سخنرانی روبات هنرمند (Ai-Da) در پارلمان انگلستان

روبات هنرمند برای پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان، به پارلمان انگلستان رفت.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، Ai-Da یک ربات هنرمند انسان‌نماست که به نام یک زن ریاضیدان پیشگام، آدا لاولیس نامگذاری شده است. Ai-Da اولین ربات هنرمند فوق واقع‌گرایانه جهان است که در فوریه ۲۰۱۹ در یک تیم از متخصصان بسیار ماهر ساخته شد. او با استفاده از بازوی بیونیک و چشم‌های مجهز به دوربین، به خلق آثار هنری می‌پردازد و امسال در دوسالانه ونیز نمایشگاهی داشت که مسائل سیاسی و اجتماعی را از طریق نقاشی، مجسمه‌سازی و اینستالیشن بررسی می‌کرد.

این ربات هنرمند که آیدان ملر آن را ساخته چند روز پیش به پارلمان انگلستان رفت تا به سؤالات اعضای مجلس اعیان پاسخ دهد. برای اولین بار، اعضای مجلس اعیان به عنوان بخشی از تحقیقات خود در مورد آینده صنایع خلاق بریتانیا، درباره یک روبات به بررسی و تحقیق پرداختند.

Ai-Da در پاسخ به سؤالات اعضای کمیته ارتباطات و دیجیتال درباره نحوه کار خود توضیح داد و در عین حال نشان داد که به توانایی‌های خود آگاه است و می‌داند که کجا کمبود دارد. او درباره اینکه چگونه هنر تولید می‌کند و این کار چه تفاوتی با انسان دارد، گفت: «با دوربین‌هایی که در چشم من هستند، الگوریتم‌ها و بازوی رباتیک روی بوم نقاشی می‌کنم و در نتیجه تصاویر بصری جذابی به دست می‌آیند. من تجربیات ذهنی ندارم و به برنامه‌های کامپیوتری وابسته هستم. اگرچه زنده نیستم، باز هم می‌توانم هنر خلق کنم.»

آیدان ملر، خالق Ai-Da درباره او می‌گوید: «آی دا روبات پیچیده‌ای است که برای تقلید از انسان طراحی شده است. این ربات یک پروژه هنر معاصر است که هدف آن بررسی این است که آیا امکان نقد دنیای فناوری توسط خود فناوری، وجود دارد یا خیر. »

Ai-Da از یک طرف توجه عمومی زیادی را به خود جلب می‌کند و از طرف دیگر انتقادات زیادی را به وجود آورده است. او در ابتدا با اسکن یک شیء از طریق دوربین‌های خود و فرآیند‌های هوش مصنوعی که پیام‌هایی را به بازوی رباتیک او ارسال می‌کرد می‌توانست تصاویرانتزاعی بکشد. اما در‌آوریل ۲۰۲۲ بازوی نقاشی جدیدی به او اضافه شد که به او توانایی‌های جدیدی مانند نقاشی با استفاده از پالت داد و امروزه Ai-Da قادر است با استفاده از یک پالت مانند هنرمندان نقاشی کند.

در حال حاضر، نقاشی‌های Ai-Da واقعیت موجود را تکرار می‌کند و هنوز خلق آثار هنری کاملاً بدیع برای او غیرممکن است، هرچند که هیچ کدام از آثاراو شبیه یکدیگر نیستند. با این حال، این موضوع سؤالات زیادی را در دنیای هنر ایجاد می‌کند: اگر آنچه او می‌کشد الهام گرفته از چیزی باشد که از قبل وجود دارد یا ما را احاطه کرده است، آیا می‌توان او را یک هنرمند نامید؟

logo-samandehi