوار هادریان، دیوار آنتونین و صدها قلعه رومی و اردوگاه موقت شناخته شده در شمال بریتانیا متمرکز شده‌اند».

محققان با تمرکز بر منطقه خاکستری بین باستان شناسی ماقبل تاریخ و روم در شمال بریتانیا، توانستند انبوهی از سکونتگاه ها را بیابند که قبلاً کشف نشده بودند.

پیشرفت های جدید در فناوری نیز کمک کرد. از طریق فرآیندی به نام لیدار که مخفف تشخیص نور و محدوده است، از لیزر برای شانه زدن سطح شمال بریتانیا برای بی نظمی هایی که نشان دهنده وجود سکونتگاه های باستانی است، استفاده شد.

اکنون که این سکونتگاه‌ها پیدا شده‌اند، تیم در مجموعه‌ای از مطالعات بر روی سکونتگاه‌های امتداد جاده‌های رومی، قلمرو بالا و پایین دیوار آنتونین و دیوار هادریان تمرکز خواهد کرد. امید است که این مطالعات جدید روشن کند که چگونه عوامل اجتماعی-اقتصادی باعث تغییر این سکونتگاه ها در طول زمان شده است.

logo-samandehi