روایت سهیلا فلاح پور از مجسمه هایش

"کابوس" عنوان نمایشگاه مجسمه های سهیلا فلاح پور بود که از 10 الی 20 تیر در گالری خط سفید برگزار شد.


این هنرمند در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین هدف خود از جمع اوری این مجموعه را چنین عنوان کرد:

هدف از جمع اوری این مجموعه بیان احساس درد و رنج انسان های گرفتار در بیماری کرونا بود.

وقتی به یکباره شرایط زندگی تغییر کرد و همه انسان ها مجبور شدند دور از هم زندگی کنند ، مکان های مختلف تعطیل شدند و خیابان ها و کوچه ها خالی از مردم شد و ترس و اضطراب جایگزین شد در آن موقع اولین مجسمه من شکل گرفت ( انسانی که میخواهد مانند پرنده در دستش بال پرواز داشته باشد ولی پایش در سنگ گیر کرده است و آرام آرام پس از تقلای زیاد سختی سنگ تمام وجودش را فرا گرفته است. )

هر روز شکل زندگی تغییر میکرد درد و رنج به مرگ عزیزان تبدیل شده بود غم از دست دادن و فریاد و ناله ها به اوج رسیده بود.

غم وجودم را فرا گرفته بود و بیماری کرونا کابوس همه انسان ها شده بود و مجسمه های من با فریاد و اغراق شکل میگرفتند و در خود می‌پیچیدند.

به گفته فلاح پور این آثار از اوایل سال ۹۹ تا اواخر سال ۱۴۰۰ ساخته شده اند. وی در ادامه افزود:

زمانی که مجسمه ها به تعدادی رسیده بود تصمیم گرفتم آثار را به نمایش بگذارم و تعدادی را انتخاب کردم و به ساخت بقیه مجسمه ها پرداختم پس از اتمام کار با تیم هنری ام دارا حاتم که تخصص اش در موسیقی و فعالیت در گالری های هنری است و همینطور مهندس معمار دانیال حاتم گفتگو کردم و کارهای قبل از نمایش آثار شروع شد. عکاسی از آثار و ادیت و فایل بندی آنها ، تهیه استیتمنت و...... و انتخاب گالری ها در نهایت درخواست نمایشگاه به چند گالری و در انتظار جواب آنها ... در این بین به پیشنهاد یکی از دوستان به ملاقات خانم صحی مدیر محترم گالری خط سفید رفتم پس از گفتگو در مورد آثار قرار شد عکس های کارها رابفرستم پس از ۲ ماه پیام دادند که میتوانم در گالری ایشان آثارم را از ۱۰ تا ۲۰ تیر ماه ارائه بدهم .

با تیم هنری ام جلسه گذاشتم ، دارا حاتم پیشنهاد طراحی صدا برای آثار در نمایشگاه را دادند همینطور یک ویدئو، پس از طراحی چیدمان مجسمه ها در گالری پیشنهاد چیدمان نسبت به قسمتی از گالری در رابطه با آثار و نورپردازی را دادند و با مشورت و برنامه ریزی این موارد به عهده ایشان قرار گرفت و مهندس دانیال حاتم عکاسی روز افتتاحیه را به عهده گرفتند تمام کارها انجام شد در روز افتتاحیه هنرمندان نقاش و گرافیست حضور داشتند و از فضا سازی و صدا و نورپردازی و چیدمان برای مجموعه کابوس که هماهنگی جالبی صورت گرفته بود تحت تاثیر قرار گرفتند و حس و حال مجسمه ها در کابوس را درک کردند.

در این مجموعه ۲-۱۵ مجسمه کوچک ، متوسط و بزرگ قرار دارد و کوچکترین ۱۳*۱۱*۱۸ به ترتیب از چپ ارتفاع ، عرض و عمق دارد. آثار متوسط ۱۹*۷۰* ۵۵ هستند و بزرگترین کارها در ابعاد ۴۰*۵۶*۱۴۹ و و ۷۵*۷۵*۱۰۴ ساخته شده اند.

فلاح پور در مورد سبک کارها بیان کرد:

به سبک بخصوصی نمیتوانم اشاره کنم و از تکنیک پاپیه ماشه استفاده کردم که به صورت لایه به لایه و حجمی بکار برده شده است و فرم جدیدی از پارچه های کاغذی پیچیده به دور بدن مجسمه ها بوجود آمده است.

این بانوی مجسمه ساز در مورد عنوان نمایشگاه توضیح داد:

انتخاب عنوان کابوس تداعی دوران پر اضطراب و وحشت از درگیری بیماری و مرگ در دوران کرونا بود. در خلق آثار مجموعه‌ کابوس تحت تاثیر تفکرات خود نسبت به اوضاع بهم ریخته مردم در جهان بودم.

