«چهارطاقی نیاسر» مصداق معماری و فناوری دوره ساسانی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان گفت: چهارطاقی نیاسر مصداق بارزی از دانش معماری و فناوری ساخت در دوره ساسانی است و همه جامعه نسبت به این اثر فاخر به‌عنوان یک اثر ملی و فراملی احساس مسئولیت می‌کنند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، احمد دانایی‌نیا اظهار کرد: نگاه غیرکارشناسانه، غیرعلمی و غیرتخصصی برخی سازمان‌ها و یا اشخاص با دیدگاه‌های تخصصی و جامع‌نگر منطبق و همراه نیست که زمینه‌های آسیب و تخریب آثار تاریخی را در چنین مجموعه‌هایی رقم خواهد زد.

وی افزود: روز گذشته ۱۰ مرداد عده‌ای بدون هماهنگی، اقدام به تعریض محور مجاور چهارطاقی کردند که با حضور به موقع یگان حفاظت میراث فرهنگی، موضوع مورد پیگیری قرار گرفت و با حکم دادستان کاشان، تا صدور نظر کارشناسی کمیته فنی میراث فرهنگی کاشان این امر متوقف شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشان، تصریح کرد: در راستای تعامل با دستگاه‌های اجرایی و رفع مشکلات مردم، طی دو جلسه با شهردار نیاسر، مقرر شده بود تا در قالب یک تفاهم‌نامه، ضمن احیای محورهای فرهنگی-تاریخی نیاسر توسط شهرداری نیاسر، رفع این گره ترافیکی در شورای فنی منطقه شمال اصفهان بررسی شده و محقق شود.

دانایی‌نیا تأکید کرد: رفع موانع و مشکلات، وظیفه ماست، اما صیانت از تاریخ و مواریث فرهنگی را رسالت خود می‌دانیم، زیرا تکیه بر داشته‌های فرهنگی، افتخار هر ایرانی و بستر ایجاد تحولات گردشگری و اقتصاد پایدار است و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

وی گفت: امیدواریم مسئولان دستگاه‌های اجرایی و مردم، به شیوه مطلوب، ضمن پاسداشت میراث گران‌بهای معماری، برای حفظ آثار فرهنگی و تاریخی به اداره میراث فرهنگی کاشان یاری کنند و این امر را وظیفه و دِین خود به گذشته، حال و آینده بدانند.

دانایی‌نیا افزود: تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی شهر، شرط لازم و مهمی است که اداره میراث فرهنگی آن را با جدیت دنبال می‌کند و امروز با همه نهادهای شهری و روستایی منطقه، تعامل بسیار مطلوبی داریم، اما حفظ آثار تاریخی، اساس شکل‌گیری این نهاد تخصصی است.

شهر نیاسر در ۲۰ کیلومتری غرب کاشان قرار گرفته و چهار طاقی نیاسر که با نام آتشکده ساسانی خوانده می‌شود در نزدیکی چشمه اسکندریه در یک منطقه توریستی قرار دارد و در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شماره ثبت ۳۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

logo-samandehi