تعطیلی موزه فرش به علت بازسازی

موزه فرش اطلاع داد از ۲۹ خردادماه تا ۵ تیرماه ۱۴۰۱ تعطیل است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، موزه فرش ایران در اطلاعیه‌ای که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است، اعلام کرد: از یکشنبه ۲۹ خردادماه تا یکشنبه ۵تیرماه به علت تعطیلات و بازسازی تعطیل است.

این تعطیلی پس از اعتراض‌هایی نسبت به وضعیت موزه فرش اتفاق افتاده است. بسیاری از بازدیدکنندگان درباره نمایش فرش‌ها در سالن‌هایی با چراغ‌های خاموش، گرمای داخل سالن‌ها، خرابی ترانسفورماتور برق و سیستم تهویه، وجود گرد و خاک و نظافت نکردن موزه معترض شده‌اند. برخی از بازدیدکنندگان همچنین گفته‌اند در موزه فرش، گنجینه‌های نفیس و اهدایی، همچون آنچه پرویز تناولی اهدا کرده بود، را نتوانسته‌اند در این موزه ببینند.

رییس موزه فرش از مهرماه سال ۱۴۰۰ تغییر کرد که در نخستین اقدام، ‌حوض موزه به باغچه تبدیل شد. میثم امامی، راهنمای گردشگری همچنین گفته است فرش‌های بزرگ موزه که شاهکار فرش‌بافی ایران است، از یکی از تالارها جمع شده. گزارش‌های زیادی هم از غیبت‌های طولانی‌مدت مدیر موزه فرش به ایسنا رسیده است.

حوض‌هایی محوطه موزه فرش که به باغچه تبدیل شدند


موزه فرش از جمله مجموعه‌هایی بود که عزت‌الله ضرغامی پس از حضور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستورهایی درباره اعمال برخی تغییرات در آن داده بود. او گفته بود: منزل من نزدیک موزه فرش است و برای قدم زدن زیاد حوالی موزه فرش می‌روم، می‌دیدم که ورودی موزه بسیار کثیف است، گربه‌ها از سر و کول هم بالا می‌روند و کودکان کار آن‌جا تجمع می‌کنند، درخواست کردم ورودی موزه را پاک کنند و دستور دادم بخشی از فضای گسترده محوطه موزه فرش را به بازارچه دائمی صنایع دستی تبدیل کنند، الان هیچ‌کجا محلی برای عرضه صنایع دستی وجود ندارد.

موزه فرش در سال ۱۳۵۶ با هدف توسعه فرهنگی شهر تهران با معماری عبدالعزیز فرمانفرمائیان در حاشیه پارک لاله تهران، پس از موزه هنرهای معاصر ساخته شد. به گفته احمد محیط طباطبایی ـ‌ مورخ، ‌پژوهشگر و رییس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه‌های ایران) ـ‌ موزه فرش ۲۲ بهمن سال ۵۶ افتتاح شد و فقط یک سال تا قبل از انقلاب فعالیت کرد. طرحِ محوطه‌ موزه‌ فرش نیز توسط کامران دیبا انجام شد که مجموعه‌­ای شامل حوضچه‌های وضو در دو نبش چهارراه و پیاده‌راه به موزه، نمازخانه، پله‌های ورودی به موزه‌ی فرش و دروازه‌ی ورود به پارک است که در سال ۱۳۵۷ آماده شد.

logo-samandehi