وی در ادامه افزود: همواره حالات و افکار انسان ها برایم جالب بوده و برای طراحی از فیگور ها و ساخت مجسمه های سفالی برایم انگیزه شده است و چندین سال است چه در سفرهایم در مناطق مختلف کشور وگفتگو با افراد هر منطقه در باره سنت ها و ائین و فرهنگ انها چه در فضای تاتری عکاسی از فیگور انسان برایم اهمیت داشته است . جستجو وکنکاش در این سفر را دامه خواهم داد و فکر میکنم در حال حاضر در مسیر خوبی قرار گرفته ام .

سخن پایانی هنرمند چنین مطرح شد:

ظرات افرادی که در این ۱۰ روز به نمایشگاه آمدند برایم باعث خوشحالی بود هنرمندان و علاقمندان به هنر همه تحت تاثیر مجموعه کابوس قرارگرفته بودند و از انتقال حس مجسمه ها به خود صحبت می کردند مخصوصا جناب استاد بهروز دارش از نمایشگاه دیدن کردند و نظر خاص ایشان برایم گرانقدر بود

بیانیه:

Nightmare

Stiff, hard, stone

This is the feelings of the majority of people who are involved with covid. The idea of this collection comes from observation of the tragedy that happened during this period. These sculptures are the shadow of human beings who have lost the closest people to themselves.

Sadness, pain, death

These shadows scream, their feet stuck in the rocks, they struggle, they suffer, they sink into the fabrics and drown in their nightmares.

papier mache technique is used for this collection. The use of this technique is due to providing sensations and creative forms in the construction of sculptures.

In the construction of these sculptures, the abandoned branches of trees, stones, paper and wires have been used.

The branches were selected, the stones found their place and together they created a unique form and at the same time in their lack of balance they found balance.

رزومه:

سهیلا فلاح پور خوشدل

Email: soheila.falahpour@gmail.com

درباره من:

نقاش ، مجسمه ساز ، طراح و کارگردان نمایش عروسکی ، سازنده عروسک های نمایشی ، عکاس ، طراح و اموزشگر کارگاه های هنر در تهران و شهرستان های محروم کشور.

تحصیالت:

- دیپلم معماری از مدرسه هنر ۱۷ شهریور ۱۳۶۲

- دوره ۴ ساله خوشنویسی در انجمن خوشنویسان ایران سال ۱۳۶۹

- کاردانی تئاتر از کانون تئاتر بانوان ۱۳۷۰

- کارشناسی نقاشی از دانشکده هنر و معماری تهران ۱۳۷۲

- دارای گواهینامه درجه سه در رشته هنرهای نمایشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی۱۳۹۳

دستاوردها:

- عضو رسمی خانه تئاتر (کارگردانی(

- دوره کارگاهی یک ساله شورای کتاب کودک و نوجوان و عضویت رسمی در شورای کتاب کودک و نوجوان به عنوان بررسی

تصاویر کتاب و کودک نوجوان تا به امروز سال ۷۳

- فعالیت در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان سال ۸۳ و ۸۴

- فعالیت در برنامه با من بخوان این موسسه از سال ۹۱ تا ۹۹

خلاصه ای از فعالیت های هنری:

-شرکت در نمایشگاه های گروهی نقاشی ، نمایشگاه دوسالانه ، نمایشگاه های منتخبی از اثار نقاشی زنان ایران تجلی احساس

اموزش نقاشی ، نمایش و سفال به مدت ۲۷ سال.

-طراحی و اجرای کارگاه های هنر در تهران و شهرستان های محروم کشور.

-طراحی و اجرای کارگاه های نقاشی ، نمایش ، نمایش ماسک و عروسکی کودک و والدین.

-کیوریت نمایشگاه نقاشی از اثار جمعی از فارغ التحصیلان دانشکده هنر و معماری در گالری اریا سال ۷۵.

-کیوریت ، طراحی ، چیدمان و ساخت عروسک های مومی در پاویون ایران در اکسپوی 2005 ژاپن.

-کیوریت ، طراحی ، چیدمان وساخت صحنه و عروسک های مومی بر اساس نمایشنامه پیر و ترب نوشته جبار باغچه بان در نمایشگاه اثار و زندگی جبار باغچه بان در اصفهان سال ۹۱.

-کیوریت نمایشگاه تاریخ فرهنگ کودکی در قزوین طراحی ، فضاسازی ، ساخت و چیدمان عروسک های بزرگ در نمایشگاه به صورت تاملی و نمایشی سال ۹۲

-همکاری با موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در زمینه کیوریت نمایشگاه ، طراحی و افتتاح کتابخانه ، طراحی کارگاه های هنرو...به عنوان کارشناس هنری از سال ۹۱ تا ۹۹.

logo-samandehi