برپایی نمایشگاهی با مضمون فریداکالو و دیگو ریورا در مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران

به گفته معاون سفارت مکزیک در ایران، نمایشگاه عکس، نقاشی و عروسک‌سازی با مضمون فریداکالو و دیگو ریورا در مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، دیه‌گو روییز با اعلام اینکه نمایشگاه با عنوان فریدا و دیگو: زندگینامه در مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران برگزار خواهد شد، گفت: این نمایشگاه از سه بخش تشکیل شده است. نخست مجموعه ۶۰ تایی آثار عکاسی است که از خانه موزه فریدا کالو و دیگو ریورا در مکزیکو سیتی برای ما ارسال شده است که شامل عکس‌هایی از آلبوم‌های خانوادگی این دو نفر است. این‌ دو یک زوج هنری هستند که آثار آن‌ها در تمام دنیا معروف است.

مسئول بخش فرهنگی سفارت مکزیک ادامه داد: بخش دوم نمایشگاه مجموعه‌ای از تابلوهایی است که توسط نقاش‌هایی از شهرهای مختلف ایران درباره شخصیت فریدا کالو کشیده شده است. در بخش سوم مجموعه عروسک‌هایی در معرض دید مردم قرار می‌گیرد که با تم فریدا کالو روی آن‌ها کار شده است، هنرمندان ایرانی و همسر سفیر مکزیرک در ایران در این مجموعه آثار خود را به نمایش گذاشتند.

همکاری بخش‌های مختلف در برگزاری یک نمایشگاه

روییز با بیان اینکه نمایشگاه با عنوان فریدا و دیگو: زندگینامه،مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران است و در تالار آبی برگزار می‌شود، افزود: این نمایشگاه از روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت تا ۲۳ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۸ برای عموم قابل بازدید است. نمایشگاه در روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت افتتاح می‌شود. این نمایشگاه فقط برای بازدید است و فروش ندارد.

به گفته معاون سفارت مکزیک در ایران مجموعه عکس، از طرف موزه فریدا و دیگو معرفی شده بود و پس از مذاکرات و جلساتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شد، توافق شد تا این مجموعه در نیاوران معرفی شود.

او افزود: نمایشگاه با عنوان فریدا و دیگو: زندگینامه، در نتیجه همکاری ایکوم ایران (شورای بین‌المللی موزه‌ها)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفارت مکزیک، میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، انتشارات شمع و مه و مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران برگزار می‌شود.

در ادامه پیام موزه خانه استودیو دیگو ریورا و فریدا کالو را درباره برگزاری این نمایشگاه می‌خوانید.

فریدا کالو و دیگو ریورا: زندگینامه

این جفت بهترین سمبل هستند،

مجموعه تمام نیروها

و شروع تمام شکل‌ها.

این زوج، دوران پیش از خودشان را احیا کردند، زمانی قبل از زمانشان.


دیگو ریورا و فریدا کالو یکی از مشهورترین زوج های تاریخ هنر مکزیک هستند. فضای پر جنب و جوشی که بر زندگی فرهنگی مکزیک در قرن بیستم احاطه داشت وام گرفته از شخصیت دلربای آنها بود.

رابطه شان (از ازدواجشان در اوت ۲۹ ۱۹ تا زمان مرگ فریدا) تقریبا در طول ۲۵ سال با تعداد بی‌شماری از آشتی‌ها و جدایی‌های ناموفق تعریف شد که از قلمرو محدوده خصوصی فراتر رفت و عمومی شد. فراز و نشیب زندگی خصوصی‌شان و عشقی که پروراندند، علاوه بر گرایش سیاسی‌شان عوامل موثری بودند در بوجودآمدن الگوهای جدید هنری که از آرمان‌گرایی به‌دور بود. در این الگوهای جدید، خالق اثر نقش بلامنازع ابزاری در کنش اجتماعی دارد.

محوریت عاشقانه بین کالو و ریورا روشنفکران، سیاستمداران و مشاهیر را گرد هم آورد. خانه آن‌ها مرکز گردهمایی و اتاق فکر در زندگی اجتماعی و سیاسی مکزیک بود. دوره‌های متناوبی که طی آن در ایالات متحده زندگی می‌کردند، به دلیل مأموریت‌هایی که ریورا دریافت می‌کرد، به شکل‌گیری دیدگاه‌های آن‌ها در مورد سرمایه‌داری، پیشرفت و انقلاب کمک کرد، اما همچنین نقطه گسستن در روابط شخصی آن‌ها بود. فریدا کالو زندگی در خانه آبی را ترجیح می‌داد، در حالی که دیگو ریورا می‌توانست از پانورامایی که آن جهان به او می‌داد در صحنه هنر بین‌المللی استفاده کند.

بازگشت او به مکزیک نقطه عطف دیگری بود: این زوج در پایان سال ۱۹۳۹ از هم جدا شدند تا یک سال بعد دوباره در سانفرانسیسکو ازدواج کنند. آن زمان‌ها دوران فعالیت و جنب و جوش زیاد بود: ریورا نقش کلیدی در تصمیم دولت مکزیک برای ورود لئون تروتسکی تا آخرین تبعیدش را ایفا کرد. از سوی دیگر، همزیستی هر دو با بنیان‌گذار سوررئالیسم، آندره برتون، به نوید برگزاری نمایشگاهی انفرادی منجر شد که فریدا کالو آنرا در سال ۱۹۳۹ به پاریس می‌برد. در طول سال‌ها، آن‌ها شبکه‌ای از مشارکت با هنرمندان و روشنفکران را ایجاد کردند که بخشی از نیروهای مدرنیته کشور را تشکیل می‌دهند.

این نمایشگاه عکس‌های واقعی از نویسندگان برجسته‌ای که دوستان وهمکاران این زوج بودند را گرد هم می‌آورد، از جمله مانوئل آلوارز براوو، نیکلاس مورای، گیرمو کالو، پیتر جولز، گیرمو زامورا، خوان گوسمانوادوارد وستون. این تصاویر لحظات مهمی از زندگی فریدا کالو و دیگو ریورا را نشان می‌دهد: دومین عروسی آن‌ها، رابطه آن‌ها با دیوارنگاران دیوید آلفارو سیکیروسوخوزه کلمنته اوروزکو، و همچنین رابطه آنها با دنیای هنری آن زمان. همچنین به درد و رنج و زوال جسمانی کالو، و به فعالیت سیاسی او می پردازد و از جمله آخرین پرتره وی را که چند روز قبل از مرگش، در ژوئیه ۱۹۵۴ در آن به تصویر کشیده شده است را ارائه می‌کند.

خانه موزه استودیو دیگو ریورا و فریدا کالو به لطف همکاری محققان و مؤسساتی که به نفع حفاظت از میراث هنری و انتشار آن به عنوان یکی از ارزش‌های اساسی کار ما، خاطره این بازیگران برجسته صحنه هنر مکزیک را در گنجینه عکس خود حفظ می‌کند.

logo-samandehi